עובדים בהייטק. אילוסטרציה
עובדים בהייטק. אילוסטרציהצילום: istock

עובדות חרדיות מבית הספר ללימוד מחשבים של חברה מוכרת במגזר החרדי שאמורה היתה להכשירן לעבודה בהיי טק, הגישו תביעה נגדה של למעלה ממיליון שקל.

החברה הציגה עצמה ככזו שמטרתה לספק תעסוקה איכותית בהיי-טק לנשים חרדיות. אולם בחודשים האחרונים בית הספר ללימוד מחשבים שפעל תחת אותה חברה נקלע להליכי חדלות פירעון.

לטענת העובדות, בחודשים יולי-אוגוסט הנשים העובדות הוצאו לחל״ת ומאז לא הוחזרו לעבודתן. באמצעות עו״ד מתן אלקיים הן הגישו לבית המשפט השלום בתל אביב מכתב תגובה בו הן שוטחות טענותיהן.

"ביום בו הוצאו העובדות לחל״ת", נטען במסמך שפורסם בחדשות 12, "נותרה המעסיקה חייבת להם תשלומים בגין שכר עבודה, פיצויי פיטורים דמי הודעה מוקדמת, פדיון ימי חופשה, תשלום עבור דמי הבראה וכן הפרשות סוציאליות לחברות הביטוח השונות ועוד. כמו כן המעסיקה נותרה חייבת להן תשלום פיקדון בסך של 24 אלף שקלים".

העובדות טוענות כי ביום שבו הוצאו לחל״ת עבדו בבית הספר 100 עובדות ולמדו בו 300 אחרות.

במכתב מתארות העובדות את המנגנון שבו לטענתן נלקחו מהם כספי הפיקדון ולא הוחזרו. "כל עובדת מתחילה נכנסה למסלול הכשרה בן 12 חודשים שבתחילתו נחשבה כתלמידה. ההבטחה נשמעה מפתה, עובדת שתמצא מתאימה לאחר ההכשרה תועסק על ידי החברה באחד מבתי התוכנה או הסטארט אפים שתחתיה".

יותר מזה, העובדות טוענות כי נאמר להן שהעבודה תהיה עד שעות הצהריים המוקדמות כך שניתן יהיה לקיים חיי משפחה ועבודה בשכר מכובד. כתנאי להתחלת הלימודים נדרשה לגרסתן כל עובדת להפקיד סכום של 24,000 שקלים כנגד ההכשרה.

לטענתן, המעסיקה התחייבה כי עובדת שתתקבל לעבודה בחברה לאחר מסלול ההכשרה תקבל את כספי הפיקדון בחזרה. לפי טענותיהן, הובטח גם למי שלא תמצא מתאימה, כלומר לא תעבור את מסלול ההכשרה או מבחן הסיום, שתהיה זכאית לקבל בחזרה חצי מכספי הפיקדון, כלומר 12 אלף שקל.

עו״ד אלקיים טען בשמן כי המעסיקה חייבת לעובדות סך של יותר מ-300 אלף שקל בגין שכר עבודה שלא שולם. כמו כן נטען בבקשה כי על בית הספר לשלם להם יותר ממיליון שקלים בגין כספי פיקדון שלא הוחזרו לעובדות. העובדות טענו כי פנו לחברה בעניין זה קודם לכן ולא קיבלו מענה.

תגובת עו״ד מתן אלקיים: ״הארגון סגר את שעריו וחדל מפעילותו, מבלי ששילם להן משכורות על החודשים האחרונים וכספי פנסיה. הטענה שלנו היא שנעשתה פה פעולת פיטורין דה פקטו ולכן העובדות זכאיות לגמר חשבון, כלומר תשלום הכספים האלו. קורה שמקומות נסגרים ונכנסים לקשיים כלכליים, אלא שאנחנו ראינו שפועלות לגביית הפיקדון התבצעו זמן קצר לפני הפניה לפשיטת רגל".