קריאת מגילה בדנייפרו
קריאת מגילה בדנייפרוצילום: פדרציית הקהילות היהודית באוקראינה

אירינה נבזלין, יושבת-ראש דירקטוריון מוזיאון העם היהודי, נשיאת קרן נדב ומייסדת ויו"ר חברת Improvate, מצפה מישראל להביע תמיכה רשמית בעם האוקראיני שמותקף על ידי צבא רוסיה כבר 21 ימים.

נבזלין, רעייתו של ח"כ יולי אדלשטיין, אמרה אתמול (רביעי) כי ''כבר 20 יום נמשכת המלחמה חסרת הגיון של רוסיה נגד אוקראינה. כל יום נרצחים ילדים, נשים וקשישים. כל יום אני אומרת לעצמי - זה לא אמיתי. אבל זה - כן! אין גבול לרשעות ואלימות אנושית.

"כשאנשים שואלים: איך פוטין יכול לעשות דברים כאלה, התשובה היא פשוטה - הוא יכול, כי מרשים לו. תמיד התגאיתי בהיותי ישראלית. אבל היום, בפעם הראשונה בחיי, אני לא מרגישה את הגאווה הזאת. בעולם ובארץ עולה השאלה: מה עמדת ישראל בסכסוך הזה? וזה מה שמטריד".

לדבריה, ישראל כמדינה יהודית חייבת לבחור צד במלחמה רוסיה-אוקראינה. "במלחמת הטוב והרע, במדינה שנבנתה על ידי העם היהודי יכולה להיות רק עמדה אחת. יהודים יכולים וחייבים להיות רק בצד של האור.

"במלחמת דיקטטורה בדמוקרטיה, היהודים יכולים וחייבים להיות רק בצד של הדמוקרטיה. אנחנו לא היינו יכולים להיות יהודים ברוב מדינות העולם, אם לא היה חופש בחירה בשאלה: מה אתה רוצה להיות. החברה הישראלית ברובה - בצד של הטוב, ולא של הרע.

"אני רוצה לחזור ולהיות גאה במדינה שלי, ולכן אני פונה ודורשת ממשלת ישראל - תביעו עמדה חד משמעית וברורה בתמיכתכם באוקראינה ובעם האוקראיני. אין לנו זכות מוסרית לא להיות בצד של הטוב", הוסיפה נבזלין.

פצועים ראשונים מאוקראינה הגיעו לקבל טיפול רפואי בישראלמד"א

אירינה נבזלין היא בתו של איש העסקים והפילנתרופ הישראלי ליאוניד נבזלין, שהחליט בשבוע שעבר לוותר על אזרחותו הרוסית. "כל מה שפוטין נגע בו גווע", אמר האוליגרך. "אזרחות רוסית כשלעצמה הפכה לאות קלון שאינני רוצה לשאת עוד. אני נגד המלחמה, אני נגד הכיבוש, אני נגד השמדת העם האוקראיני. אני אזרח ישראל ואם לחשוב על אזרחות נוספת, הייתי גאה לקבל דרכון אוקראיני".

עוד אמר נבזלין: "אני לא יכול להרשות לעצמי להיות אזרח של מדינה שהורגת ילדים של מדינה אחרת, ושמענה את ילדיה שלה שלא מסכימים למעשים האלה. רוסיה נהייתה פשיסטית מדי. התרבות, השפה והשורשים הרוסיים נשארים כמובן איתי, ואולי יבוא יום וארצה שוב לקבל אזרחות רוסית".

האוליגרך שעלה מרוסיה בשנת 2003 נחשב לאחד ממתנגדיו החריפים של הנשיא רוסי ולדימיר פוטין. תלוי נגדו עונש מאסר עולם ברוסיה לאחר משפט שהתקיים שלא בפניו. נבזלין טען כי מדובר במשפט ראווה שהמטרה שלו היתה להשתיק את הביקורת על המשטר הרוסי. ישראל סירבה למספר בקשות הסגרה מצד רוסיה בעניינו של נבזלין.