בנייה בלתי חוקית
בנייה בלתי חוקיתצילום: רגבים

בתום הצבעה סוערת במיוחד הכנסת אישרה הבוקר (רביעי) את חוק החשמל של מפלגת רע"מ, לפיו ניתן יהיה לחבר באופן תקני לתשתיות חשמל, מים וטלפון גם למבנים שאין להם היתר בניה.

הכנסת קיימה עשרות הצבעות על הסתייגויות שונות שהוגשו על נוסח החוק שגיבשה רע"מ. ההסתייגות שהגישה האופוזיציה לפיה החוק יאושר בכפוף להחלתו גם על ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון, נפלה במליאה.

מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים שליוותה מקרוב את הליך החקיקה של "חוק החשמל", אומר כי רעשי הרקע הפוליטיים סביב החקיקה, מונעים מהציבור להבין את השלכות החוק, ואת היקפיו.

"כמו שאמרנו לאורך כל הליך החקיקה – החוק הוא חוק רע במישור המהותי, מאחר והוא נותן פרס לעבריינות הבניה ושם לצחוק את רשויות התכנון בישראל. הוא לא היה בא לעולם אילולא הממשלה הרעועה הזו נשענת על קולות מפלגה תומכת טרור".

ברגבים מזהירים כי החוק החדש והמתווה ליישומו, נטולי מנגנוני פיקוח אפקטיביים באופן מספק מצד משרד הפנים, ללא פיקוח וללא בחינה של המשמעויות התכנוניות של הכשרת המבנים. "יישומו יהיה בלתי הפיך והוא יהיה בכייה לדורות שגם עשר ממשלות עתידיות לא יוכלו לתקן".

דויטש מחדד כי החוק "הישן" איפשר גם הוא לזרז את הליכי החיבור לתשתיות במקרים בהם המדינה מקדמת באופן אקטיבי הסדרה או הלבנה של שכונות או מבנים שהוקמו ללא היתר, אולם החוק החדש מאפשר זאת באופן גורף וסיטונאי הרבה יותר.

"חברי הכנסת עצמם שהצביעו והתווכחו "בעד" או "נגד", לא יודעים להצביע על היקף תחולת החוק החדש. חברי כנסת שהשתתפו בדיונים של וועדת הפנים בתהליך ההכנה של החוק, ביקשו פעם אחר פעם מגורמי המקצוע לכמת את מספר המבנים שיוכללו בכל אחד מהשינויים בסעיפי החוק, אבל וואליד טאהא לא איפשר להם להשיב, וקידם באלימות ובאגרסיביות את הכנת החוק להצבעה – כאשר חבריו לקואליציה מאפשרים לו את ההליך הדורסני, בלי שהם יודעים על מה ועל כמה הם מצביעים".