ציון גולן
ציון גולןצילום: אבי את אבי

נעים להכיר

"ציון גולן, נשוי ואב לארבעה, מתגורר במרכז שפירא, זמר ויוצר".

סיפור ילדות שמלווה אותך?

"נולדתי בארץ, בשכונה תימנית באשקלון. אצלנו בשכונה דיברו כמעט רק בתימנית. הורי נולדנו והתחתנו בתימן, ועלו לארץ בשנות החמישים. אנחנו עשרה אחים - חמישה בנים וחמש בנות. כל יום אחרי שחזרתי מבית הספר אמא שלחה אותי למורי, ואצלו למדתי את ההגייה התימנית המדויקת. מגיל מאוד צעיר התחברתי למוזיקה, ואנשים סביבי אהבו את השירה שלי. היו הרבה אירועים אצלנו בשכונה, וכמובן גם התפילות בבית הכנסת, והרבה פעמים ביקשו ממני לשיר.

"בכלל, הרבה דברים אז היו אחרת. למשל, אצלנו בשכונה היו חוגגים חתונה במשך שבוע - ממוצ"ש עד מוצ"ש. החגיגות נפתחו בלילה הראשון, אחר כך ערב אצל החתן, ערב אצל הכלה, חינה אצל החתן וחינה אצל הכלה, וביום חמישי החתונה עצמה. הרבה פעמים זמרים מוכרים היו מגיעים לשמחות אצלנו, אהרון עמרם שיחיה ושלמה דחייאני ושלום צברי ז"ל, וגם אותי היו מעלים לשיר איתם. מעבר לשירה גם אהבתי מאוד לתופף על פחים, ואני עושה זאת עד היום.

"אז ככה התחלתי, בשכונה, ובהמשך הדרך השתתפתי בפסטיבל הדרום וזכיתי במקום הראשון, מה שנתן לי כוח להמשיך ולהתמקצע בתחום. בהמשך זכיתי בפסטיבלים נוספים, אבל זו הייתה הפעם הראשונה. שרתי במגוון סגנונות, אבל מהר מאוד הבנתי שהחיבור הכי חזק שלי הוא למוזיקה תימנית. ידעתי שזה הייעוד שלי בחיים. אחרי התיכון נבחנתי ללהקה צבאית, וברוך ה' התקבלתי. הייתי סולן בלהקה, ושרתי עם אמנים מוכשרים כמו משה גיאת ודודו פישר. אחרי השחרור הקמתי צוות שנקרא 'צלילי גולן', והופענו המון יחד. היינו מאוד מבוקשים אז, בעיקר בעדה התימנית, ותודה לאל זה נמשך כך עד היום".

איך נראה סדר יום ממוצע שלך?

"לא משנה מתי אני חוזר מהופעה, והרבה פעמים זה מאוד מאוחר בלילה, אני קם בחמש בבוקר ומתפלל שחרית. אחר כך אני אוכל משהו, הרבה פעמים לוקח את הנכדים לגנים ובתי הספר, ואז הולך לישון. אחרי שאני קם אני מתעסק עם ההופעות, עם הדברים שצריך לארגן. אין לי אמרגן כיום, וגם אף פעם לא היה לי. אחר כך, לקראת הערב, אני יוצא להופעה. אני מופיע כמעט כל ערב, ואגב לא רק לתימנים. אני משתדל להתאים את עצמי לקהל, ושר חסידית, מזרחית, תימנית, מה שמתאים לקהל".

ספר על לימוד שהיה משמעותי במיוחד עבורך

"בכל שבוע אני מזמין באחד הימים כמה חברים מבית הכנסת אליי הביתה ואנחנו קוראים יחד שניים מקרא ואחד תרגום. התחלתי ללמוד את פרשת השבוע בגיל מאוד צעיר, עוד כשהייתי אצל המורי. היום הנכדים כבר עולים לתורה, וזה מאוד מרגש. אני מקווה שהקב"ה יזכה אותי ללמוד עוד ועוד. ובכלל, שאמשיך להיות כמו שאני היום, שיתן לי בריאות ושאוכל להמשיך לשמח את כל עם ישראל בכלל ואת בני העדה התימנית בפרט".

שתף במשהו מעניין ו/או מרגש הקשור למשפחתך

"כמו שאמרתי, כבחור צעיר הופעתי באירועים, ובאחד מהם חמותי ראתה אותי והזמינה אותי לבוא אליהם הביתה כדי להשמיע לי שירים. היא כותבת שירים, ורצתה לתת לי כמה. הגעתי אליהם, ושם הכרתי שם את בתה, כוכבה. איך שראיתי אותה ידעתי שהיא תהיה אשתי. מיד ראיתי את התכונות הטובות שלה, את הדרך ארץ שיש לה. כך זכיתי גם באישה נפלאה וגם בחמות נפלאה. אגב, גם כוכבה מאוד אוהבת מוזיקה. היא מאוד מבינה בזה, ואני מתייעץ איתה המון".

כמה וכיצד הקב"ה נוכח בחייך, ובאיזה אופן הוא משפיע על עשייתך?

"אני מרגיש שיש לי ברכה ושמירה תמידית מאת ה', שהוא מלווה אותי בכל דרכיי. יש שירים שאני שר בהופעות, למשל 'שור ממעון קדשך', שאני מרגיש שאני ממש מתפלל. ובכלל, ברוך ה' כל הזמן אני בהתקדמות מבחינה רוחנית. בניגוד לעבר, כשמתקשרים אליי להזמין אותי להופעות, אני אומר מראש שאני לא מרקיד מעורב.

"הכנסתי שלושה ספרי תורה בחיי, ובהכנסה השלישית הכרזתי שאני מפסיק להרקיד מעורב. הרב ברדה, שאני מחובר אליו מאוד, אמר לי כמה שנים ממש בנועם שכדאי לי להפסיק להרקיד מעורב, הוא הבטיח שאראה בזכות כך ברכה גדולה מאוד. לקח לזה זמן לקרות, ובסוף זה קרה באצטדיון טדי, בעצרת ענק של ש"ס. הרב עובדיה היה שם, ושם אל מול אלפי אנשים הכרזתי שאני מפסיק להרקיד מעורב"

ספר על תפילה שהייתה משמעותית במיוחד עבורך

"אני מאוד מאוד מתרגש בתחילת יום הכיפורים. אני משמש כשליח ציבור אצלנו, וזו אחריות גדולה. אנשים סומכים עליי, וזה מאוד חזק. 'לך אלי', 'יראים שלחוני', 'כל נדרי' ועוד. 'יראים שלחוני' זה פיוט של תימנים, שאומרים אותו ביום כיפור. זה מבחינתי רגע השיא שלי בתפילות של כל השנה. כל שנה אני מתרגש עד דמעות. אני בוכה, וממש קשה לי להמשיך. מרגיש שאני ממש עומד מול בורא עולם".

שיר שהשפיע עליך במיוחד?

"כמובן מאוד קשה לבחור, אבל אני חושב ש'אבא שמעון' הוא שיר מאוד מיוחד. את מילות השיר כתבה חמותי היקרה, נעמי עמרני, והלחן שלי. אגב, חמותי המוכשרת כתבה לי עוד המון שירים. 'אבא שמעון' זה שיר שמאוד הצליח. עד היום הוא להיט גדול, והוא גם שיר חוצה עדות. אוהבים אותנו אנשים מכל הסגנונות והעדות.

"'אבא שמעון' הוא למעשה כינויו של רבי שלום שבזי. לאחד מבניו של רבי שלום קראו שמעון, והוא היה מאוד חכם, וכשאנשים ראו את רבי שלום הרבה פעמים הם אמרו 'אבא שמעון', כלומר זה אבא של שמעון. כך נהוג אצלנו בעדה. במהלך הקריירה הוצאתי שני ספרים, 'זמירות ציון' א' ו-ב', והכנסתי בהם את כל השירים שלי, עם תווים, ניקוד ותרגום. בספרים שהוצאתי יש כמובן גם את 'אבא שמעון', אז מי שרוצה להתעמק במילות השיר יוכל למצוא אותו שם".

סיפור מעניין שקרה לך

"לפני מספר שנים התקיימה באחד המלונות המפוארים בירדן חתונה מאוד גדולה. זו הייתה חתונת בנו של סגן נשיא תימן לשעבר. אחד הזמרים המצליחים בתימן - חוסיין מחיב הופיע שם, ומכיוון שאנחנו בקשר והוא גם מנגן את השירים שלי, הוא הזמין אותי להופיע בחתונה. נתתי את הסכמתי, והוא אמר שיבדוק עם המשפחה כי בכל זאת אני יהודי.

"בני המשפחה מאוד שמחו על ההזמנה, ואמרו שהם לא מאמינים שהוא יצליח להביא את ציון גולן. החלטתי לנסוע, אבל בהחלט היה לי חשש מסוים. הרי מדובר במדינה ערבית, ולא ידעתי מה ואיך יהיה. גם את הכיפה הקבועה שלי החלפתי בכיפה שחורה כדי שלא תבלוט. אגב, בכניסה למלון השומר ביקש ממני להוריד אותה. אמר שאסור להיכנס עם כיפה.

"הייתי מאוד נרגש כשנכנסתי לאולם, וחוסיין בדיוק היה על הבמה באמצע שיר, אבל איך שהוא ראה אותי מיד עצר הכל וניגש אליי. הייתי מאוד מופתע מהאהבה שקיבלתי שם. הקהל זיהה אותי, רצו להצטלם איתי, והראו לי שירים שלי ביוטיוב שהם אוהבים לשמוע. אחרי כמה דקות חוסיין הזמין אותי לבמה, ואיך שהתחלתי לשיר את השירים שלי ראיתי שכולם שרים איתי. נתתי שם שעה שלמה של הופעה, ואחרי זה נשארתי כדי להצטלם עם החבר'ה. הם כיבדו אותי מאוד. זו אחת ההופעות הכי מרגשות שהיו לי בחיים. למחרת כל התקשורת בישראל רצתה לראיין אותי על העניין. זה עשה רעש מאוד גדול".

ספר על מצווה שאתה מחובר אליה באופן מיוחד

"אני מאוד מחובר למצוות הצדקה. מאוד אוהב לעזור לאנשים. לפני הרבה שנים חזרתי בשעת לילה מאוחרת מהופעה. זה היה לילה מאוד סוער, נסעתי ברחובות רמת גן, ופתאום ראיתי אישה זקנה שהיה נראית במצוקה. עצרתי לידה אמרתי לה לעלות לרכב, והבטחתי לה שאקח אותה לאן שהיא צריכה. היא אמרה את שם הרחוב, אבל לא הכרתי את האזור, ואז לא היה וייז, אבל בסוף ברוך ה' מצאנו את הבית.

"כשנכסנו אליה הביתה היא הוציאה סכום כסף גדול וביקשה שאקח, אבל לא הסכמתי. היא שאלה איך תוכל להשיב לי טובה ואמרתי שתברך אותי שאזכה בתחרות שירה שהייתה כמה ימים אחר כך. כך באמת קרה, וזכיתי במקום הראשון ובהפרש ענק מהמקום השני. אחרי כמה ימים אנשים אמרו לי שהיא עלתה לשידור ברדיו וסיפרה את הסיפור הזה. נשארנו בקשר, ואפילו הזמנתי אותה לחתונה שלי. הרגשתי כל כך טוב בלילה ההוא, אחרי שעזרתי לה. אני מאמין שהדברים האלה היו בין הדברים שעזרו לי לראות ברכה בעמלי".

מה הדבר שהכי גורם לך להיות מאושר?

"ברוך ה' יש הרבה דברים שמשמחים אותי, אבל הפעם אדבר על תחיית והמשכיות המוזיקה התימנית. היו שנים שבהן המוזיקה התימנית נרדמה, אבל בשנים האחרונות היא פורחת. יש לא מעט זמרים חדשים ולהקות מודרניות שעושים מוזיקה תימנית, ואותי זה מאוד משמח. בכלל, המוזיקה התימנית היא הבסיס של הרבה שירים במוזיקה הישראלית. היא תרמה תרומה גדולה לתרבות הישראלית. אפרופו שירים חדשים, אוכל לספר שהקלטתי שני דואטים עם עידן רייכל שעוד לא יצאו. אני מקווה שיצאו בקרוב ויזכו לאהבת הקהל".

מבחינה מקצועית, האם אתה במקום בו דמיינת שתהיה? ואיך זה גורם לך להרגיש?

"ההתחלה שלי בתחום הייתה לא פשוטה. אני בא ממשפחה דלת אמצעים. אבא שלי היה מחלק נפט, ולא פעם הייתי עובד איתו ורואה כמה קשה לו. יחד עם זאת, אמא שלי ראתה כמה אני אוהב מוזיקה, והיא הייתה לווה כסף מהשכנות כדי שאוכל להמשיך ללמוד ולהתמקצע בתחום. זה גרם לי לשאוף לרצות אותה, להתאמץ ולהתאמן כמו שצריך. זה קידם אותי המון, ומאוד מרגש אותי להיזכר בזה. לעולם לא אשכח את מה שאמי עשתה בשבילי".

"וכן, ברוך ה' עשיתי לא מעט. אני מודה לה' על כל צעד, על כל אלבום ועל כך הופעה. אני כל כך אוהב מוזיקה, שאני לא מפסיק ליצור אף לא לרגע. ברוך ה' הוצאתי עד היום 32 אלבומים, ועוד היד נטויה. כל שנה וחצי שנתיים אני מוציא אלבום. אגב, באלבום האחרון שלי, יש דואטים עם אביהו מדינה וישי לוי. אני מתמיד בעניין הזה, וזה ממש לא פשוט. במיוחד בסגנון שלי, במוזיקה התימנית. במוזיקה המערבית והמזרחית יש המון כותבים ומלחינים, אבל אצלנו זה הרבה יותר קשה. הרבה שירים שהוצאתי הצליחו, וזה נותן לי סיפוק גדול".

לכל התכנים של אבנר שאקי לחצו כאן

באדיבות אתר הידברות – תכני יהדות, זמני כניסת שבת, הכרויות לדתיים בחינם, פרשת השבוע, לוח זמני היום ועוד