גדעון סער במליאה
גדעון סער במליאהצילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר המשפטים גדעון סער מסביר הבוקר (שני) מדוע ימליץ לממשלה שעורכת הדין גלי בהרב-מיארה תמונה לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה.

"אביא את שלושת המועמדים שהוצעו על-ידי הוועדה לדיון בממשלה בשבוע הבא. אציע לממשלה לבחור מתוכם את עו"ד גלי בהרב-מיארה. אני מכיר היטב את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה ואתגריו. לפני למעלה משנות דור עבדתי כעוזרו המשפטי של היועץ המשפטי לממשלה. לאחר מכן עבדתי מול יועצים משפטיים לממשלה כעוזר משפטי לפרקליטת המדינה, כמזכיר ממשלה, כשר וכשר המשפטים. הייתי חבר בועדה המקצועית-הציבורית הראשונה לאיתור מועמדים לתפקיד. חובתי ואחריותי - להביא לתפקיד חשוב זה, שאין חשוב ממנו למערכת המשפט, את המועמד הטוב ביותר. אחריות זאת בכוונתי לממש במינוי זה", כתב סער.

לדבריו, "ראוי למנות בפעם הראשונה בתולדות המדינה אשה לתפקיד זה. אך אציע למנות את עו"ד בהרב-מיארה לא מטעם זה, אלא משום שהיא המועמדת הטובה ביותר, הבשלה ביותר, הראויה ביותר ועם הרקע המקצועי והניהולי העשיר והמרשים ביותר".

השר הוסיף, "הוועדה המקצועית-ציבורית בראשות הנשיא אשר גרוניס עשתה עבודה יסודית ורצינית בחודשיים האחרונים. גם שני המועמדים האחרים עליה המליצה הועדה - המשנה ליועמ"ש לממשלה (משפט בינ"ל) רועי שיינדורף והיועץ המשפטי של משרד הבטחון עו"ד איתי אופיר - הם מועמדים ראויים וטובים. את שניהם פגשתי לשיחות בנוגע לתפקיד בחודשים האחרונים. גם הבוקר שוחחתי עימם, בנוסף לעו"ד בהרב-מיארה".

הוא ציין כי "עו"ד גלי בהרב-מיארה ניהלה את פרקליטות המחוז הגדולה ביותר. היא מומחית למשפט מנהלי ואזרחי והקימה את המחלקה המנהלית בפרקליטות המחוז. היא ניהלה תיקי ענק. הופיעה אינספור פעמים בכל ערכאות השיפוט. היא חקרה עדים והעריכה ראיות, טענה טיעונים וסיכמה סיכומים יותר מכל מועמד אחר שהופיע בפני הועדה. היא עשתה זאת בייצגה את המדינה ואת האינטרס הציבורי. היא שיפשפה את סוליות נעליה לא בישיבות, אלא בשטח המשפטי האמיתי בייצוג משרדי הממשלה השונים. במהלך עבודתה. טיפלה במגוון של נושאים, לרבות בנושאים שנוגעים שנוגעים לבטחון המדינה. נסיונה המקצועי והניהולי יהיה לעזר רב במאמצים לשפר את תפקוד ויעילות המערכת כולה".

סער המשיך להפליג במעלותיה של המועמדת המועדפת עליו. "היא מכירה היטב את משרד המשפטים, את השירות המשפטי הציבורי כולו, את משרדי הממשלה ולשכותיהם המשפטיות ואת עבודתם. אחרי עשרות שנים בשירות הציבורי - היא עבדה בשנים האחרונות גם במגזר הפרטי וחוותה את השירות הציבורי מנקודת מבטו של הציבור. למיטב הכרתי ושיפוטי היא ניחנה בתכונות האישיותיות הנדרשות לתפקיד: יושר ויושרה, שיקול דעת ושכל ישר ועמוד שדרה ערכי ומקצועי. זאת, בנוסף לכישורים משפטיים מקצועיים ברמה הגבוהה ביותר. היא ציונית, איכפתית וממלכתית".

שר המשפטים טען כי "כל מי שתקפו אותה בשבועות החולפים וביתר שאת ביממה האחרונה אינם מכירים אותה כלל, את יכולותיה ואת כישוריה. מצער שיש מי שמנסים לשלול מראש את מי שעומד לשאת, בשירות המדינה, באחריות כה כבדה. וזה נעשה רק מטעם אחד: שאני, בהתאם לסמכותי, הצעתי את מועמדותה".

"תפקיד היועץ המשפטי לממשלה הוא תפקיד קשה מאוד ומאתגר. הוא יקר לי מאוד ויקר לכל מי שחשוב לו שישראל תוסיף להיות מדינה מתוקנת. אני מקווה שהממשלה כולה תתמוך בהמלצתי המבוססת על הכרתי בדבר טובת מערכת המשפט ומדינת ישראל", סיכם.

אמש, בתום דיוני ועדת האיתור הוחלט להעביר שלושה שמות מומלצים לידי שר המשפטים: זה של המועמדת המועדפת עליו עו"ד גלי בהרב מיארה ושמותיהם של עו"ד איתי אופיר והמשנה ליועץ המשפטי ד"ר רועי שיינדורף. שמו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד רז נזרי, מי שהשר עצמו הציב כמועמד, נפקד מהרשימה.

מי שהתנגד נחרצות להכללת נזרי ברשמי היו כאמור שני הנציגים שבחר לוועדת האיתור שר המשפטים סער. על פי הערכות, הדבר קשור לעמדותיו של נזרי בתיקי נתניהו והעובדה שהתנגד להכללת סעיף השוחד בכתב האישום נגדו.

האחד, חבר מפלגתו של סער, ח"כ צבי האוזר הצביע נגד נזרי ללא שום נימוק. שר המשפטים לשעבר דן מרידור הצביע גם הוא נגד המועמד הדתי לאומי וטען כי הוא 'שמרן' מדי והדבר 'מסוכן', כלשון מרידור.

יש לציין כי מי שעמד בראש הוועדה, נשיא בית המשפט העליון לשעבר השופט אשר גרוניס הצביע נגד המועמדת של השר ונימק את הצבעתו בכך שלדעתו היא אינה כשירה כלל לתפקיד.

ח"כ משה ארבל התייחס לעוול שנעשה לדבריו לעו"ד נזרי, ואמר כי "שלישיית המועמדים שהומלצו על ידי ועדת האיתור ראויים מאוד. המהלך של גדעון סער להציע את רז נזרי כמועמדו ואז להצביע נגדו, הוא מעשה נבלה והונאה".

"אין מי שיחלוק שנזרי הוא עובד ציבור נאמן ומוכשר וראוי היה להיות לפחות אחד מהשלושה. אין גבול לציניות ולפוליטיקה המכוערת", הוסיף ארבל.

ח"כ עמיחי שיקלי אמר כי "גדעון סער הציב בראש סדר העדיפויות שלו רפורמות במערכת המשפט: שימוע לשופטי עליון, פיצול התפקיד וכו׳ אבל ברגע האמת לא זו בלבד שהוא לא עמד באף התחייבות, הוא גם סיכל את בחירתו של אחד המועמדים היותר מנוסים לתפקיד היועמ"ש, רז נזרי, מחשש שמא גישתו המאוזנת תסייע ליריבו, חרפה".