מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: Yonatan Sindel/Flash90

הקואליציה החליטה על חופש הצבעה בחוק האזרחות - לראשונה מתחילת הקדנציה. אחרי שיוסרו העררים בממשלה - בשבוע הבא יעלו חוק האזרחות של שרת הפנים איילת שקד והחוקים המוצמדים של חברי הכנסת שמחה רוטמן ואבי דיכטר.

בהנחה שהימין באופוזיציה יתמוך - החוקים צפויים לעבור בעזרתם. במרצ כבר אומרים שיגבו על זה "תג מחיר", כלשונם.

ביום שני פורסם בכאן רשת ב כי במרצ הציעו פתרון לעימות בתוך הקואליציה בנושא חוק האזרחות, לפיו הקואליציה תצביע בקריאה הטרומית בכנסת בעד כל חוקי האזרחות שהוגשו - החוק הממשלתי של שרת הפנים איילת שקד, החוק הפרטי של חבר הכנסת שמחה רוטמן וגם בעד החוק הפרטי של מרצ עצמה, שקובע ההיפך מחוקי האזרחות של הימין.

לפי הצעתם, רק לאחר אישור כל שלושת חוקי האזרחות בקריאה טרומית בקואליציה ימשיכו את הדיון הפנימי ביחס לנוסח הסופי של חוק האזרחות, שיקודם לקריאות המתקדמות יותר.

בחלקים הימניים של הקואליציה, בימינה ובתקווה חדשה, סרבו לתמוך בקריאה הטרומית בחוק של מרצ, שקובע בחינה פרטנית של כל בקשת איחוד משפחות שמגיש כל פלסטיני. בקואליציה היו מוכנים במקום זאת לאפשר חופש הצבעה לסיעות הקואליציה בכל שלוש הצעות החוק, ולאפשר למרצ להצביע בעד החוק של עצמה, מתוך ידיעה שבמצב כזה החוק של מרצ יפול והחוקים של שקד ורוטמן יזכו לרוב.

לפני שלושה שבועות ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את חוק האזרחות, למרות התנגדותה של השרה תמר זנדברג ממרצ ואחרי דיון סוער. בין השרים גדעון סער וזנדברג התפתח דיון שעלה לטונים צורמים, כשגם שרים נוספים התערבו בוויכוח.

בתוך כך, חברי כנסת במרצ מגדירים את האפשרות להסדרת מאחז אביתר בשומרון כ"קו אדום" עבור המפלגה, שאם יחצו אותו - תפורק הממשלה. כך פורסם הבוקר בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב. במפלגה מגדירים את הנושא כחמור יותר מחוק האזרחות מבחינתם, ואף נערכים למאבק משפטי.

לשם השוואה, בסיעת מרצ כבר החליטו שאם הקואליציה תקדם את חוק האזרחות ללא הסכמה מולם, הסיעה תגבה מחיר ותגיב בהצבעה בניגוד למשמעת הקואליציונית בכמה הצבעות בכנסת. אלא שביחס להסדרת המאחז, מגדירים במרצ את הנושא ככזה שמשפיע ישירות על שלמות הקואליציה.

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' ממרצ אמר בריאיון לעקיבא נוביק וחיים לוינסון בתוכנית "נוביקסון" בכאן רשת ב על אישור המתווה כי בכניסת מרצ לקואליציה "הדברים היו ברורים - נושאים שלא מסכימים עליהם לא מקדמים או דוחפים. נושא ההתנחלויות לא נוגעים בו כי אנחנו רוצים את שתי המדינות על השולחן". בתוך זאת, פריג' הבהיר כי המפלגה לא תפרק את הממשלה ואמר כי "האופציה הזאת לא קיימת".

השר פריג' התייחס בריאיון גם לחוק החשמל, בו תמכה מפלגתו, שעבר במליאה בקריאה שנייה ושלישית לפני כחודש. לפי החוק, בתים שנבנו באופן לא חוקי עד 2018 יחוברו לחשמל. פריג' אמר כי "כל בן אדם צריך להיות מחובר לחשמל, אבל לעשות את חיבורי המאחזים מתוך מטרה פוליטית, זו תכלית לא ראויה".

חברת הכנסת גבי לסקי ממרצ אמרה לכאן חדשות: "מי שרוצה להכשיר את אביתר בעצם רוצה לפרק את הממשלה. מבחינתי אביתר זה קו אדום, אפילו אם מדובר רק בהכשרת הישיבה באביתר". חברי כנסת נוספים במרצ התבטאו באופן דומה.

גם ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד, מתנגד למתווה בנימוק שיגרום לנזק מדיני. מנגד, בימינה לוחצים על שר הביטחון בני גנץ לקדם אותו. בלשכת גנץ אמרו בתגובה כי הם מחויבים להסכם עם התושבים, אך ממתינים להמלצת מערכת הביטחון.