ולדימיר פוטין. הסנקציות מחריפות
ולדימיר פוטין. הסנקציות מחריפותצילום: רויטרס

מחריפות הסנקציות נגד רוסיה וספורטאיה. הוועד האולימפי הבינלאומי מחריף את עמדתו כלפי רוסיה ובלארוס, בעקבות תוקפנות רוסיה נגד אוקראינה והפלישה של צבא רוסיה תוך שיתוף פעולה מצידם של הבלארוסים.

בהודעה שפרסמו היום (שני) בוועד האולימפי הבינלאומי נכתב כי הם לא יאפשרו לאף ספורטאי רוסי או בלארוסי להשתתף בתחרויות עליהן הם אמונים וכך הם ממליצים לכלל ארגוני הספורט במגוון הענפים.

בהודעתם נכתב כי "התנועה האולימפית מאוחדת בתחושת ההגינות שלה שלא להעניש ספורטאים על החלטות הממשלה שלהם, כל עוד הם לא מביעים באופן פומבי את תמיכתם בהן. אנו מחויבים לתחרות הוגנת לכולם, ללא אפליה. המלחמה באוקראינה, לעומת זאת, מציבה את התנועה האולימפית בדילמה. בעוד שספורטאים מרוסיה ובלארוס יכולים להמשיך ולהשתתף באירועי ספורט, ספורטאים רבים מאוקראינה מנועים מלעשות זאת בגלל המתקפה על מדינתם".

בארגון הבינלאומי הוסיפו וכתבו כי "לא מדובר בדילמה שניתן לפתור. לפיכך, שקלנו את המצב היטב ובלב כבד החלטנו כך: אנו ממליצים שלא להזמין או לאפשר השתתפות של ספורטאים ובעלי תפקידים רוסים ובלארוסים בתחרויות בינלאומיות".

במכתבם ציינו ראשי הוועד האולימפי, כי "בכל מקום בו שלילת האפשרות להתחרות הינה בלתי אפשרית בגלל התראה קצרה או מסיבות ארגוניות או משפטיות, הוועד האולימפי קורא בתוקף להתאחדויות הספורט ולמארגני האירועים להבטיח שאף ספורטאי או פקיד ספורט מרוסיה או בלארוס לא יורשו להתחרות תחת השם של רוסיה או בלארוס. אזרחים רוסים או בלארוסים, בין אם זה כיחידים או כקבוצות, צריכים להתקבל רק כספורטאים ניטרליים, ללא סמלים, צבעים, דגלים או המנונים לאומיים", בדומה להחלטת ארגון הכדורגל העולמי, פיפ"א, אמש אך כל זה רק בלית ברירה.

בנוסף, בוועד האולימפי הבינלאומי הבהירו כי אין לקיים שום תחרות אצל המדינות שדרכן אוקראינה הותקפה: "אנו עומדים על המלצתנו לא לארגן שום אירוע ספורט ברוסיה או בבלארוס, כפי שהוחלט ביום שישי האחרון".

אם זה לא מספיק, בוועד האולימפי הבינלאומי החליטו גם לשלול תארים על ידי האחראים על התוקפנות הרוסית, בדומה לאיגוד הג'ודו העולמי ששלל תואר נשיא של כבוד מנשיא רוסיה פוטין.

"בהתבסס על הנסיבות החריגות של המצב ובהפרה החמורה של האמנה האולימפית על ידי ממשלת רוסיה בעבר, קיבלנו את ההחלטה לשלול את כל הסמכויות של בעלי התפקידים בספורט האולימפי הקשורים בצורה זו או אחרת לשלטון הרוסי, לרבות נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, סגן ראש הממשלה דמיטרי צ'רנישנקו וסגן ראש סגל הלשכה הנשיאותית דמיטרי קוזאק", נכתב בהודעתם.