הרב בניהו ברונר בהר הבית
הרב בניהו ברונר בהר הביתצילום: חיים קרויזר, מטה ארגוני המקדש

השר לשירותי דת מתן כהנא החליט להמליץ לראש הממשלה למנות ממלא מקום חדש שיעמוד בראשו מערך הגיור.

מי שיכנס לתפקיד הוא הרב ד"ר בניהו ברונר, אב בית דין לממונות ולגיור בבתי דין בצפת ובחיפה, בוגר ישיבת ״מרכז הרב״ והכולל לדיינות בפסגות.

הרב ברונר הוא פוסק חשוב בתחום הגיור, עמד בראש מספר מוסדות בהם בית המדרש לבנים והמדרשה לבנות במכללה אקדמית צפת.

הרב ברונר, מתלמידי הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ"ל, הוסמך לרבנות ולדיינות על ידי הרב מרדכי אליהו זצ"ל והרב אברהם אלקנה שפירא. הרב ברונר שירת כלוחם בחיל השריון ובעל תואר דוקטור למקרא מטעם אוניברסיטת חיפה. הרב מרבה לכתוב פסקי הלכה והגות במספר חוגים בהם, עלון 'מגד ירחים', בכתב העת 'צוהר', ובשנתון 'תחומין'. הרב אף פרסם בגיליון ל"ז בתחומין כי ניתן לקבור מתגייר שנתון בהליך גיור בקבר ישראל, למרות שלא השלים את הליך הגיור.

השר מתן כהנא בירך על מינויו של הרב ברונר שנעשה בברכת הרב חיים דרוקמן: "אני שמח שהרב ברונר שליט"א נעתר לבקשתי לשמש כממלא מקום ראש מערך הגיור החדש. הרב עסק במרבית חייו והן במחקריו התורניים והאקדמיים בכל הקשור לגרים בעם ישראל. לרב יש ניסיון עשיר גם בניהול ויודע לייצר אינטראקציה חיובית עם הסובבים אותו, אני מאחל לו הצלחה מרובה.

"בהזדמנות זו אני גם מודה לרב משה ולר שליט"א על תרומתו הרבה לגיור בישראל ועל מילוי תפקידו במשך שלוש וחצי שנים, רבים מגרי ישראל מודים לרב על הליווי בהליך הגיור, ואני מצטרף אליהם", הוסיף השר כהנא.

בארגון רבני צהר בירכו על המינוי. "ארגון רבני צהר שולח ברכת הצלחה לרב בניהו ברונר, מגדולי תלמידי החכמים בציונות הדתית העוסקים בעולם הגיור במשך שנים רבות במסגרת בתי הדין של הרבנות הראשית לישראל. מזגו הנעים ובקיאותו הרבה בתחום מבטיחים כי הגיור נמצא בידיים טובות", נמסר מטעם הארגון.

מנגד, יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני תקף את ההחלטה. "הדחתו של ראש מערך הגיור הרב משה ולר ומינויו של בניהו ברונר מארגון צהר = העמדת צלם בהיכל. במשך כל השנים הייתה הסכמה בין הציונות הדתית והחרדים שלא למנות אותו על אף הלחצים של ארגון צהר, בכדי למנוע קרע בין החרדים והרבנות הראשית בהוראת גדולי התורה לבין הציונות הדתית. היעד של מתן כהנא הוא לפלג את העם ולהישאר רק עם עושי דברו".

"מה שטענו כל הזמן הוכיח עכשיו מתן כהנא והמציאות מוכחת לעיני כל. ההיסטוריה של עם ישראל תוקיע אותו על מעשיו השפלים", דברי גפני.

יו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז אמר, "רק לפני מספר שעות נחשפו תכתובות של אנשי לשכתו שמעלים חשש כי מתווה הגיור שלו יוביל להכרה בגיורים רפורמיים, ועכשיו הודיע כי ימנה את הרב בניהו ברונר מארגון צוהר לראש מערך הגיור".

"השר כהנא מפלג את עם ישראל. אחרי שהבטיח שמתווה הגיור יהיה גיור כהלכה, ואחרי שהבטיח שיוביל את מתווה הגיור רק בכפוף להסכמתם של גדולי רבני הציונות הדתית, אנו רואים שוב ושוב כי כהנא לא עומד בהבטחותיו. הרב דרוקמן הצטרף להתנגדותה של הרבנות הראשית למתווה הגיור של השר כהנא. דווקא השר כהנא, שגדל בציבור הדתי לאומי, פוגע ברבנות הראשית שהייתה מורשתו של מרן הרב קוק זצ"ל", דברי ח"כ מעוז.