חברי כנסת בחומש
חברי כנסת בחומשצילום: ניר דבוש - דוברות שומרון

הדרג המדיני וראש הממשלה נפתלי בנט יאלצו להכריע בימים הקרובים בסוגיית ישיבת חומש.

ההכרעה מגיעה לאור החלטת בג"צ אשר מחייבת את הדרג המדיני למסור את עמדתו בעתירת ארגוני השמאל הקיצוני יש דין ומספר פלסטינים בנושא המשך שהיית הישיבה בחומש.

ע"פ החלטת נשיאת ביהמ"ש העליון, אסתר חיות, הדרג המדיני מחוייב להציג את עמדתו עד סוף חודש ינואר. לקראת החלטת הדרג המדיני פנו במשרד המשפטים לכלל הגורמים בסוגייה וביקשו את עמדתם. מדובר בהחלטה מדינית ראשונה בנושא נסיגה ביו"ש שממשלת בנט צפוייה להכריע בו.

חה"כ מיקי זוהר (הליכוד) חושש מפינוי הישיבה: "עצוב לראות כיצד עמותות השמאל לא חודלות לרגע ממסע ההרס של ארץ ישראל, הגיע הזמן לעשות לזה סוף. החוק שהגשתי להגבלת זכות העמידה יכול להפסיק את מסע הרדיפה המטורלל הזה. הממשלה הזו תעמוד שוב למבחן בסוגיית חומש ואני חושש שהם מתכוונים לתת יד לפינוי בחומש", דברי זוהר.

אלמנתו של יהודה דימנטמן הי"ד במחאה

גם חה"כ קטי שטרית (הליכוד) תקפה: "כנראה שבנט החליט לאמץ את הטרמינולוגיה של שר הבט"פ שלו ושל סגן השר שלו ולהתייחס למתיישבים כתתי אדם, במקום להציב עובדה ולהגיד לבג"ץ עד כאן. אסור לתת פרס לטרור, על כל פיגוע רצח אנחנו ניבנה ונקים עוד יישוב. ממשלת ישראל בראשות בנט עבאס ולפיד שוב מתרפסים ונמצאים באובדן עשתונות ערכי ואידיאולוגי", אומרת שטרית.

חה"כ אוריאל בוסו (ש"ס) הוסיף: "המשפט-תגובת המדינה. זה המשך מכבסת המילים שלכם. נקרא לילד בשמו זוהי תגובתכם. אותם ידיים של אנשי ימינה ששברו שמאלה בראשם נפתלי ואיילת, לא ינוקו ממסע ההתעללות שלהם באנשי ההתיישבות בהסדרה ובהצהרות שווא לסייע להם מזמן כבר לא מדברים על ישיבה מדברים חמלה ממדרגה ראשונה תנאי חימום לילדים הקופאים בקור שמשלמים את מחיר ההתקפלות המתמשכת שלכם מול האוייבים, בתים נהרסים אנשי שלומינו נאבקים על זכות קיומם הם דורשים סך הכל שתקיימו את מצע הבחירות שלכם גם להונאה הכי גדולה נדרשת טיפה של רגישות לא נשכח ולא נסלח", אומר חה"כ בוסו.

חה"כ משה ארבל (ש"ס) טען כי פינוי הישיבה יהיה עידוד ופרס לטרור: "ככל ועמדת המדינה לבג"ץ תדרוש לפנות את הישיבה בחומש הרי שמדובר בעידוד ומתן פרס לטרור. מצופה מכל מקבלי ההחלטות לאפשר ללומדי התורה להמשיך ללמוד ללא הפרעה בכל רחבי ארץ ישראל".

גם חה"כ מירי רגב (הליכוד) הגיבה לקראת החלטת הממשלה: "פינוי חומש הוא מתן פרס לטרור ומתן רוח גבית להמשך פיגועים שבמקום שייענו בהריסת בתי המחבלים, הם נענים בהריסת הציונות, המסורת וההתיישבות".

יו"ר עוצמה יהודית חה"כ איתמר בן גביר קרא שלא להפקיר שטחים מארץ ישראל: "אם יוחלט לפנות את ישיבת חומש מדובר בביזיון לממשלת ישראל. ההרתעה תיפגע ובטחון תושבי יו"ש יופקר. המרצחים הטרוריסטים מבינים שרצח מוביל לגדיעת סמל ההתיישבות בחומש ופינוי הישיבה, יפגע בזכר נרצח יהודה דימנטמן ז"ל ויעודד את הטרור הרצחני להמשיך במעשי הטרור.

"אני קורא לממשלת ישראל להפסיק להיכנע לתכתיבים של מרצ ומועצת השורא, ולא להפקיר את שטחי ארץ ישראל תמורת טרור", הוסיף בן גביר.

ראש מועצת שומרון יוסי דגן דרש כי תגובת ממשלת בנט לבג"צ תהיה ברורה: "אני מקווה מאד שממשלת ישראל לא תתן פרס לטרור, פרס למרצחים, ותאמר באופן ברור לבג"צ, שהיא פועלת להסדרת המקום ולמתן פתרון להמשך שהיית הישיבה בחומש. צריך להציב את הדברים בצורה ברורה, החלטה על הרס מוחלט ופינוי חומש על ידי ממשלת בנט, היא החלטה על סיום הגרוש, מה שאריאל שרון לא העיז לעשות. על חומש והנגב הממשלה הזו תיפול", הוסיף דגן.

בממשלה ישנם מספר שרים אשר התבטאו כי לא יתמכו בפינוי הישיבה ביניהם השר אלקין, השרה שקד, השר הנדל השר כהנא, וגורמים נוספים בקואליציה. השר זאב אלקין (תקווה חדשה) התנגד לפינוי חומש ואמר "להמשך התוקף של חוק ההתנתקות בצפון השומרון אין שום משמעות, אם זה יובא להצבעה אתנגד לפינוי הישיבה".

גם השר יועז הנדל (תקווה חדשה) התנגד לפינוי הישיבה בחומש. "הישיבה בחומש קיימת שנים, ללא קשר למה צריך באזור, להוריד אותה אחרי פיגוע זו איוולת. אני בעד ההתיישבות, לא כתגובה לפיגוע אלא כאסטרטגיה, וודאי שאני נגד להוריד ישובים כתגובה לפיגוע", אמר הנדל בריאיון לגלי צה"ל בשבועות האחרונים.

השרה איילת שקד אמרה בראיון בשבת שעברה לעלון מצב הרוח כי "כעת צריך להיות ריאליים. עם ממשל ביידן אי אפשר להעביר את ביטול חוק התנתקות. אבל צריך להשאיר את הישיבה ולשמר את הסטטוס קוו. השטח באחריות שר הביטחון. אנחנו מולו בשיח כל הזמן שהישיבה תישאר. סה"כ מערכת היחסים ביני לבין גנץ תקינה ואנחנו עובדים טוב בשיתוף פעולה. לא מסכימים על הכל ויש ביננו פערים ויש חילוקי דעות אבל מצליחים לעבוד ביחד".

גם שר הדתות מתן כהנא התבטא במהלך השבעה של משפחת דימנטמן, לאחר ששמע מבני המשפחה את דרישתם להסדיר את ישיבת חומש ולא להרוס אותה: "אני מבין היטב את הדברים בנוגע לחומש. ברמה האישית אני מאמין שכך צריך להיות, צריך לפעול שכך יהיה".

ישיבת חומש שוהה בשטח היישוב חומש כ-15 שנה. בחודש האחרון, לאחר רצח יהודה דימנטמן הי"ד, קיבלה הישיבה מידע כי גורמים במערכת החליטו לפעול לפינוייה של הישיבה. במקום בוצעו בחודש האחרון מספר פינויים של מבנים, ביניהם הריסת בתים של 2 משפחות אשר התגוררו במקום ופגיעה בחיבור החשמל.