יהונתן פולארד בהלווית אסתר רעייתו
יהונתן פולארד בהלווית אסתר רעייתוצילום: מעיין ברבי/TPS

מאות בני אדם השתתפו אחר הצהריים (שני) בהלוויתה של אסתר פולארד ז"ל, רעייתו של יהונתן פולארד שנפטרה לאחר מאבק ממושך במחלה קשה. אסתר הובאה למנוחות בבית העלמין בגבעת שאול בירושלים.

"הייתי עם אסתר בימים האחרונים של חייה", ספד יהונתן בדמעות. "בסוף עמדו בפניי שתי אפשרויות: לתת לה למות באופן טבעי או להיאבק על חייה. אמרתי לרופאים שהיא נלחמה עבורי במשך 30 שנה ואני לא מתכוון לוותר עליה. אתן לה את האפשרות להילחם גם על החיים שלה עצמה".

"זו הנאמנות שאני חייב לה", המשיך פולארד. "היא הוכיחה לי נאמנות לכל השנים הארוכות הללו. לפני מותה אמרתי לאסתר - כשאת מגיעה לשערי שמיים תלכי להורים שלי, להורים שלך ולרב מרדכי אליהו, ותחכי לי שם. מתישהו אגיע אלייך ועד אז - אוהב אותך לנצח".

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן ספד לאסתר פולארד: "גיבורת ישראל, אגדה חיה בקנה מידה תנ"כי - כמו יעל אשת חבר הקיני, כמו מרים אחות משה, ענווה כל כך, לביאה כל כך. אסתר ליוותה במסירות נפש עצומה את בעלה אסיר ציון יהונתן פולארד עשרות שנים והובילה בגופה את המאבק לשחרורו מהכלא האמריקני.

''כמה עוצמה של אמונה יש לאשה הזו - לבד עם יהונתן מול כל העולם, מול המעצמה החזקה בעולם, גם מול התכחשות מבית. יהונתן חי היום בארץ ישראל - בזכותה''.

דגן סיפר: ''לאחר הגעתם לארץ, הם קיימו את האירוע הראשון שלהם בשומרון. אסתר ויהונתן הודיעו לנו שהם מבקשים להכניס ספר תורה לציון יוסף הצדיק בשכם. במשך 10 שנים, כשיהונתן נאנק בכלא בארה"ב, הם חסכו פרוטה לפרוטה וכתבו ספר תורה - כדי להכניסו כשיזכו לעלות לארץ לקבר יוסף הצדיק. כשאסתר סיפרה על המאמצים העצומים ומסירות הנפש שהם השקיעו בימים האפלים ההם, עין לא נשארה יבשה''.

אסתר פולארד נדבקה לפני כשבועיים בנגיף הקורונה, במקביל להתמודדותה עם מחלת הסרטן שפגעה בה בשנים האחרונים. בשלב הראשון טופלה פולארד בביתה בהמלצת הרופאים, אך בעקבות התדרדרות במצבה היא אושפזה במוצאי השבת. הלילה התדרדר מצבה עוד והיא הלכה לעולמה.

יהונתן פולארד ספד בשיחה עם ערוץ 7 לרעייתו אסתר: "לא תיארתי לעצמי בסיוטים הכי גרועים שלי שאאבד את אסתר. אחרי עשרות שנים שבהן נלחמה למען שחרורי, הרגשתי כל כך חסר אונים שלא הייתי יכול לעזור לה במאבקה על החיים".

הלווית אסתר פולארד
הלווית אסתר פולארדצילום: מעיין ברבי/TPS

על מחלתה של אסתר פולארד נודע לראשונה לפני כשלוש שנים, בעת שתומכיו של יהונתן הפעילו לחץ להקלה בתנאי השחרור שלו מהכלא במטרה לאפשר לו לעלות לישראל. היא טופלה בבתי חולים בארה"ב ולאחר עלייתם של בני הזוג ארצה לפני כשנה טופלה גם בישראל.

ראש הממשלה נפתלי בנט ספד הבוקר לאסתר ואמר "הצטערתי לשמוע על פטירתה של אסתר פולארד, אישה שמסירותה ואהבתה ליונתן פולארד הפכו לסמל לעוצמה, נחישות ואמונה. יהי זכרה ברוך".

יו"ר האופוזיציה והליכוד, ח"כ בנימין נתניהו, אמר: "רעייתי שרה ואני דואבים עם יונתן פולארד על פטירתה של רעייתו אסתר ז"ל. אסתר פעלה במסירות אין קץ במשך שנים ארוכות למען שחרורו של יונתן. אני זוכר את פגישותינו ושיחותינו לאורך השנים ואת הבטחתי להחזיר את יונתן הביתה".

"גם לאורך שנים ארוכות של מחלתה אסתר גילתה מסירות עצומה לבעלה, לא ויתרה, לא הפסיקה לחלום. כולנו מחבקים אותך היום, יונתן, ביגונך הגדול", דברי נתניהו.