ד"ר מיכאל אבולעפיה
ד"ר מיכאל אבולעפיה יח"צ

בעקבות משבר הקורונה, אנו עדים לילדים ובני נוער רבים שאינם חפצים לחזור ללמוד ומפתחים התמכרויות למסכים עד שעות מאוחרות בלילה.

בנוסף, ראינו עליה מדאיגה וחמורה של ב - 13 רמת הדיכאון אצל הנוער. על פי הערכות משרד החינוך, מעל חצי מיליון תלמידים נמצאים בתהליכי נשירה מבתי הספר.

אז מה קורה לנו? מדוע המציאות כל כך מורכבת בעבורנו בדור הזה?

המגפה שפוקדת את העולם כולו בשנתיים האחרונות, לקחה מאיתנו את הביטחון בתחושת הקיום שלנו. אנחנו נבהלים מאוד מהר מכל חלקיק קטן אשר יכול להפיל את כל מה שהיה בטוח בעבורנו בעבר. כמעט על ילד אפשר לכתוב בתעודה: 'ילד נבון ורגיש אבל עם דמוי עצמי נמוך'.

בכאוס שהפך לשגרה, החזרה לחיים רגילים איננה פשוטה כלל וכלל. עם זאת, לצד האתגרים היא טומנת בחובה גם הזדמנות. הזדמנות לעשות מהפכה אמיתית.

אז איך מתחילים? מביטים פנימה. המוח שלנו מורכב משני צדדים. מוח שמאל וקדימה עסוק בלחשוב, להרגיש ולרצות קדימה. מנגד, מוח ימין עסוק בלצייר את המציאות מבפנים, לחוות, להיות. במוח שמאל אני יודע את חוקי התנועה, אבל במוח ימין אני נהנה מחוויית הנהיגה, אני מחובר אל הכביש, אני נוכח.

כדי להתאים את עצמנו למציאות המשתנה, עלינו לעבור מהפכה של ממש, אשר תתאים לדור הנוכחי. דור שלם אשר זקוק למהפכה של ממש בחינוך ממוקד, כדי לחזק אצלו את תחושת הקיום, את הדימוי העצמי ואת הביטחון הקיומי.

עלינו לזכור שהילדים שלנו ובני הנוער משוועים לגבולות. רצון פנימי אמיתי לחיות במסגרת. כל תוכחה צריכה להיות מתוך הוכחות, ולא הטפת מוסר. הילד והנער זקוק לגבולות, למסגרת אבל מסגרת שכולה עסוקה בלפתח את כוחות הנפש שלו, את החיים העצמיים שבתוכו.

עיקר החינוך צריך להיות דרך פיתוח כוחות הימין של המוח, משם נקבל כלים להיות מרוכזים יותר, בטוחים יותר, אוהבים יותר.

בתי הספר וגם המשפחות צריכים לעבור מהפכה של ממש, להרפות, ולפתח את כוחות הנפש. ישנן כ170 שיטות גוף-נפש בתחום הטיפול אשר הצליחו להביא לשינוי בחדר הטיפולי. עלינו להעביר אותם בשפה חינוכית לתחום החינוך: החינוך כמקום לרפואה מונעת.

המשבר החינוכי שהביאה עמה הקורונה, התחיל הרבה לפני. 25% מילדי ישראל סובלים מהפרעת קשב וריכוז ו20% מקבלים תרופה על כך. 20% מהנוער נושר, ועוד 20% מהמבוגרים סובלים מדיכאון. האלימות בעליה, הגירושין בעליה, ההתמכרות למסכים בעלייה. וזה כי עדיין לא עסקנו מספיק בפיתוח כוחות הנפש של ילדינו. במקום לנסות למלא את ילדינו בתכנים עלינו לעסוק בפיתוח כלים נפשיים טובים יותר עבורם.

ניקח לדוגמה את תחום השינה. הידעתם שבכל פעם שאנחנו הולכים לישון בשעה מוקדמת (22-23) וקמים בשעה 5-6-7, אנחנו מעוררים 18 כלים טיפוליים בצורה טבעית כמו חלום, דמיון מודרך, תנועות עיניים, חיבור עם הגוף, השתקה של המחשבה, נשימות וכד'? שיפור השינה הוא אמצעי להפוך את החינוך לרפואה מונעת של ממש.

במכון 'אבולעפיה', הקמנו תוכנית הכשרה להורים דרך הזום. בכל מפגש אנחנו מלמדים את ההורים לעבוד עם הנפש שלהם. במקביל אנו מפעילים תוכנית שבועית עבור רווקים ורווקות, כדי  לעזור להם לפתח את כוחות הנפש שלהם.

המהפכה כבר בעיצומה. תוכניות מסוג זה של פיתוח כוחות הנפש בצד הימני של המוח, כבר קיימות בפינלנד ובמדינות רבות. גם כאן בישראל, בתי ספר רבים החלו להכניס תרגילי הרפיה במשך דקה בתחילת השיעור, והוכנסו תוכניות הקשורות לחקלאות ויצירה.

הכאב הוא עצום, המערכות קורסות. הילדים שלנו צריכים אותנו ואסור לנו להתחבא מול הכאב הגדול שלהם. עלינו רק להמשיך ולהתחבר לזרם החדש הזה.

ד"ר מיכאל אבולעפיה, פסיכיאטר מומחה לילדים ונוער