השר מתן כהנא
השר מתן כהנאערוץ 7

רב נוסף מצטרף לרבנים שכבר הביעו תמיכה במתווה הגיור של השר לשירותי דת מתן כהנא.

אחרי תמיכת ראשי הישיבות בגוש עציון, בהר ברכה, במחניים ובעתניאל יחד עם עשרות רבני ורבניות ארגון "בית הלל", ותמיכה של זקני הציונות הדתית בהם הרב איתן איזמן והרב יעקב ורהפטיג, כעת גם רבה של עפולה, הרב שמואל דוד יוצא בתמיכה פומבית במתווה הגיור של ומפרט במכתב על סוגיית הגיור בכלל וחשיבות המתווה בפרט.

במכתב ששלח הבוקר לציבור כתב הרב דוד: "אחד המיזמים הראשונים שהקמתי עם כניסתי לתפקיד רב העיר לפני עשרים וארבע שנים היה הקמת אולפני גיור בעפולה. הצורך לתת מענה לאנשים אשר זוהו כיהודים בברית המועצות לשעבר (משום שהאב או הסב היו יהודים) ואשר זוהו כגויים כאן בארץ ישראל (משום שבן לאמא נכרית הוא נכרי על פי ההלכה) היה דחוף. אך לא פחות מכך, הצורך למנוע נשואי תערובת בתוכנו. ההבנה שצעירים יהודים לא ימנעו מלחיות בזוגיות עם לא יהודים, והרצון למנוע התרבות של נכרים בקרבנו".

לדבריו, "שנים רבות אנו מלווים מתגיירים במשפחה. פרט לתקופת המחלה והקורונה אכלו אצלנו, בסעודות שבת עשרות צעירים אשר היו בתהליך גיור, אשר רובם סיימו את התהליך בהצלחה, והם כעת יהודים לכל דבר. וחלקם המשיכו לבקר אותנו גם לאחר הגיור. כולם התקרבו מאד ליהדות, חלקם שומרי מצוות באופן מלא, חלקם באופן חלקי, או מזערי, אך כולם עם זיקה ברורה ליהדות ולמסורת היהודית".

הרב שמואל דוד מציין כי "בשנים האחרונות אנו עדים לשפל ברצון להתגייר, ובמספר המתגיירים. רבים מהנכרים אשר בקרבנו אינם מרגישים צורך להתגייר. יש לכך מספר סיבות, וכדי למשוך אותם להתגייר צריך להאיר להם פנים ביתר שאת (דבר שיוסיף רק אחוז קטן מהם לעבור את התהליך, אבל כל אחד הוא חשוב!) צריך להסמיך רבני עיר לבצע גיור, כי לא כל אחד יכול, ולא כל אחד רוצה לנסוע רחוק פעם או פעמיים בשבוע. (וגם זה יביא רק מעט מאד להסכים לתהליך). וצריך לאפשר גיורי קטינים, דבר ששנוי במחלוקת הלכתית. צריך גם להסכים לגיור קטינים. דבר ששנוי במחלוקת עזה, אבל "עת לעשות לה' הפרו תורתך" לפעמים נוקטים בשיטות מקלות. זו הזדמנות כמעט אחרונה לפני שתהיה במדינתנו האהובה התבוללות רבתי. זו הזדמנות לעודד את האחדות. גם זה לא יפתור את הבעיה, שיסודה חינוך, אבל הוא יגביר את מספר המתגיירים ויצמצם את נישואי התערובת באפן דרמטי".

"הרב עובדיה יוסף ז"ל העיד בוועדת הכנסת שכרב ראשי לתל אביב הוא גייר כמאה איש בשנה, וזה הרבה לפני שהיו אולפני גיור. והיה די ברור שקיום המצוות של המתגיירים היה די מפוקפק, אלא שהיו לרב סימוכין הלכתיים יציבים, ובהבנתו את גודל השעה, הוא נטה להקל", ציין הרב דוד.

עוד כתב, "השר מתן כהנא, השר לשירותי דת, הולך בעקבותיו, המתווה שהכינו יועציו (בראשם עומד רב שהיה שנים מראשי מערכת הגיור, דיין בבית הדין לגיור, ומכיר את הנושא לפני ולפנים) בהתייעצות עם גדולי הרבנים הוא מתווה מצוין, ונכון וזהיר, ואנו מתפללים להצלחתו, ויפה שעה אחת קודם. חשוב לי להדגיש: המתווה שמקדם השר לעניני דת הוא מצוין, בבחינת דבר בעיתו מה טוב. הוא על פי ההלכה, הוא יצמצם דרמתית את ההתבוללות, והוא חשוב ביותר. התורה ציוותה לאהוב את הגר, והמתווה החדש נוסף לכך שהוא נותן למצוה זו ביטוי מעשי, הוא גם מציל את המדינה מנשואי תערובת".