התפרעויות ערבים בעיר רמלה
התפרעויות ערבים בעיר רמלהצילום: Yossi Aloni/Flash90

המשטרה תשלם 85,000 שקלים ל-17 צעירים יהודים, לאחר שעוכבו לשווא במהלך פרעות תשפ"א בעיר רמלה. הצעירים הגיעו לחזק את תושבי רמלה היהודים שסבלו מהפרעות, ומצאו עצמם מעוכבים שעות רבות בתחנת המשטרה ללא סיבה.

עו"ד מנשה יאדו ואלעדי ויזל מארגון חוננו הגישו תביעה בשם הצעירים נגד משטרת ישראל בגין העיכוב הלא חוקי, ובמסגרת הסכמי פשרה תפצה המשטרה כל אחד מהמעוכבים ב5,000 שקלים.

אחד מהבחורים שעוכבו לשווא סיפר, "אני וחברים הגענו לרמלה לחלק פיצות לתושבים היהודים, לעודד את רוחם במהלך כל הפרעות הקשות שהיו בקיץ. אחרי שסיימנו את החלוקה התחלנו לחזור לרכב, פתאום קופצים עלינו שוטרים. רק הלכנו ברחוב, לא עשינו שום דבר. הם לא הסבירו לנו למה אנחנו מעוכבים, לא הסכימו לומר כלום.. בתחנה חיכינו 6 שעות לחקירה, וגם החוקרת בעצמה לא ידעה למה עכבו אותנו. לא ידעה מה לשאול בכלל.. בסוף שוחררנו. אני מקווה שהמשטרה תלמד מהסיפור ושזכויות בסיסיות של חופש וחירות ישמרו".

עו"ד יאדו אמר כי הפיצויים מהווים מעין הודאה של המשטרה לגבי המעצרים. "השגנו פיצוי של כבוד לכל אותם צעירים שבאו להפיח רוח של זקיפות קומה לאומית בעיר המעורבת. ועל שום כך ורק על שום כך נעצרו שלא כדין על ידי המשטרה - אשר עכשיו מודה דה-פקטו כי ביצעה את המעצר הסיטונאי של יהודים שלא כדין ויש לומר בדורסנות".

עו"ד אלעדי ויזל הוסיף, "טוב עשתה משטרת ישראל שבחרה לפצות את התובעים טרם הגיעו התביעות להיות נידונות בפני בית המשפט. השכילה המשטרה להבין כי לא תוכל להגן על מעשיה התמוהים והשערורייתיים. במקום לבצע את תפקידה להגן על תושבי רמלה היהודים שסבלו מפרעות קשות ולמצות את הדין מול התוקפים, בחרה המשטרה בפתרון הקל "וניקתה" את רחובות העיר מיהודים תוך ביצוע עיכובי שווא באופן סיטונאי וגרימת פגיעה קשה בחירות ובזכויות החוקיות של אזרחים שומרי חוק, שבאו לחזק את תושבי רמלה ומצאו את עצמם בסוף יום כלואים על לא דבר בתחנת המשטרה", הוסיף.