הרב עמיטל בראלי
הרב עמיטל בראליצילום: יהונתן הלפרין

 

בשנת 1996 פתחה אוניברסיטת לטביה נציגות בישראל, והתחילה להעניק תארים אקדמיים. התואר ניתן לאחר למידה מרחוק ומבלי שהלומד יעבור הכשרה אמיתית. אלפי שוטרים, מורים ועובדי מדינה ניצלו את האפשרות החדשה על מנת לקבל תארים אקדמיים, ובכך לשדרג את המשכורת שלהם בהטבות שכר גבוהות. חמש שנים לאחר מכן התגלתה התרמית, נפתחה חקירת משטרה, ומתברר שהתארים האלו שהושגו בדרך שאינה כשרה או נקנו בכסף, אינם שווים יותר מהנייר עליהם הם כתובים.

הצעת חוק הגיור, אותה מקדם שר הדתות מתן כהנא, היא דז'ה וו של פרשת אוניבריסטת לטביה, מעניקת התארים הפיקטיביים. ההצעה של כהנא מעניקה את סמכות הגיור, על כל משמעויותיו, לכל רב עיר, רב אזורי או רב ישוב. מדובר בכאלף רבנים שיוכלו להקים בית דין לגיור בשטח הרשות המקומית או הישוב בהם הם גרים. מעבר לכך, סמכותו של בית הדין החדש לא תהיה רק לתושבי הרשות המקומית שממנה מגיעים הרבנים, אלא הם יוכלו להקים דוכן- גיור לכל אחד שיבוא, מכל כצוות הארץ. 

כאן המקום לשאול - האם היינו מוכנים לקבל שכל פקיד זוטר במס הכנסה יקבע את מדיניות המס של מדינת ישראל? האם הגיוני שכל מ"פ בצבא יוכל להחליט על המדיניות הבטחונית של מדינת ישראל? האם בסמכות כל רופא במרפאה מקומית לקבוע בשאלה האם יש לחסן את אזרחי המדינה בחיסון נגד קורונה? כנראה שהתשובה תהיה שלא. המערכת הממלכתית לא יכולה לאפשר לכל בעל מקצוע זוטר להחליט על המדיניות הכללית של מדינת ישראל. ההחלטה על שערי הכניסה לעם היהודי אינה פחותה משאלות אחרות בתחום המדיניות הציבורית ולא יכולה להימסר לכל רב ישוב. בדיוק בשביל זה יש את הרבנות הראשית לישראל

הצעת החוק של השר כהנא, לא באה לפתור בעיות בירוקרטיות שיש בהליכי הגיור, ואפילו לא לשפר את מערך הגיור הממלכתי. כוונתו העיקרית, שאפילו די מוצהרת, היא לפתוח שער רחב לגיורים ליברליים וספק רפורמיים, שאינם מקובלים על 99% מרבני ישראל. מספיק שבין הרבנים הרבים יימצא רב ישוב אחד או שתיים בעלי השקפת גיור 'פתוחה' שיחליט לבטל את הצורך בקבלת מצוות, וכל המעוניין בגיור מקל לצורך אזרחות או מטרות אחרות, ינהרו אליו. כל זה ללא הליך אמיתי של קבלת מצוות, אחד מהבסיסים החשובים בתהליך הגיור.

מספיק בית דין אחד או שניים כאלה, בשביל לגרום לתוצאה של אנדרלמוסיה. אותם התעודות המזויפות מהגיור הבעייתי, יוכרו על ידי רשויות המדינה השונות. דבר זה יגרום לכך שכל יהודי שירצה להתחתן, ייאלץ לבדוק האם אשתו לעתיד עברה גיור אמיתי או שגם היא עברה פייק גיור בבתי דין אלו. בצורה זאת אנו עלולים למצוא את עצמינו עוד זמן לא רב, נאלצים להשתמש ולהחזיק בספרי יוחסין, ולבדוק בהם לפני כל חתונה וזוג שרוצה לבנות בית יהודי כשר.

חשוב להבין, מדובר באנרכיה מוחלטת ובשבירת כל הבסיס עליו נשענת החברה שלנו. את התעודות המוזיפות של הגיור יקבלו כל חפצי האזרחות וכל מי שהגיור בשבילו הוא רק  הדרך להתקבל לחברה הישראלית, אבל לא לעם היהודי. 
את המחיר הכבד של הנזק שייגרם מגיורי האקספרס יישלמו בעיקר בני ובנות הדור הבא.

עמיטל בראלי הוא מנכ"ל ארגון חותם