מצוקים בסכנה
מצוקים בסכנהצילום: החברה הממשלתית להגנת מצוקי החוף

אזהרה מיוחדת משמיע אילן לביא, מנכ"ל החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון, לקראת הסערה הצפויה ביממות הקרובות – חשש מקריסת המצוקים שמעל חופים בישראל.

בראיון לערוץ 7 מסביר לביא את עיקרי החשש והגורמים לו כמו גם את הצעדים הננקטים לצמצם את היקף הסכנה. לאורך חופיה של ישראל, הוא מציין, 45 קילומטר של מצוק חופי שיכול להגיע עד גובה של ארבעים מטר. "חוזק המצוק לא מיטבי. מדובר בחול ואבן שמודבקים בצורה מאוד רעועה. גשמים ורוחות חזקות פוגעים ביציבותו", אומר לביא, ומדבריו עולה כי הסכנה היא לא רק מהגשמים והרוחות.

הסכנה לקריסת מצוקים מגיעה משני כיוונים, האחד הוא גלי הים שבימי סערה מגיעים עד חמישה מטרים ובחוף עד שלושה מטרים וכאשר גובה הים עולה בסערות הללו בעוד שבעים סנטימטרים המשמעות היא מכות חוזרות ונשנות בעוצמה רבה של הגלים אל בסיס המצוק. בנוסף, מסביר לביא קיים הנגר שזורם מחלקו העליון של המצוק, מאזורי אספלט ובנייה אל המצוק ומביא להחלשתו באופן משמעותי. שני אלה חוברים לרוחות ולגשמים שמכים במצוק ומובילים לסכנת הקריסה.

"מדובר בסכנה למי שעומד על ראש המצוק. הוא יכול להסתכן בנפילה של אבנים או סחף. מי שנע בחלק התחתון עלול להיפגע מאבן או סלע. לכן אנחנו מפרסמים אזהרה וקריאה להתרחק מהמצוק ככל האפשר. בסערת 'כרמל' הוצאנו התראה ויומיים לאחר מכן סלע התמוטט במצוק בית ינאי".

לביא מספר כי בכל שנה נוחתים אל הקרקע במצוקי החופים בישראל שישים אלף טון של אדמה. "רוב הזמן אנחנו לא רואים את זה, אבל אנחנו כחברה ממשלתית מנטרים את זה ועוקבים אחר המקומות הבעייתיים. גילינו השנה שרמת המסוכנות מיידית ורצינו להקטין את הנזק ולכן הזהרנו. מעבר לכך אנחנו מקדמים הגנות ימיות להקטנת הסכנה, שוברי גלים, הרחקת החוף ופעולות נוספות".

לבד מפעולותיה של החברה הממשלתית מצופה מהרשויות המקומיות לטפל בנגר העילי ולנתב אותו למקומות שלא יפגעו במצוקים, ובמקביל לשלט ולגדר את המקומות המסוכנים.

האם הסכנה יכולה להגיע עד כדי קריסה של מבנים? לביא סבור שאנחנו עדיין רחוקים מסכנה שכזו, אך עם זאת הוחא מספר כי באחרונה נסגר למבקרים בית חנקין בחדרה בשל החשש מהתמוטטות וכעת מבוצע במקום תכנון והגנה יבשתית כדי לבסס את המבנה. המשמעות היא שכם אם הסכנה רחוקה הרי שאנחנו מתקרבים לחובת חיזוק המבנים.

עוד מספר לביא כי "מצוק אשקלון נסוג מזרחה 22 מטרים בעשרים השנים האחרונות והחוף נסוג שלושים מטרים. לכן עודכן נתיב הטיילת. ביצענו פעולות שבולמות את הקצב".

קריסה בחוף ינאי
קריסה בחוף ינאיצילום:החברה הממשלתית להגנת מצוקי החוף