מיכי וסרטייל
מיכי וסרטיילצילום: באדיבות המצולם

יום המעשים הטובים שיצוין השבוע מעורר תהיות בנוגע למהותו, שכן אם המטרה האידיאית היא לעשות מעשים טובים בכל יום, הרי שמדוע ישנו צורך לשם כך ביום מיוחד?

והאם העובדה כי ישנו יום מיוחד שמוקדש למעשים טובים, אינה בבחינת הלבנת ומירוק ייסורי מצפון לאותם אלה שאינם תורמים מזמנם ומרצם, והאם נדרש בירור לשאלה מדוע רוח ההתנדבות עדיין אינה פועמת במרבית האזרחים לכל אורך ימות השנה?

מכיוון שמדובר ביוזמה ברוכה, חשוב לציין בכל שנה מחדש כי מטרתו העיקרית של "יום המעשים הטובים" אינה להקדיש רק יום אחד בשנה לעשיית טוב באופן משמעותי, אלא לעורר מודעות ציבורית לצורך החיוני בראיית צרכי האחר ובחיזוק הסולידריות החברתית.

בעשיית טוב ובהושטת יד לעזרה יש לעם היהודי מס ערך מוסף, כפי שכתוב בתנ"ך ובספרות היהודית הכללית המדגישים ומקדשים את הפסוק "סור מרע-ועשה טוב" בספר תהילים, ובאה לידי ביטוי בביטויים נוספים על עזרה ותמיכה בזולת, שהפכו לנכס צאן ברזל בתרבות הישראלית בהם: "ואהבת לרעך כמוך" ו- "איש את רעהו יעזרו ולאחיו יאמר חזק".

מאות אלפי בני נוער בדורנו מכלים את מיטב זמנם ברביצה בלתי נגמרת מול המסכים ובגינות ציבוריות בלילה, ישנה חשיבות ערכית חשובה מאין כמוה לאדם שמפנה מזמנו ומעיסוקיו האישיים לתמיכה באנשים השקופים ולחיזוקן של החוליות החלשות בחברה הישראלית.

שכרו של המעניק ומסייע באותו סיפוק שטוען בו את כוח השמחה- שהשפעתו ניכרת לאורך זמן ומתדלקת את המוטיבציה להמשיך ולעשות טוב לכמה שיותר אנשים הזקוקים לעזרה כאוויר לנשימה. מחקרים רבים מעידים כי תמיכה בזולת שזקוק לעזרתך טומנת בחובה סיפוק גדול המלווה בחיות והתעוררות פנימית לאדם המעניק מעצמו להעצמתו וחיזוקו של החלש, מעצם הידיעה על הכרת הטוב הגדולה של אותם נזקקים שזכו לעזרה. מחקרים נוספים שבחנו את סיבות ההתנדבות מעידים כי מי שבחר מיזמתו לעשות זאת זכה לאיכות חיים טובה וחוסן פיזי ונפשי. עוד הוכח מחקרית כי העונג והרוח הטובה השורה על העוזר והתומך מיטיבים עמו בכל התחומים.

עשיית מעשה טוב וחסד עם הזולת משנה את פני החברה ואת האווירה הציבורית לטובה. אדם העושה מעשה טוב, מכבד את עצמו והסביבה מכבדת אותו.

מתן עזרה מחייב הקשבה, רגישות והבנת צרכי הנתמך וזו ההזדמנות לצעירים להתנסות בתכונות אנושיות חשובות אלה, כמו גם בתקשורת בינאישית ממשית ובלתי אמצעית.

יום המעשים הטובים זכה להתמקם בלוח השנה בתקופה שבה רוח ההתנדבות סוחפת את המדינה לסייע לכמה שיותר נזקקים שכבר השתמשו במתנות לאביונים וזקוקים כעת למצרכי יסוד לחג הפסח, ולא פחות חשוב מכך למוצרי יסוד בסיסיים לכל ימות השנה.

יש תחומים רבים נוספים בהם מתנדבים יכולים לסייע לקהילתם דוגמת הענקת עזרה לחולים ובני משפחותיהם המתמודדים עם סרטן לצד מחלות קשות נוספות, ומשפחות המתמודדות עם משברים ממושכים מסוגים שונים, וזקוקים לעזרה קהילתית דחופה.

יום המעשים הטובים יגשים את ייעודו כראוי אם יהפוך לימים רבים של פעילות מתנדבים חדשים בכל התחומים. לו יהי.

מיכי וסרטייל הוא יו"ר ומייסד עמותת "יד-תמר" המסייעת לחולי סרטן ובני משפחותיהם ולמשפחות במשברים שונים