יאנג חוגג אמש בהיכל מנורה
יאנג חוגג אמש בהיכל מנורהצילום: עודד קרני, איגוד הכדורסל

53 שנים עברו מאז רשמה הפועל תל אביב עונה בה היא מנצחת את הדרבי התל אביבי 3 פעמים רצופות. היה זה בשנת 1969, אז כמו אמש, ניצחה הפועל תל אביב בשני משחקי הליגה את היריבה העירונית המושבעת מכבי ת"א ופעם נוספת גברה עליה במפעל גביע המדינה בכדורסל עם ניצחון בתוצאה 88:70 בגמר שזיכה אותה בגביע היוקרתי.

מאמנה היווני של מכבי, יאניס ספרופולוס שכבר היה מועמד לעזוב ורק בשל מצוקת מאמנים נשאר וכעת שוב מועמד להיות מפוטר, לא הצליח עונה שלישית לזכות בגביע שהיא יחד עם הליגה הישראלית הלחם והחמאה של מכבי.

למעשה, מלבד הזכיה בתואר השני בחשיבותו בכדורסל הישראלי בעונה שעברה, בשתי העונות הקודמות הפסיד היווני עם מכבי במעמד רבע הגמר, למכבי ראשון לציון והפועל ירושלים. כעת הוא גם מפסיד בחצי הגמר להפועל תל אביב.

אותו הגמר ב-1969 היה נקודת השבר מבחינת מכבי תל אביב ואחרי זה, החל שמעון מזרחי לכהן כיו"ר המועדון והפך את מכבי לאימפריה של ממש. אחרי ההפסד אמש בחצי גמר גביע המדינה בכדורסל, הפסד שלישי ברציפות בדרבי התל אביבי, מכבי ת"א שוב בדרך לזעזוע גדול.

עם כל הכבוד למכבי, המשחק אמש הוכרע לטובת הפועל תל אביב ובצדק, כאשר זו עולה לגמר הגביע לראשונה אחרי 28 שנים. אם תזכה בגביע, יהיה זה הגביע הראשון שלה אחרי 29 שנים.

מי שניצח על ההצגה אמש היה מאמן הפועל תל אביב דני פרנקו שעבורו זהו היה אמנם ניצחון ראשון על מכבי במשחק נוקאאוט, אך הוא כבר עם 14 ניצחונות על מכבי תל אביב כמאמן במשחק רשמי ובכך חלף על פני מאמן אחר של הפועל תל אביב מתחילת פעילותה, שמעון שלח. רק עודד קטש עם 15 ניצחונות, ניצח את מכבי יותר מפרנקו.

המספרים מעידים יותר מכל, הפועל תל אביב בדרך לעשות היסטוריה ולהניף גביע, כשבגמר היא תפגוש קבוצה לא פחות טובה ממנה שרוצה גם היא לעשות היסטוריה ולהניף גביע - בני הרצליה.