חומש
חומשצילום: ניר דבוש - דוברות שומרון

פרסום ראשון: הדרג המדיני ורה"מ יאלצו להכריע בימים הקרובים בסוגיית ישיבת חומש.

ההכרעה מגיעה לאור החלטת בג"צ אשר מחייבת את הדרג המדיני למסור את עמדתו בעתירת ארגוני השמאל הקיצוני יש דין ומספר פלסטינים לבג"צ בנושא המשך שהיית הישיבה בחומש בתוך מספר ימים.

ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, אומר "כל אדם הגון במדינה הזו מימין ומשמאל מצפה מממשלת ישראל לא לתת פרס לטרור, ועוד פרס כזה גדול לאחר הרצח של יהודה דימנטמן, ולא להשלים את הנסיגה, את הגירוש, את ההתנתקות, מחומש. החלטה לפנות את חומש תהיה חרפה לאומית והשלמת הגירוש דבר שאפילו אריק שרון ואהוד אולמרט לא העזו לעשות. אחרי הרצח של יהודה דימנטמן אם זו תהיה תשובת המדינה זה יהיה פרס לטרור שעלול להעביר מסר איום ונורא בכל רחבי המדינה למחבלים מהרשות הפלסטינית שהטרור משתלם. על חומש והנגב הממשלה הזו תיפול", הוסיף דגן.

ע"פ החלטת בימ"ש נשיאת העליון, אסתר חיות, הדרג המדיני, מחוייב להציג את עמדתו עד ליום ה-30/1/22. לקראת החלטת הדרג המדיני פנו במשרד המשפטים לכלל הגורמים בסוגייה וביקשו את עמדתם. מדובר בהחלטה מדינית ראשונה, בנושא נסיגה ביו"ש שממשלת בנט צפוייה להכריע בו.

נזכיר כי בממשלה ישנם מספר שרים אשר התבטאו כי לא יתמכו בפינוי הישיבה ביניהם השר אלקין, השרה שקד, השר הנדל השר כהנא, וגורמים נוספים בקואליציה. השר זאב אלקין (תקווה חדשה) התנגד לפינוי חומש "להמשך התוקף של חוק ההתנתקות בצפון השומרון אין שום משמעות, אם זה יובא להצבעה אתנגד לפינוי הישיבה", אמר לאחרונה. גם השר יועז הנדל (תקווה חדשה) התנגד לפינוי הישיבה בחומש "הישיבה בחומש קיימת שנים, ללא קשר למה צריך באזור, להוריד אותה אחרי פיגוע זו איוולת. אני בעד ההתיישבות, לא כתגובה לפיגוע אלא כאסטרטגיה, וודאי שאני נגד להוריד ישובים כתגובה לפיגוע", אמר הנדל בריאיון לגלי צה"ל בשבועות האחרונים.

השרה איילת שקד אמרה בראיון בשבת שעברה לעלון מצב הרוח כי "כעת צריך להיות ריאליים. עם ממשל ביידן אי אפשר להעביר את ביטול חוק התנתקות. אבל צריך להשאיר את הישיבה ולשמר את הסטטוס קוו. השטח באחריות שר הביטחון. אנחנו מולו בשיח כל הזמן שהישיבה תישאר. סה"כ מערכת היחסים ביני לבין גנץ תקינה ואנחנו עובדים טוב בשיתוף פעולה. לא מסכימים על הכל ויש ביננו פערים ויש חילוקי דעות אבל מצליחים לעבוד ביחד". גם שר הדתות מתן כהנא התבטא במהלך השבעה של משפחת דימנטמן, לאחר ששמע מבני המשפחה את דרישתם להסדיר את ישיבת חומש ולא להרוס אותה "אני מבין היטב את הדברים בנוגע לחומש. ברמה האישית אני מאמין שכך צריך להיות, צריך לפעול שכך יהיה".

בנוסף, חבר הכנסת בני בגין (תקווה חדשה) אמר כי פינוי הישיבה בחומש יהיה "סיפוק לרוצחים. בנסיבות המיוחדות שנוצרו, לא צריך לתת לרוצחים את הסיפוק שלהם בהורדת הקבוצה הזו מהשטח. המקום פונה ללא טעם, סתם כדי להוכיח משהו לאמריקנים - אז יש שם אנשים ששומרים על הגחלת. האיזור הזה הוא בשליטת ישראל ולא הועבר לשליטה אחרת, מותר לישראלים להיות שם שלא בדרך קבע".

ישיבת חומש, שוהה בשטח היישוב חומש כ-15 שנה. בחודש האחרון, לאחר רצח יהודה דימנטמן הי"ד, קיבלה הישיבה מידע כי גורמים במערכת החליטו לפעול לפינוייה של הישיבה. במקום בוצעו בחודש האחרון מספר פנויים של מבנים, בניהם הריסת בתים של 2 משפחות אשר התגוררו במקום ופגיעה בחיבור החשמל.