המצלמה על דש הבגד של השוטרים.  אילוסטרציה
המצלמה על דש הבגד של השוטרים. אילוסטרציהצילום: דוברות המשטרה

המשטרה תפצה את שלושת הילדים שתועדו ע"י שוטרי מג"ב בעת שטבלו בעירום במעיין המשמש כמקווה בישוב יצהר בשומרון.

סגן נשיא בית משפט השלום בירושלים, השופט מרדכי בורשטין, קיבל את טענות פרקליטי הילדים לפגיעה בפרטיות ובצנעת הפרט, מתח ביקורת על התנהלות השוטרים באירוע ופסק פיצוי כולל על סך של 40 שקלים.

בהחלטתו מתח השופט ביקורת על התנהלות השוטרים באירוע ולאחריו. "לא נערך דו"ח פעולה ובנוסף אחד השוטרים אישר כי השוטרים תיאמו גרסאות. כך מסר אחד מהשוטרים במח"ש: 'הוא רשם לי באותיות בעברית במשמעות ערבית: שהגרסה השניה היא זו הנכונה ולזכור אותה'. די בהודאה זו כדי לפגום משמעותית בגרסת השוטרים".

לגבי עצם צילום הילדים בעירום אמר השופטף "חרף העובדה שהשוטר היה מודע למצבם של הקטינים, למשך הזמן הנדרש על מנת להתלבש ולכך שהם לא לבושים, המשיך השוטר לעשות שימוש במצלמה המבצעית. לא היתה כל נחיצות ודחיפות להיכנס בשנית למקום ואף לא נשקפה כל סכנה המצדיקה כניסה נוספת".

בהמשך כתב השופט, "הצילום הנוסף והמיותר חרג באופן ממשי מההתנהלות הנדרשת, תוך התעלמות מזכויות הקטינים".

עו"ד מנשה יאדו המייצג את הילדים מטעם ארגון חוננו מסר: "צילום בעירום מלא של שלושה ילדים בני כ-12 וחצי שנים, עת טבלו במעיין-מקווה טהרה ביצהר - כך לא אמורה להיראות תמונת הפעילות המבצעית של משטרת ישראל ביהודה ושומרון".

"לא שמעתי גינויים לא מהמפכ"ל ולא מהשר לביטחון פנים על ההתנהלות המבישה של השוטרים שלהם, לא ראינו גם כתבי אישום של מח"ש - לא על הצילום בעירום מלא ולא על תיאום הגרסאות ושיבוש הליכי המשפט שביצעו השוטרים בחקירה. לא הוגש כתב אישום משמעתי ולא ננקטו סנקציות משמעתיות כלשהן, פרקליטות מחוז ירושלים גוננה על תיעוד הילדים בעירום עד שקיבלנו, לאחר שלוש שנים של מאבק משפטי, פסק דין שסוף סוף מגדיר מפורשות כי לא היתה שום הצדקה לצילום הילדים הקטנים בעירום", סיכם.

האירוע התרחש בקיץ לפני כארבע שנים, עת שלושת הילדים טבלו בעירום במעיין סמוך ליצהר. הילדים, אחד בן 12 וחצי ושניים בני 13, ירדו למעיין עם כלבתו של אחד מהם אשר היתה קשורה ברצועה נמתחת שחסמה את הכביש המוביל למקום. מאחורי הילדים הופיע ג'יפ מג"ב, שצפר לילדים בכדי שיפנו את המעבר. הילדים משכו את הכלבה לעברם על מנת לפנות את הכביש, ורצו למעיין.

מדובר במעיין המוסתר מעין הציבור, מקורה בצילייה אטומה ומהווה מקווה אינטימי בו ניתן להוריד בגדים בצנעה לפני הטבילה. הילדים התפשטו וטבלו במעיין, כשלפתע הבחינו בשני שוטרי מג"ב שנכנסו אל מתחת לצילייה. השוטרים צילמו את הילדים עם מכשירי הפלאפון האישיים שלהם ועם מצלמה נוספת, מה שגרם לילדים להיצמד לדפנות המעיין בכדי להסתתר. הילדים ביקשו מהשוטרים לצאת בכדי לאפשר להם להתלבש, ולדבר עימם בצורה מסודרת מחוץ למעיין.

השוטרים הסכימו, אולם חזרו למקום שנית תוך זמן קצר ביותר, ובטרם הספיקו הילדים להתלבש. הילדים ניסו להסתיר את גופם ופניהם בידיים ובמגבות, וביקשו מהשוטרים להפסיק לצלמם - אך אלה לא נענו להם.

ממשטרת ישראל נמסר:

פסק הדין שהתקבל לאחרונה, נלמד בימים אלה ובמידת הצורך יופקו הלקחים הנדרשים בהתאם.