ליברמן ופורר
ליברמן ופוררצילום: דוברות

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר מסרבים לאשר את המלצת ועדת המחירים המשותפת למשרדיהם להעלות את מחירי הביצים ב־6.5%. כך מדווח העיתון "ישראל היום".

לפי הדיווח, ליברמן פנה אתמול לוועדת המחירים הבין־משרדית והודיע כי הוא לא מקבל את המלצתה, ומבקש ממנה לערוך בחינה מחודשת לנוסחת מחיר הביצה למגדל, ולאחר מכן להעביר המלצה מעודכנת.

"לאחר התייעצות עם גורמי המקצוע במשרד האוצר ולאחר שקראתי את נימוקי שר החקלאות, החלטתי מכוח סמכותי שלא לקבל את המלצת ועדת המחירים", נכתב במכתבו של שר האוצר.

הנימוק המרכזי של ליברמן הוא כי המלצת הוועדה מתבססת על מנגנון שלא נבדק מאז 2003. "עד היום, ועדת המחירים ביססה את תחשיביה לקביעת מחיר הביצה לצרכן, בין היתר, על בסיס מחיר הביצה למגדל שנקבע בסיכום הבין־משרדי, ובהתאם למנגנון עדכון המחיר שנקבע בהסכם, מבלי שביצעה בדיקת בסיס למחיר זה. יש לבחון מחדש את עלות הביצה למגדל. נוכח האמור, אבקש כי ועדת המחירים תערוך בחינה לרכיב זה, ולאחר מכן תעביר המלצה מעודכנת", כתב שר האוצר.

מחיר הביצים למאכל בישראל נמצא בפיקוח - מחיר 12 ביצים בגודל L עומד כיום על 11.30 שקלים, והתייקרות של 6.5% תעלה את המחיר ל־12.05 שקלים. מחירי הביצים בישראל גבוהים בעשרות אחוזים בהשוואה למדינות ה־OECD.

הוועדה שמורכבת מנציג משרד האוצר ומנציג משרד החקלאות המליצה על העלאת מחירי הביצים לצרכנים עוד ביוני 2021, בעקבות העלייה שחלה במחירי התשומות בייצור הביצים, ובהם מזון לעופות. אלא שמאז השרים לא חתמו על ההמלצה, מה שהוביל את מגדלי העופות לעתור לבג"ץ בדצמבר האחרון.

בתשובה לבג"ץ שהוגשה נגד שני השרים טען שר החקלאות פורר בין היתר כי במהלך המו"מ על הרפורמה בחקלאות הציעו מגדלי העופות כי מחיר הביצה לצרכן לא יעלה בתמורה להשארת התכנון בענף, כלומר, גם במחיר הנוכחי המגדלים ככל הנראה לא מפסידים.

נציין כי בניגוד למרבית המדינות המפותחות האחרות, משק הביצים בישראל מתוכנן בצורה ריכוזית - המדינה קובעת כמה ביצים מותר לייצר ולא מעבר לזה, כך שבתקופות שיא הביקוש, לעיתים נוצר ממחסור בביצים.

נוסף על כך, פורר כתב בתגובה לעתירה כי בעוד המגדלים מבקשים להעלות את מחיר הביצים, משווקי הביצים נותנים הנחות לרשתות המזון ואלה מוכרות במחיר המקסימלי לצרכן. כלומר, גם כאשר מחיר הביצים לצרכן יעלה, כלל לא בטוח שההפרש יגיע למגדל, ואף ייתכן כי יממן את ההנחות לסופרמרקטים.

כמו כן, ליברמן ופורר מעוניינים שוועדת המחירים תבחן מהם שיעורי הרווחים שנשארים בידי המגדלים, המשווקים וכן רשתות המזון.