אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock


מגפת הקורונה, הפגיעה בשרשרת האספקה והצמצום בקהל הקוראים גרמו בשנתיים האחרונות לזינוק חד בעולם במחיר הנייר המשליך ישירות על עולם הדפוס והעיתונות.

במגזין הבינלאומי "פאבלישרז וויקלי", נכתב כי אם הימים הראשונים של 2022 הם אינדיקציה כלשהי, הרי שהמחסור בנייר והתייקרות ההפצה הם אתגרים שהתעשייה תיאלץ להתמודד אתם זמן רב.

בעיתון "כלכליסט" ציטטו לאחרונה עובד באחד מבתי הדפוס בישראל המספר כי סוגי נייר מסוימים הכפילו את מחיריהם.

"היינו מקבלים נייר בעיקר מאירופה ועכשיו קשה מאוד לקבל חומר גלם. אנחנו מנסים לקנות בכל מקום שמוכן למכור, למשל במזרח, אבל ההובלה יקרה. וגם הרבה מהייצור בחו"ל נשאר עבור השוק המקומי. לשם המחשה" הוא הדגים: "גיליון נייר לבן נטול עץ 80 גרם, שעליו מדפיסים 32 עמודי ספר קריאה רגיל, עלה עד לפני שנתיים 14 אגורות, היום הוא עולה 25 אגורות — עלייה של 78.5%. זה אומר עלות ייצור של עוד 1.5 שקלים בממוצע לעותק עבור המו"ל".

בנוסף לזאת עלויות השינוע המאמירות בשל הפקק בנמלי ישראל משפיעות במישרין על מחירי הנייר המובא באניות.

גורמים בעיתונות החרדית מודים כי בתקופה הקרובה צפויה עליית מחירים בעיתונות החרדית, גם למנויים וגם למפרסמים.

"בניגוד למגזר הכללי המעביר את צריכת החדשות יותר ויותר לדיגיטל הרי שבמגזר החרדי הממשיך להסתמך על הפרינט, בפרט בסופי שבוע, יאלצו משפחות רבות לספוג את ההתייקרות הזו גם כחלק מגל עליות המחירים שידע המשק, בפרט זה החרדי, בשנה האחרונה", אמר אחד הגורמים והוסיף כי זאת לצד העיתונים שיספגו את חלקם גם הם "מתוך הבנה שלא ניתן להעמיס יותר מדי על ציבור הקוראים".