ופרה שטראוס
ופרה שטראוסצילום: תום להט

קבוצת שטראוס מסיימת את שנת 2021 עם תוצאות טובות. דוחות החברה מביאים לביטוי צמיחה במרבית הקטגוריות, ושמירה על שיעור הרווחיות התפעולית, על אף העלייה במחירי חומרי הגלם והשחיקה ברווחיות הגולמית.

זאת בעקבות עדכון מחירי המכירה של הקפה בברזיל ובמרכז ובמזרח אירופה, המשך מהלכי התייעלות ומיטגציה בנוסף לרווחים הנובעים מירידה באחזקות של מספר חברות חממת הפודטק "The Kitchen".

הכנסות החברה בשנת 2021 הסתכמו בכ- 8.75 מיליארד ש"ח - צמיחה של כ- 7.4% אורגני מנוטרל מטבע. השיפור בהכנסות נובע בעיקר מגידול במכירות כמותיות והן מעלייה במחירי המכירה של חברת הקפה בברזיל ובמדינות מרכז ומזרח אירופה, צמיחה בפעילות חברת המים וכן בשל עליה במכירות ובנתח השוק בישראל בעיקר בקטגוריית החלב ותחליפיו. הרווח הגולמי הסתכם בכ- 3.2 מיליארד ש"ח בעוד שיעור הרווחיות הגולמית נשחק לרמה של כ- 36.9% לעומת כ- 38.7% בשנה שעברה, זאת בעקבות עלייה במחירי תשומות וחומרי הגלם ובעיקר הקפה הירוק, החלב, מחירי ההובלה והאריזה. הצמיחה הכמותית במכירות קיזזה את השחיקה ברווחיות הגולמית.

בסך הכל מסיימת שטראוס את השנה ברווח תפעולי של כ- 980 מיליון ש"ח - ושומרת על שיעור רווח תפעולי של כ- 11.2%, בדומה לרווחיות בשנת 2020, זאת בשל רווחים בגין השקעות מפעילות הפודטק של הקבוצה. הרווח המיוחס לבעלי המניות הסתכם בכ- 639 מיליון ש"ח, כאשר הגידול ברווח נובע בעיקר בשל הגידול ברווח התפעולי וירידה משמעותית בהוצאות המימון.

גיורא ברדעה, מנכ"ל קבוצת שטראוס
צילום: סיון פרג'

גיורא בר-דעה מנכ"ל קבוצת שטראוס: "אנחנו מסכמים בהצלחה שנה מאתגרת נוספת ונמצאים כבר בעיצומה של שנה חדשה שטומנת בחובה אתגרים משמעותיים לא פחות. בשנת 2021 חווינו במקומות רבים חזרה לשגרה בזכות התגברות קצב החיסונים בעולם, ואולם האירועים האחרונים בהם דעיכת מגיפת הקורונה והמלחמה באוקראינה הביאו עמם עלייה במחירי הסחורות, האנרגיה והשינוע בעולם. עליות אלו משפיעות על הכלכלה העולמית בכלל ועל תעשיית המזון בפרט. גם השנה המגוון הקטגוריאלי, הפיזור הגאוגרפי ולא פחות מכך צמיחתם של פירות ראשונים של פעילות הפודטק של החממה, אפשרו לנו לסיים את השנה עם תוצאות טובות.

לצד ניהול קפדני של אתגרי משבר הקורונה הקפדנו להמשיך להפנות משאבים להכנת החברה למימוש הזדמנויות במבט על השנים הבאות. במהלך השנתיים החולפות גיבשנו יעוד חדש לקבוצה ועתה השלמנו הגדרת אסטרטגיה לשנים הקרובות. במקביל פרסמנו הבוקר, כנהוג, את דו"ח הקיימות השנתי של הקבוצה הכולל דיווח על מכלול ההשפעות הסביבתיות, החברתיות והכלכליות של החברה בשנה החולפת כמו גם שיקוף אסטרטגית הקיימות ויעדי הקיימות כפי שהגדרנו במבט על העשור הקרוב במטרה ליצור אימפקט חיובי לאורך זמן על אנשים ועל הסביבה.

בהתייחס למצב באוקראינה, על רקע המלחמה הקשה המתחוללת שם, פעילותנו במדינה מושבתת, אך אנו פועלים להשבת הפעילות בצורה חלקית באזורים שמתאפשר. אנחנו מלווים את העובדים שלנו במדינה באופן צמוד, ומסייעים להם ברמה הפיננסית וההומניטרית. בנוסף אנחנו פועלים עם ארגוני סיוע ישראלים ובינלאומיים ומסייעים בתרומות מזון ואחרות לפליטים האוקראינים שברחו מאימת המלחמה. אנחנו בשטראוס מגנים בכל פה את ההתקפה האלימה של רוסיה על מדינה שכנה ומקווים שהמלחמה תבוא לסיומה בהקדם."

שטראוס ישראל מסיימת את שנת 2021 עם עליה של כ- 4.2% במכירות ומחזיקה בנתח שוק של כ-12.4% משוק המזון בישראל לפי נתוני סטורנקסט (השוק המבורקד). העלייה בהכנסות נובעת מצמיחה במכירות של מוצרי החלב ותחליפיו וכן בקטגוריית החטיפים המלוחים, חטיבת האוכל ומוצרי יד מרדכי.

פעילות הקפה בישראל צמחה בכ- 2.3% בעיקר בשל התאוששות ערוצי המכירה מחוץ לבית ובכלל זה רשת קפה עלית שחזרה לפעילות.

חברת הקפה בברזיל הגדילה את מכירותיה בשנת 2021 בכ- 23.2% במטבע מקומי – זאת בעיקר בשל רכישת פעילות חברת מיצוי ועלייה במחירי המכירה. פרט לפולין נרשמה עליה במכירות בכלל מדינות מרכז ומזרח אירופה הן בשל עליה במחירים והן בשל עליה בכמות הנמכרת.

חברת סברה רושמת יציבות במכירות במטבע מקומי עם הכנסה של כ- 184 מיליון דולר (במונחי 50%) ושחיקה של כ-42% ברווח התפעולי לכ-11 מיליון דולר (במונחי 50%) הנובעים מעלייה בהוצאות הייצור בין היתר בשל השבתה חלקית של המפעל בדצמבר וכן מעלייה בהוצאות השכר. חברת אובלה מסיימת את שנת 2021 עם הכנסות של כ- 85 מיליון ש"ח (במונחי 50%), עליה של כ-4.9% והפסד תפעולי של כ- 6 מיליון ש"ח (במונחי 50%), בדומה לתקופה המקבילה אשתקד.

שטראוס מים צמחה בכ- 10.2% עם היקף מכירות של כ 736 מיליון ש"ח, שנובע מגידול במצבת הלקוחות ומגידול במכירת מכשירים חדשים. הפעילות בסין הסתכמה בשנת 2021 בהכנסות של 1.3 מיליארד יואן – צמיחה של כ- 15.3% הנובע בעיקר בשל פתיחת החנויות והתאוששות המשק המקומי לאחר מגיפת הקורונה.

פעילות הפודטק המתבצעת דרך חממת "The Kitchen" הייתה וממשיכה להיות פעילות אסטרטגית של הקבוצה גם בשנת 2021. במהלך השנה גייסה יצרנית הבשר המתורבת, חברת אלף פארמס, שהוקמה על ידי שטראוס, סכום של כ-105 מיליון דולר, כמו כן חברות נוספות בחממה בהן ביו פאנס ואחרות ערכו סבבי גיוס הון במהלך השנה. בגין גיוסי הון אלו רשמה שטראוס בשנה שחלפה רווחים של כ- 71 מיליון ש"ח.

זאת ועוד, נכון למועד הדו"ח עומד השווי ההוגן של אחזקות הקבוצה בחברות החממה על כ- 375 מיליון ש"ח לעומת כ- 111 מיליון ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, ביום 22 בפברואר 2022 קיבלה חממת "The kitchen" הודעה בדבר זכייה בהליך תחרותי של רשות החדשנות להקמת והפעלת חממה טכנולוגית נוספת בתחום הפודטק. תקופת הזיכיון תחל לא מאוחר מיום 1 בספטמבר 2022 ותימשך כ- 5 שנים עם אפשרות להארכה ל- 3 שנים נוספות. החברה התחייבה להשקיע במיזמים שייכנסו לחממה סכום מצרפי כולל של עד 225 מיליון ש"ח.