ד"ר חיים משגב
ד"ר חיים משגבצילום: עצמי

בועז טופורובסקי. מעולם לא נתקלתי בשם הזה לפני שיאיר לפיד הציב אותו ברשימתו לכנסת. יכול להיות שהוא עשה נסים ונפלאות עוד  לפני שלפיד, האיש והמפלגה , "שם עליו עין" – ובזה אני לגמרי לא בטוח – אבל כעת  כשהוא פנה ליו"ר הכנסת בדרישה לקיים דיון בדבריו של בנימין נתניהו, באנגלית, בסרטון שעלה לאוויר, שבו נשמעות טרוניות נגד ההתנהלות האנטי דמוקרטית של  הקואליציה, הבנתי שזה לא האיש שאמור להגן על הדמוקרטיה בישראל; מה גם,  שאת ערכיו  בנושא הזה הוא רכש בבית מדרשו של לפיד.

ובזה העניין, שיטת הממשל שלנו, שקשה לקרוא לה דמוקרטית, בעיניי, מאפשרת לעשרות רבות של חברי כנסת, אנונימיים, שאיש לא בחר בהם אישית, להוציא את יושב ראש מפלגתם, להגיע למוסד החשוב  הזה, כדי לדבר שם על דמוקרטיה; ואת הפארסה הזאת מובילים כעת מיקי לוי, האיש שצווחותיו, בהיותו באופוזיציה, הרעידו את אמות הסיפים,  וטופורובסקי  הבלתי נלאה.

וכך זה נראה: כדי למנוע ביקורת אפקטיבית על הממשלה מונעים טופורובסקי ולוי  מחברי הכנסת של האופוזיציה ייצוג פרופורציונאלי לכוחם האלקטורלי  בוועדות הכנסת. בד בבד,   מיקי לוי סגר את הכנסת בפני  כנסים ואירועים ושדולות כדי לחנוק עוד את  האופוזיציה. הטיעון שזה נעשה מטעמים של הגנה על  בריאות הציבור, אין בו ממש. הציניות שבטיעון, פשוט בלתי נסבלת.

והחוצפה היא ללא גבול. בלי שמץ של בושה מקודמת כעת  הצעות החוק  ל"סתימת פיות" ברשתות החברתיות ביחד עם הצעות חוק  אחרות שמטרתן להדק את האחיזה של "נבחרי הציבור" בדעת הקהל; ועוד לא אמרתי כלום על מעורבותה של מערכת המשפט,  בהשראתו של האב המכונן, אהרן ברק,  בעיקור כוחו של ציבור הבוחרים לבחור במנהיגיו.

אבל השיא עוד לפנינו. ובדרך לשם מתלונן טופורובסקי בפני חברו לסיעה, מיקי לוי, על שנתניהו מספר לשומעיו על  מצב הדמוקרטיה בישראל. שמעתי אותו  גם אומר למראייניו שנתניהו, במעשהו זה, אינו טוב, לדעתו,  מארגונים כמו "בצלם" או "שוברים שתירה".  

טענות מרושעות מן הסוג הזה נשמעו גם  בהפגנות בלפור. שם כינו את נתניהו "בוגד" והוסיפו לקריאות הללו תמונות עם חבל תלייה  או עם גיליוטינה. לוי וטופורובסקי  לא סתמו את האף, ניתן להניח,  לנוכח מה שהתרחש שם.

כך או כך, אינני רואה כל רע בפנייה לדעת הקהל דובר האנגלית במדינות ששם למילה דמוקרטיה יש באמת משמעות.  כאשר ערוצי התקשורת, לא כולם, אינם ממלאים את חובתם,  אין ברירה, לעתים,  אלא לנסות ולגייס פניות מעבר לים כדי לעצור את הסחף המטורף העובר עלינו.

 איני יודע מה יועילו הדברים שהשמיע נתניהו, אבל יכול להיות שיקומו מנהיגים בארצות שונות ויגידו לראשי הקואליציה  "זאת לא דמוקרטיה". 

מכל מקום, מה שברור לי הוא, שטופורובסקי ולוי צריכים להבין שמה שהם למדו אצל  לפיד, "הראש" שאין מי שיעז להתמודד מולו, מקובל רק במדינות שלשם הם לא רוצים להגיע.