אומן
אומןצילום: איסטוק

על רקע כישלון המגעים בין אוקראינה לרוסיה ובעיצומה של הלחימה, פנה הרב יעקב ג'אן, רבה של אומן באוקראינה, במכתב לראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, בבקשה כי ינסה לתווך בין הצדדים.

"לא סוד הוא כי ימים אלו מתוחים בעולם עקב המלחמה הרוסית בעם האוקראיני, תוך זריעת הרס רב בחוצות הערים עד כי לב יחרד לגורלם של יהודי המקום הנתונים לחסדיהם של צבאות אלו, שהכח בידם לעשות ככל העולה על רוחם ברחבי אוקראינה", כתב בפתח מכתבו.

לדבריו, "נוכח מציאות זו חובה עלינו לעשות כל שבידינו על מנת לעצור את מרחץ הדמים הזה, ואל יאמר אדם אין בכוחי להשפיע על המעצמות המתקוטטות תוך שפיכות דמים של אנשים רבים".

בדבריו תיאר את קשריו הענפים עם שני הצדדים. "והווי ידוע כי כבודו מקושר עם הצדדים, במיוחד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אשר למעשה מוביל מערכה זאת ועל פיו יישק דבר. בהבל פיו של הנ"ל תוכרע גורלה של אוקראינה ותושביה. ולא רק תושביה בניהם יהודים רבים, אלא קברי גדולי החסידות הטמונים בעפרה וכעת נתונים בסכנה גדולה בשל הפצצות חסרות הבחנה הנוחתות בכל עבר על אדמת אוקראינה.

"אלפי אלפים של יהודים אשר פזורים בכל רחבי אוקראינה, מוסדות יהודיים ובתי יתומים. הנה הגיעה שעת הכושר שאין ספק שיש בידך בחוכמתך ובתבונתך יותר מכל אדם, להשכין שלום בין שתי האומות הללו ואל תחשה כעת ואל תתן לבעל דבר לבלבל אותך ואדרבה לך כמנהיג פרטי של העם, כי אתה יודע כמה אתה רצוי ונאהב ומי יודע אם לעת הזאת הגעת למלכות".

את מכתבו חתם בפניה נרגשת: "על כן הנני פונה אליך בכל לב, בשם כל ישראל, לך בכוחך זה והושעת עמים רבים ויבוא שלום בעולם בגאולה קרובה אמן ואמן".