חסה מירדן
חסה מירדןצילום: משרד החקלאות

ההתלבטות בין דוכני הירקות עוברת בשנת השמיטה למקומות נוספים. בין שלטים שמכריזים על יבול חו"ל ו'שמיטה לחומרא' לבין הכשרים של אוצר בית דין, הרב יצחק דביר ממכון התורה והארץ עושה סדר.

"שאלת יבוא הפירות והירקות מחו"ל איננה חדשה, והיא נדונה כבר בתקופת התנאים", מספר הרב דביר. "באותה תקופה חכמים אסרו את הייבוא מחו"ל, משום שהם חששו שמא מכירת פירות מחו"ל בארץ תגרום גם למכירה של פירות שביעית וזלזול בהם. החלטה זו מטבע הדברים יצרה מחסור חמור בפירות וירקות בארץ, כשהגידול המקומי בשמיטה דל, והייבוא נאסר", תיאר הרב דביר.

הדיון בתקופת חז"ל הוביל לתקנות חדשות "בתקופה מאוחרת יותר, רבי יהודה הנשיא שראה את מצוקת הציבור, התיר לייבא מחו"ל פירות וירקות לארץ. החלטה זו שיפרה משמעותית את איכות החיים בארץ בשנת השמיטה. אחת העדויות המשמעותיות לכך הובאה בירושלמי, רבי זעירא מסביר שבכל התקופה שבה היה אסור לייבא פירות וירקות לארץ, חכמים נמנעו מלעבר את שנת השמיטה, מפני שלא רצו להוסיף לה חודש נוסף ובכך להכביד על הציבור, ואילו לאחר שרבי התיר לייבא ירקות לארץ קבעו שגם שנת השמיטה יכולה להיות שנה מעוברת (כפי שהתרחש השנה).

גם לאחר שהתירו חכמים לייבא ירק לארץ, עדיין חששו שמא הדבר יגרום גם למסחר וזלזול בפירות שביעית, ולכן קבעו ש:"פירות חו"ל שנכנסו לארץ לא יהו נמכרין לא במדה ולא במשקל ולא במנין אלא כפירות הארץ". וכך גם נפסק להלכה, שאסור למכור פירות חוץ לארץ במידה מדויקת, לדוגמה: אסור לקבוע את מחירם על פי משקל, או למכור יין על פי ליטר, אלא הקונה יקח כמות כלשהי משוערת והמוכר יקבע לו מחיר באופן שאינו מחושב ומדויק, כל זאת כדי שלא יתבלבלו עם פירות קדושים בקדושת שביעית וימכרו אותם כך".

אז מדוע בעצם בימינו מוכרים יבול חו"ל כרגיל כמו בכל שנה?

לדברי הרב דביר ישנן מספר סיבות להמשך מכירת התוצרת מחו"ל "לדעת הרב קוק התשובה טמונה בכך שכיום רוב פירות הארץ שייכים להיתר המכירה, והם אינם קדושים, מספרם הכולל של פירות אוצר בית דין שבשווקים איננו גבוה, ולא מוצדק למכור את כל הפירות מחו"ל באופן מיוחד רק בשביל הפירות הקדושים המועטים. הרב מרדכי אליהו הסיק מכך שבעצם גם הפוסקים שמתנגדים להיתר מכירה נהנים מקיומו בכך שהם יכולים לקנות ולמכור פירות חו"ל כרגיל. וכלשונו: "לא תמצא אדם, מחמיר ככל שיהיה, שלא יבוא לבקש ברבנות שיבצעו את ה"היתר מכירה" כדי לאפשר מזון ומחיה לו ולבני ביתו בשנת השמיטה".

חלק מהפוסקים שאינם סומכים על היתר המכירה נתנו סיבה אחרת לכך שמקילים במכירת פירות מחו"ל כרגיל. לדעתם כאשר הפירות נמכרים בחנויות מיוחדות שמכריזות שבהן לא משווקים פירות שביעית, הדבר ניכר והחשש שמא יבואו לנהוג כך גם בפירות קדושים איננו קיים", הסביר הרב דביר.

אך למרות היתרון החלקי בתוצרת מחו"ל, כיום מערכת השיקולים השתנתה "האם יבול חו"ל הוא הפתרון האידיאלי שנחשב מהדרין בשמיטה? על פי מה שראינו עד כה התשובה איננה פשוטה, גם על מנת לשווק יבול מחו"ל משתמשים בהיתרים וקולות שונות. וכל זאת עוד לפני שהזכרנו את הנזק הכלכלי הגדול שנגרם לחקלאות הישראלית בכך ששערי הייבוא נפתחים לרווחה בשנת השמיטה, על פי ניסיון העבר כמות הייבוא בשנים שלאחר השמיטה רק גדלה וגדלה, ולמעשה השמיטה מהווה דחיפה משמעותית להגדלת כמות הייבוא, ומותירה צלקת על החקלאים היהודים המיישבים את אדמת הארץ".