הממשלה אישרה העברת תקציב של 30 מיליון שקלים לתמיכה במעונות ופעוטונים לילדי המסתננים בתל אביב. שפי פז מגיבה להחלטה ומספרת על הוצאתה היום (שני) מהדיון בוועדה לעובדים זרים בידי היו"ר, ח"כ אביתיסאם מראענה.

בהתייחס להחלטת תקצוב המעונות מדייקת שפי פז את הדברים ומציינת כי מדובר בחידוש התקצוב שעליו הוחלט בשנת 2015 והחל להיות מיושם בשנת 2016. ההחלטה אז, להקים מעונות לגילאי 0 עד 3 עבור ילדי העובדים הזרים, התקבלה לאחר גל של מקרי מוות של תינוקות במחסני הילדים, המחסנים בהם מאכסנים העובדים הזרים את ילדיהם במשך היום.

"ארבע השנים הסתיימו ואתמול חידשו את התקצוב, וזה העלה מחדש את כל הזעם והכעס ובצדק", אומרת פז ומעירה כי הפעם הוחלט להגביל את השימוש באותם מעונות ולהתנות אותו במבחן הכנסה, "כי עד היום מה שצריך היה רק להיות מסתננים וקיבלת מעון ב-800 שקלים, משבע בבוקר ועד שש בערב, ועכשיו יעשו מבחן הכנסה, אבל בוא נראה איך עושים מבחן הכנסה לסוחרי סמים, מנהלי חמארות וכד'. לא יהיה מבחן הכנסה".

פז רואה בהחלטה מדגם מייצג של מה שמתרחש בדרום תל אביב כאשר שתי שכנות, ישראלית ואריתראית מסתננת שולחות את ילדיהן למעון, הישראלית משלמת 2000-3000 שקלים עד ארבע אחר הצהריים בעוד האריתראית משלמת 800 שקלים עד שש בערב, "זה הסיפור הגדול. הכספים הללו יורדים ממשרד הרווחה".

"כל כספי הרווחה והחינוך בדרום תל אביב הולכים כמעט למקום אחד בלבד, המסתננים. כל המועדוניות בדרום תל אביב, ילדי זרים, כל החינוך הבלתי פורמאלי, ילדי זרים, כל הצופים בשכונת שפירא הם ילדי זרים, בתי ספר והרחבות של עוד ועוד כיתות הכול הולך לשם. זה חור שחור שלא נגמר והם תמיד רוצים עוד".

ואם נדמה היה לנו שהגדר מנעה את הגעתם של המסתננים לישראל, מזכירה לנו שפי פז ש"הם פה. הם מגיעים דרך הרחם. אמנם כמעט ואין כניסות, אבל מדובר ב15,000 ילדים, מתוכם 10,000 בתל אביב. בשכונת תקווה 92 אחוז מהילדים הם ילדי זרים, בנווה שאנן 97 אחוזים. האזור כבוש לגמרי. כשהמדינה מסבסדת את הילודה שלהם הם יולדים עוד. זה לא עולה להם כסף, יש להם מתנדבים שמטפלים בהם, הם מקבלים העשרה, רוב החינוך המיוחד בתל אביב תפוס על ידי ילדים זרים. זו השתלטות שלא תיאמן".

בדבריה דוחה פז את הטענות לפיהן טיפול בילדי המסתננים ימנע אלימות. "זה לא עובד", היא קובעת. "אלו ילדים לא מחונכים. יש שעה ביום שבה הם לא במסגרות ואז הם מתפרעים ברחובות. אלו ילדים עוינים ומנוכרים עם בעיות קשות של אלימות והתעללות בבית, אלו ילדים עם תחושת זרות, שהזהות שלהם מרוסקת. הם גדלים כאילו הם ישראלים ובגיל 7-8-9 הם קולטים שהם לא יהיו רצויים והם לעולם לא יהיו ישראלים, וגם שאין להם את הזהות המקורית, אז הם מוציאים את כל התסכולים שלהם עלינו".

"הם זורקים אבנים, עושים וונדליזם ומסתובבים ברחובות עם שנאה בעיניים. החינוך הזה לא יעזור. קחו את הכסף הזה ותשקיעו אותו במי שצריך. יש כאן יהודים שצריכים את הכסף הזה. אזרחי המדינה זקוקים לכסף הזה. לא יכול להיות שכל המועדוניות שייכות להם וכשאנחנו רוצים לפתוח מועדונית לילדים ישראלים בסיכון העירייה לא מספקת לנו מבנה. הצופים בשכונת שפירא כולו זרים וכשביקשנו הסעה לילדים עד לשכונה הקרובה, קרית שלום, אומרים לנו לא. התחושה היא שאנחנו לא אזרחים רצויים ואם אפשר היה רק לפנות אותנו היום היה נהדר. הם מטופלים כל הזמן. עיריית תל אביב פתחה להם צרכנייה חברתית והם מקבלים סלי מזון בחינם".

כאמור, היום הושלכה שפי פז מהדיון בועדה לעובדים זרים על ידי יושבת הראש, חברת הכנסת איבתיסאם מראענה. "היא זרקה אותי אפילו בלי שלוש אזהרות. הריב הגדול היה כשהפיליפינית אמרה שהיא עלתה לישראל אמרתי שהיא לא עלתה לישראל. היא הגיעה כעובדת זרה. על זה התחיל הריב הגדול".

במהלך הדיון נכחה "ערימה של ילדי פיליפינים ואמהות שסיפרו בזה אחר זה את אותו סיפור כמה מעצר טראומטי, וזה נכון, אבל מי אחראי לזה? המדינה ששומרת את החוק, או האמהות שמצפצפות על החוק ועל צו לעזוב את ישראל? שהאמהות יאשימו את האמהות ולא אותנו", אומרת פז ששאלה את אחת הילדות אם אימה התנצלה בפניה על המציאות שבה היא חיה, והדבר עורר את זעמה של חברת הכנסת מראענה.