צילום הפנקס שצורף לתביעה
צילום הפנקס שצורף לתביעהצילום: באדיבות 'חוננו'

המשטרה תשלם 6,000 שקלים פיצויים לצעיר יהודי שנעצר בזמן מצעד הגאווה בירושלים לפני כשנתיים, זאת במסגרת הסכם פשרה שנחתם בין הצדדים.

י' הגיע לירושלים לרגל קניות עם ארוסתו לקראת חתונתם ועוכב למעלה מ7 שעות בתחנת המשטרה ללא חקירה או סיבת עיכוב מוצדקת.

בכתב תביעה שהגיש עורך דינו של הצעיר מנשה יאדו מארגון 'חוננו' תואר כי "במסגרת ההכנות לחתונה הגיע י' וארוסתו ממקומות מגוריהם ברחבי הארץ לירושלים לצורך קניית טבעת נישואין. בשלב בו אירע העיכוב היו הזוג בדרך לקניית טבעת מחנות במרכז העיר. או אז עצר סמוך לתובעים רכב אזרחי, בתוכו ישבו בלשים בלבוש אזרחי שתשאלו את הזוג ולקחו את הפרטים האישיים של י' לרבות מספר תעודת זהות. לאחר מספר דקות הרכב נסע, אך לא חלפו דקות רבות עד ששב לעכב את י' לתחנת המשטרה".

סיבת העיכוב התבררה רק לאחר מספר שעות. "באותו היום חל מצעד הגאווה בירושלים. י' וארוסתו הגיעו לעיר בלא שבכלל ידעו כי המצעד מתקיים באותו יום, נסיבות הימצאותם בעיר כמתואר לעיל לא רק שלא היו קשורות למצעד אלא היו קשורות בעניין אינטימי ורב חשיבות שלהם עצמם, אך למרות זאת עוכב י' במשך שעות ארוכות. ואף אילו סברה משטרת ישראל כי התובע מסוכן, דבר הטעון הוכחה, כי אז לא היה לה למשטרה לפעול כנגד התובע בדרך בה היא פעלה".

בכתב התביעה נכתב כי "פעולה שכזו חייבת להיות בהתאם לחוק "אם התובע מסוכן למצעד באופן המצדיק להרחיק אותו בכל מקרה מירושלים כי אז על משטרת ישראל להוציא כנגד התובע צו הרחקה מכוח הסמכות הקבועה לה בסעיף 4 (א) לפקודת המשטרה. צו כזה בהיותו פוגעני כפוף לפרוצדורות מנהליות מקובלות של שימוע וביקורת בג"ץ. אך מאידך, אם התובע לא מסוכן ברמה המצדיקה להרחיק אותו מירושלים בשעת המצעד כי אז אין לעכב אותו רק בגלל שהוא נמצא בירושלים, כפי שעשתה המשטרה שלא כדין במקרה זה".

לטענת התביעה, "משום מה סומן י' כבר לפני שנים" ע"י משטרת ישראל כמסוכן למצעד הגאווה, וכל שנה לפני מצעד הגאווה יוצרת המשטרה קשר עם י' בבקשה, דרישה או איום בנוגע למצעד – אך "אף פעם לא מוציאים צו הרחקה כדין אלא בע"פ".

יתרה מכך, לאחר מצעד הגאווה של שנת 2017 נמצאה חוברת הנושאת את הכותרת "מצעד הגאווה 2017 – עוטף ירושלים", ובה תצלומים ופרטי הזדהות של 'דמויות המסוכנות למצעד' אשר עליהן נמנה התובע. לפיכך טען עו"ד יאדו כי י' עוכב רק בשל מראהו ו'סימונו' ע"י המשטרה, ללא שעבר על חוק כלשהו.

כאמור, במסגרת הסכם פשרה תפצה משטרת ישראל את י' בגין העיכוב שבוצע נגדו.

עו"ד יאדו מארגון 'חוננו' הגיב להסכם הפיצוי: "משטרת ישראל שמה לעצמה לחוק לאסוף דתיים מגודלי פאות ועטורי ציציות מרחובות העיר בזמן שמתקיים שם פולחן הגאווה השנתי. כמדי שנה בשנה אנחנו רודפים אחר משטרת ישראל שבדיעבד משלמת פיצויים על אותם מעצרים ועיכובים בלתי חוקיים ובלתי מוצדקים, אך למרבה הצער המקרים חוזרים ונשנים. המשטרה מרשה לעצמה לפעול כנגד יהודים כפי שהיא לא מעיזה לפעול נגד בדואים וסקטורים אחרים. להיות יהודי זה בסדר, אך להגיד את זה ברחוב זה כבר מהווה סיכון מבחינת המשטרה".