הרב קוק
הרב קוקצילום: ארכיון בית הרב

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק להנצחת הרב אברהם יצחק הכהן קוק שהעלה ח"כ ניר אורבך.

אורבך הציע להנציח את זכרו של הרב קוק באמצעות יום ציון שנתי שייקרא יום הרב קוק, ובו מוסדות המדינה, צה"ל ובתי הספר יקיימו פעולות חינוכיות ערכיות להנצחת זכרו של הרב. כמו כן הוצע להקים מועצה ציבורית שתייעץ בעניין יישום החוק וקביעת מדיניות ויעדים ליישומו.

בדברי ההסבר נכתב: "הרב אברהם יצחק הכהן קוק הוא אחד מגדולי התורה והרוח של הדורות האחרונים ששילבו פעילות ואמונה בשיבת ציון. הרב פעל לאפשר את התפתחותן של מושבות החלוצים בראשית ימי הציונות ובמהלך כהונתו כרבה של לונדון היה מעורב במהלכים אשר הובילו להצהרת בלפור. לאחר סיום מלחמת העולם הראשונה, חזר לירושלים וכיהן כרבה, ובשנת 1921 ייסד את הרבנות הראשית לישראל. הוא נבחר לרב האשכנזי הראשון ופעל לעשיית צדק ושמירה על כבודה הלאומי של יהדות ארץ ישראל. הוא אשר טווה את המשולש ארץ ישראל – עם ישראל – תורת ישראל".

"הרב קוק הטביע את חותמו על הציונות, על הדת ועל המדינה בכללה. תורתו מלמדת לסובלנות ולאהבת האדם באשר הוא. הרב כיבד את בני המיעוטים וקרא לחיות עימם בשלום ובשכנות טובה. הרב קוק אינו נחלתו של פלח אוכלוסייה אחד. דמותו ומורשתו שייכים לכלל עם ישראל וראוי שהעם כולו ייחשף לעושר הגדול בהגות, בספרות, בפסיקות ההלכה ובחידוש ימיו של העם היהודי במורשתו של הרב קוק. הצעת החוק נועדה לקרב את הנוער והציבור בכללותו לערכי הציונות והדת היהודית כחלק מתהליך הקניית המורשת היהודית-ישראלית והנצחת זכרם ומורשתם של גדולי האומה", לשון ההצעה.

ח"כ ניר אורבך אמר: "אחרי למעלה מעשור של ניסיונות, חוק הרב קוק מגיע למליאה. הרב קוק לימד אותנו את החשיבות של מציאת השווה, ללא פשרות דתיות, גם עם אלו שחושבים שצורה שונה מאיתנו. היכולת שלו לשלב בין לימוד למעשה הייתה בלתי רגילה, אנחנו ממשיכי דרכו מחוייבים להמשיך את הקשר הבריא בין כל חלקי העם ישראל".

"את החוק העברנו יחד עם חוק ברל כצנלסון של מפלגת העבודה, בהובלת יו"ר הסיעה חה"כ רם שפע ויו"ר ועדת חוקה חה"כ גלעד קריב וביוזמתו של מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני. הרב קוק וברל כצנלסון, שתי דמויות מופת שהאמינו בציונות ובעם ישראל על פי המסורת ותורת ישראל. בדרך זו, של שילוב ידיים תוך אי התפשרות, גישור על פערים, עמידה על הדברים שחשובים לנו וראיית הצרכים של האחר והשונה מאיתנו- עם ישראל בנה במשך דורות את ארץ ישראל. אלו מעט מהדברים הגדולים שאנחנו יכולים ללמוד מהראי"ה זצ"ל ואנחנו נמשיך את דרכו ומורשתו", דברי אורבך.