מטוס
מטוסצילום: ISTOCK

על פי דו"ח של "גרינפיס", במהלך חודשי החורף הקרובים יתקיימו מעל למאה אלף "טיסות רפאים" שיכללו מטוסים שימריאו וינחתו כאשר הם כמעט ריקים לחלוטין, כל זאת במטרה לשמור על החוזים הקיימים עם שדות התעופה באירופה ואת זכויות ההמראה והנחיתה של חברות התעופה בשדות התעופה השונים.

בדו"ח של "גרינפיס" נטען כי הטיסות הלא נחוצות ולא רווחיות יגרמו לפגיעה קשה באיכות הסביבה וזיהום האוויר, כאשר המטוסים הריקים יפלטו עד 2.1 מיליון טון של גזי חממה, שווה ערך לכמות גזי החממה שפולטות 1.4 מיליון מכוניות דיזל או בנזין.

עם תחילת מגפת הקורונה הודיעה הנציבות האירופית כי על מנת שחברות תעופה יוכלו לשמור על זכויות ההמראה והנחיתה שלהן בשדות התעופה השונים ביבשת, הן צריכות לעמוד ב-25 אחוזים מהיעד שעליהן חתמו מלכתחילה.

אלא שבחודש דצמבר האחרון העלתה הנציבות את רף הדרישה ל-50 אחוזים ולאחר מכן עד 64 אחוזים, מה שיחייב את חברות התעופה להוציא מטוסים ריקים רק על מנת לשמור על החוזה עם שדה התעופה.

"הדרישה של נציבות האיחוד האירופי מחברות תעופה להטיס מטוסים ריקים כדי לעמוד במכסה שרירותית אינה רק מזהמת, אלא גם צבועה ביותר בהתחשב ברטוריקה ל הנציבות בנושא האקלים. פליטת גזי החממה של התחבורה מרקיעה שחקים. זה יהיה חוסר אחריות מצד האיחוד האירופי לא לאפשר את סיום טיסות רפאים ולאסור על טיסות לטווחים קצרים שבהם יש קו רכבת סביר", אמר הרוויג שוסטר, דובר קמפיין "ניידות אירופית לכולם" של ארגון גרינפיס.

מנכ"ל לופטהנזה, קרסטן שפהר, סיפר כי חברת התעופה הגרמנית "תצטרך להוציא 18 אלף טיסות נוספות ומיותרות" על מנת לעמוד ביעד עליו התחייבה בכדי שלמור על זכויות ההמראה והנחיתה משדות התעופה השונים באירופה. הוא קרא לנציבות האירופית להפחית מיידית את הכמות, על מנת למנוע זיהום אויר מיותר.