איילת שקד
איילת שקדצילום: Yonatan Sindel/Flash90

שרת הפנים איילת שקד מתכוונת להעלות השבוע את אישור התיקון לחוק האזרחות, שבועיים לאחר שאושר בוועדת השרים לחקיקה, כך דווח בעיתון 'ישראל היום'.

מטרת חוק איחוד המשפחות הוא למנוע את הזרימה של משפחות ערביות מיהודה ושומרון אל תוך תחומי הקו הירוק.

במטרה לעצור את החוק, שבמסגרתו עשרות אלפי ערבים מיו"ש יהפכו בכל שנה לאזרחי מדינת ישראל, שרת הפנים איילת שקד קידמה חוק חדש. אלא שסיעת מרצ הגישה ערר בנושא כדי לדחות את הדיון בממשלה בעניין שצפוי להתקיים היום וכדי למנוע את ההצבעה עליו במליאה בהמשך השבוע ובכך לנסות לסכל את ההצעה.

הסערה על החוק היא המשך של עימותים בתוך הקואליציה, כפי שהיה בשבוע שעבר, כאשר חוק הגיוס נפל במליאה ביום שני, לאחר שחברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי מסיעת מרצ החברה בקואליציה הצביעה נגדו - ובכך הפילה אותו בקריאה ראשונה.

אי העברת חוק האזרחות היתה אחד הכישלונות הראשונים של הקואליציה, זמן קצר לאחר הקמתה. שקד, שהתחום נמצא באחריותה בעצם תפקידה כשרת הפנים, התחייבה להעביר את החוק מחדש. בד בבד, בג"ץ קבע כי שקד אינה יכולה להמשיך במדיניות הסירוב לאיחוד המשפחות על בסיס החוק הקודם שפקע, והנחה כי מדיניות זו תפקע בסוף החודש הנוכחי.

ועדת השרים אישרה חוק דומה שיזם ח"כ שמחה רוטמן מהאופוזיציה (הציונות הדתית). באופן חריג, שרי ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו תמכו באותו חוק.

לאחר ההפסד של הממשלה בכנסת בשבוע שעבר לאחר נפילת חוק הגיוס, שקד אמרה בשיחות סגורות כי המשחק נגמר ושהיא נחושה להעביר את חוק האזרחות, בעוד שותפיה בקואליציה מתנגדים לו. היא איימה כי אם רע"מ ומרצ יטרפדו את החוק הממשלתי פעם נוספת, היא תביא לכך שהקואליציה תתמוך בחוק של רוטמן.

עם זאת, שותפיה לממשלה מטרפדים את מהלכיה. שר החוץ לפיד הטיל ערר על החלטת ועדת השרים לחקיקה לתמוך בחוק של רוטמן. כדי לגבור על הערר הממשלה צריכה לדון בחוק ולאשרו.

אולם לפיד שולט בסדר היום של הממשלה והוא לא מתכוון להעלות לדיון את החוק של רוטמן, שבעצמו טרם החליט מתי להעלות את הצעת החוק שלו והדבר ייעשה בתיאום עם כלל סיעות האופוזיציה.