פרופ' איתמר גרוטו
פרופ' איתמר גרוטובאדיבות המצלם

התאחדות עובדי משרדי הנסיעות בישראל הגישה עתירה לבג"ץ נגד הצעדים לסגירת השמיים שפוגעים קשות בפרנסת עובדי ענף התיירות.

לעתירה צורפה חוות דעת רפואית של פרופ' איתמר גרוטו, ששימש בתפקיד המשנה למנכ"ל משרד הבריאות עד לפני כתשעה חודשים.

בחוות הדעת שפורסמה בחדשות 12 כותב פרופ' גרוטו: "יש לציין כי אני נותן חוות דעת זאת ללא קבלת תמורה, ומתוך דאגה לבריאות הציבור ולרווחתו", ובהמשך חוות הדעת הוא קובע כי אין טעם במגבלות תנועה ונסיעה: "התועלת הבריאותית של הטלת מגבלות תנועה ונסיעה מוטלת בספק רב. גם ניסיון הכלה באמצעות הסגר של חוזרים מחו"ל ואיתור מגעים איננו יעיל. לראיה ניסיונות להשפיע על התחלואה באמצעות 'איתור מגעים' בגלים קודמים ובמדינות שונות נכשלו פעם אחר פעם, למעט מספר מדינות במזרח אסיה ואוקיאניה".

עוד מציין גרוטו: "במדינות המערב, כולל בישראל, גישה זו נכשלה גם כאשר הושקעו בה משאבים אדירים. לכן, גם התועלת בהסגר לחוזרים מחו"ל מוטלת בספק. גם כאשר מוטלים אמצעים קפדניים ביותר, הנגיף 'ידלוף'. למשל, מחקר מהונג קונג מדווח על זיהוי של העברה של הווריאנט אומיקרון מנוסע א-סימפטומטי במלון בהסגר למטייל אחר אשר שהה בחדר מעבר למסדרון מהחולה הראשון".

בהמשך דבריו, קובע פרופ' גרוטו שהתקווה "לקנות זמן" באמצעות המגבלות, כדי שעד אז האוכלוסייה תתחסן, איננה יעילה. "מעבר לעובדה הברורה שווריאנט האומיקרון כבר חדר למדינת ישראל. הרי שלא ברור מה התועלת שבעיכוב נוסף ומניעה של כניסת מקרים נוספים מחו"ל", כתב. "יתר על כן, הדוגמה של ההתמודדות עם ניסיון הבלימה של ווריאנט הדלתא, אם היא הביאה לעיכוב בזמן, היא גרמה יותר נזק מתועלת, שכן באותו זמן שעבר ירדה רמת החסינות של האוכלוסייה עקב דעיכת החסינות.

"עוד ניתן לומר כי אין כל תועלת בחובת בידוד של מחוסנים. לכן, אינני רואה כל סיבה להטיל מגבלות נסיעה למדינות אדומה ו/או הגבלת כניסת תיירים מחוסניםו/או בידוד של ישראלים חוזרים המחוסנים בחיסון בתוקף (בעלי תו ירוק)".

פרופ׳ גרוטו קובע עוד כי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הנגיף ווריאנטים שלו היא באמצעות השלמת מנת הדחף (מחוסנים ב-3 מנות מוגנים יותר כמגד אומיקרון) וחיסון הילדים מגיל 5.