פירות יבשים
פירות יבשים צילום: ISTOCK

ט"ו בשבט יחול בשבוע הבא, אבל את אותותיו ניתן למצוא במרכולים ובחנויות כבר למעלה משבוע. על יתרונותיהם הבריאותיים של פירות שונים, גם מיובשים, שוחחנו עם אורטל ברובין-חן, נטורופתית ורכזת תחום הנטורופתיה של כללית רפואה משלימה.

את השיחה אנחנו פותחים בשאלת יתרונותיהם הבריאותיים של פירות מיובשים, אלו שנדמה שכל יתרונותיהם אבדו להם בשלב הייבוש. ברובין-חן קובעת כי אכן גם בהם יתרונות וערכים לעיתים יותר מאשר בפירות הטריים, אך עם זאת יש לתת את הדעת על חולשותיהם כמו רמות סוכר גבוהות.

"הפרי המיובש מכיל כמות גבוהה של רכיבים תזונתיים מינראלים ועוד, וזה טוב מאוד, אבל גם כמות גבוהה של הסוכרים וזו כבר בעיה. אם כשאוכלים תפוחים לא אוכלים עשרה ברצף כשהם טריים, אבל כשהם מיובשים אנחנו יכולים להגיע לכמות כזו כי הנפח לא גדול וכך נצרוך כמות גדולה מדי שתעלה לנו את כמות הסוכר בדם".
לאכילת פירות מיובשים שאוצרים בתוכם כמות סוכר גבוהה מציעה ברובין-חן טיפ בשמות אכילת שקדים ואגוזים לצד אכילת הפירות המיובשים, "כי האגוזים והשקדים הטבעיים מכילים הרבה שומנים טבעיים שבריאים לנו ולכן הם מאזנים את רמות הסוכר בדם. צריכה של כמה אגוזים לצד כל פרי תאזן את רמת הסוכר בדם ולא תביא לעלייה במהירות חדה כל כך".

עם זאת היא מציינת כי אין לאכול כמות גדולה של שקדים ואגוזים שאותם יש לאכול לא קלויים ולא מומלחים, מה שמשאיר בהם את הערכים התזונתיים, לא כולל נתרן שאין בו צורך לגופנו ובנוסף כך לא נאכל אותם בכמות גדולה בשל אותה המלחה. אם אנחנו לא מתלהבים משקדים ואגוזים לא מומלחים, ניתן להסתגל לכך, אומרת ברובין-חן ומוסיפה כי גם אם נאכל רק 4-5 שקדים או אגוזים זה לא יהיה נורא כל כך.

יותר אגוזים ושקדים, גם בממרח, היא דרך להעלות במשקל למי שצריך את זה, היא מציינת ומעירה כי חשיפה רציפה של בוטנים מורידה את הסיכון לאלרגיות. "ישראל היא עם שכיחות נמוכה של אלרגיות לבוטנים בגלל אכילת במבה, ואפשר להגיע לכך גם באכילה בריאה יותר של ממרח בוטנים".

על הפירות הטריים אומרת ברובין-חן כי "לכל פרי את היתרון שלו. מבחינתי כל פרי וירק הוא מזון על. כשמדברים על ויטמין C מדמיינים תפוז גדול ועסיסי, אבל בתותים וגמבות יש יותר ויטמין C מתפוזים שלפעמים החומציות בהם מקשה על חלקינו".

על הרימון אומרת ברובין-חן כי מדובר בפרי ה"מוזכר בשלל מקומות עוד מימי התנ"ך כמסמל שפע, ולא סתם. הוא מכיל נוגדי חימצון, יש בו תכונות שמועילות לעיכול ולעור, מרכיבים אנטי דלקתיים ונוגדי סרטן במידה מסויימת. יש שפע דברים טובים ברימון. יש מי שיושפעו מהגרעינים שלא מתעכלים וגורמים לעצירות ולהם נמליץ לקבל את היתרונות הללו כמיץ". עם זאת היא מדגישה כי "הצריכה הטבעית היא הטובה ביותר אבל טוב לגוון ומדי פעם לסחוט וליהנות מיתרונות הפרי".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו