מוסלמים בהר הבית בחודש הרמדאן. ארכיון
מוסלמים בהר הבית בחודש הרמדאן. ארכיוןצילום: סלימאן קדר, פלאש 90

במשטרה נערכים בכוננות שיא לקראת תפילות יום השישי הראשון של חודש הרמדאן שתיערך מחר (שישי) ובה צפויים להשתתף יותר ממאה אלף מוסלמים.

בשנתיים האחרונות הר הבית היה סגור בשל מגיפת הקורונה, או נתון תחת הגבלות כניסה כמו במהלך מבצע "שומר החומות".

בעיתון 'ישראל היום' דווח כי מספר המתפללים במקום צפוי לעלות אף יותר ולהגיע לרבע מיליון איש בשבוע האחרון של חג הרמדאן. במערכת הביטחון החליטו להקל עם פלסטינים הרוצים להגיע לתפילה ביום שישי בהר הבית, והחליטו לאפשר כניסה ללא היתר מיוחד לגברים מעל גיל 50 ולנשים בכל גיל.

התרעות כלליות לפיגועים קיימות כל הזמן, אך גם התרעות ממוקדות. "האיום המרכזי הוא הפח"ע. אנחנו נערכים לתרחישים של מפגע בודד, ללא כוונות והצהרות מק דימות. הדריכות פה מאוד גבוהה", אומר מפקד מרחב קדם במחוז ירושלים, תנ"צ סמי מרציאנו.

למפגע הבודד אין כיום פרופיל מדויק. "המנעד של המפגעים מאוד רחב, לכן צריך להיזהר מכולם. לחשוד בכולם מצד אחד ומצד שני להתנהג בכבוד", אומר מרציאנו.

בתוך כך, המשטרה והשב"כ עצרו בימים האחרונים חשודים שהצהירו שב כוונתם לבצע פיגוע. חלקם נעצרו בתוך ירושלים, חלקם בפאתי העיר וחלקם גם לפני שהגיעו אליה.

במחוז ירושלים נערכו השבוע בכוחות מתוגברים בעיר העתיקה וסביב שער שכם, עם כוחות סמויים וגלויים, כשההערכה היתה ששורת הפיגועים ברחבי הארץ עלולה להביא להחמרה במצב הביטחוני. עד כה נרשמו רק הפרות סדר מינוריות למדי.

"הלקח המרכזי שלנו השנה הוא ההבחנה הברורה בין האוכלוסייה הנורמטיבית שרוצה לחגוג את הר מדאן, לבין מפירי הסדר. זה לא שבשנה שעברה לא ביצענו הבחנה, אבל היה סוג של התפוצצות שהיה קשה מאוד לשלוט עליה. השנה באנו יותר מוכנים, עשינו שיחות ופגישות עם הסוחרים ועם המנהיגים. אנחנו יותר מכילים, אבל כשאנחנו מזהים מפר סדר, אנחנו לא מוותרים", אומר מרציאנו.

מחר יהיה יום מבחן. במשטרה עו קבים באדיקות אחר אינדיקציות על צעירים משולהבים שמתכוונים להפר את הסדר בהר הבית. ההערכה בינ תיים היא שהתפילה תסתיים בשקט יחסי או עם כמה הפרות סדר.

גם מפקד תחנת שלם הסמוכה לשער שכם, סנ"צ רונן חזוט, אומר שהעצימות של האירועים השנה יותר נמוכה. הוא מספר גם על שיתוף פעולה עם הסוחרים המקומיים. "הם מאסו בצעירים שמפירים את הסדר, ומבקשים מהם שיפסיקו".