דגן וחברי הכנסת בחומש
דגן וחברי הכנסת בחומשצילום: מועצת שומרון

שבעה חברי כנסת בהובלת ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד עלו היום (ראשון) לחומש יחד עם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, והשיקו את שדולת חומש בכנסת, כחלק מהמאבק להשארת הישיבה במקום והסדרת הישוב שנעקר בשנת 2005.

חברי הכנסת שעלו הם יולי אדלשטיין, ניר ברקת, אלי כהן, יואב קיש, אופיר כץ (הליכוד), מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) ומשה אבוטבול (ש"ס).

במהלך הביקור בחומש הוצג החשש ולפיו מערכת הביטחון תהרוס כליל את ישיבת חומש אחרי אזכרת ה'שלושים' ליהודה דימנטמן הי"ד שנרצח בפיגוע ירי סמוך לחומש.

ראש המועצה יוסי דגן בירך על הקמת השדולה שבה חברים למעלה מ-40 חברי כנסת, "אני רוצה לומר מכאן, יחד איתכם, כולנו מזועזעים לראות את ההריסות של בית המשפחה בחומש, התנור, משחקי הילדים והיעה זרוקים כאן מתחת להריסות''.

ראש מועצת שומרון פנה לראש הממשלה נפתלי בנט ואמר לו: "זו האחריות שלך. אתה אחראי למה שהממשלה הזו עושה, אתה אחראי לכך שאחרי הפיגוע, במקום לבנות כאן, ובמקום שאני אקבל מייל מרה"מ בו הוא מורה לי להתחיל לבנות את הישוב מחדש, הורסים כאן בתים.

"זהו דבר חסר תקדים שלא היה כמותו, ואתה רה"מ וגם שר הביטחון בני גנץ עשיתם מעשה שמתפרש אצל המחבלים כעידוד. כיצד אמרה אמו המנוולת של אחד המחבלים? הוא ביצע את הפיגוע הזה בכדי להחזיר את האדמות שלנו לערבים.

"וכיצד הממשלה הזו מגיבה? הורסת כאן. לא ראינו דבר כזה מעולם. אני רוצה לומר לממשלה הזו אתם צריכים להתבייש, אתם צריכים להתבייש ברמה הערכית, ברמה המוסרית וגם ברמה הביטחונית שזו התגובה שלכם לטרור".

ראש מועצת שומרון הפציר בראש הממשלה ושר הביטחון להותיר בחומש את הישיבה שקיימת כבר 15 שנים, "הגיע הזמן לבטל את חוק הגירוש המחפיר, הגיע הזמן לאשר את הישיבה הזו כצעד ראשון, הגיע הזמן לחזור הביתה לחומש, שא נור, כדים וגנים שנשארו בשליטה מלאה של מדינת ישראל, לא היה שום היגיון מדיני לעקור אותם ובוודאי שאחרי פיגוע כזה צריך להעביר מסר ברור שצריך לתקן".

דגן קרא "לחזק את הרב אלישמע כהן ראש הישיבה, ואת האנשים הגיבורים מישיבת חומש שנמצאים כאן בקור, בבוץ, בתנאים כל כך קשים ומסכנים את החיים שלהם כדי להשאיר את המקום הזה.

''העם לא יתן לממשלת ישראל להשלים את הגירוש'', המשיך דגן. "הריסת הישיבה וגירוש היהודים מכאן, מעבר לכך שזהו צעד ברוטלי וצעד שהוא פרס לטרור, זהו צעד שהוא השלמת ההתנתקות, זה צעד שהוא השלמת הגירוש. אנחנו לא ניתן לזה לקרות. אני דורש מהממשלה להתעשת, צריך לקבל את האישור לישיבה עוד היום''.

חלק מח"כים שעלו לחומש
חלק מח"כים שעלו לחומשצילום: דוברות

ח"כ אדלשטיין אמר: "כדי למנוע את ההתנתקות הבאה ואת איבוד שטחי יו"ש והנגב הקמתי את שדולת 'חומש תחילה' אשר מטרתה היא חידוש ההתיישבות היהודית בצפון השומרון והקמתם מחדש של הישובים שכבר פונו.

''רק כך נוכל לעצור את תוכניות הפינוי הבאות, שאין ספק שכבר מתוכננות על ידי הממשלה הנוכחית. אוביל את כח הנגד שיעצור את הנזקים הבלתי הפיכים שהממשלה הזו מבצעת מידי יום. אסור לתת פתח לחזרתו של חוק ההתנתקות. היעד: עוצרים את ממשלת הפינוי", הוסיף אדלשטיין.

חבר הכנסת אופיר כץ מהליכוד אמר בחומש: "פשוט כואב. רק לפני רגע נקרע הלב מהרצח של יהודה דימנטמן ז״ל, וכבר הממשלה מעניקה פרס לטרור.

"לאחר שהרסו את הבתים, הממשלה מתכננת להרוס את הישיבה שפועלת כבר 15 שנים ברציפות. הגעתי לכאן היום יחד עם חברי השדולה למען חומש בכדי להעביר מסר ברור: אנחנו לא ניסוג, נמשיך ונלחם למען ההתיישבות וחיזוק הארץ", הבטיח כץ.

ח"כ יואב קיש (הליכוד), יו"ר שדולת ארץ ישראל, אמר כי "לאחר הרצח המתועב של יהודה דימטמן הי"ד חובתנו המוסרית, הביטחונית והאסטרטגית היא להסדיר את הישיבה בחומש. עלינו לחזק את ההתיישבות היהודית בשומרון וזאת מול הממשלה שבכוונתה לפנות את ישיבת חומש''.

ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) אמרה בסיור בחומש: "הלב בוכה ודואב מהמחזות הקשים שנגלו לעינינו בהתיישבות חומש, מבנים יהודים מופו ונהרסו עד עפר והיד של הממשלה עוד נטויה. וזאת, זמן קצר לאחר הרצח המזעזע של יהודה דימנטמן הי"ד, אשר במותו ציווה אותנו לחזק את ההתיישבות ביהודה ושומרון ובחומש בפרט. עיקרון בעל חשיבות עצומה מבחינה ביטחונית, אסטרטגית וערכית, לקיום המדינה".

עוד מדבריה: "הימין האמיתי של ישראל לא ייתן לממשלת 'עשר מעלות ימינה' לחלל את צוואתו של יהודה. נילחם בכל כוחנו בגזירות הממשלה שמבקשות לתת פרס לטרור, לצד עקירת יישובים יהודיים והפקרת שטחי ארץ ישראל. הגיעה העת להחזיר את המושכות של ישראל לידיים הנכונות והבטוחות".

ח״כ משה אבוטבול (ש״ס) אמר: ״מצער מאוד לראות את גיא ההריסה, ובעיקר את זה שהממשלה לאחר הרצח נותנת פרס לטרור. במקום כתגובה לחזק את המקום, הממשלה הרעה הרסה ושברה. דמעות היו בעיננו לראות את משחקי וצעצועי ילדי הבית ההרוס מבצבצים מתוך ההריסות, אך מאידך חיזק ועודד אותנו הלימוד הנפלא של בני הישיבה הקדושה במקום אותם חיזקתי והתפללתי איתם תפילת מנחה''.