סיון רהב מאיר
סיון רהב מאירצילום: עופר חדד

1. היום בערב, יום חמישי – בדיקת חמץ. בודקים בכל הבית, לאור הנר, שהכל נקי ומוכן לפסח, ובסיום הבדיקה גם מבטלים את החמץ בקול רם. בנוסח שאומרים בעצם מכריזים שגם אם יש חמץ שלא ראינו ולא מצאנו – אנחנו מבטלים אותו.

2. נהוג לערוך מכירת חמץ, והיום אפשר לעשות זאת בקלות ובמהירות באופן דיגיטלי (הפופולאריות של מילת החיפוש "מכירת חמץ" נמצאת בשיאה בגוגל בימים אלה).

3. מחר בבוקר, יום שישי, הזמן שבו אפשר לאכול חמץ מסתיים לקראת 10 בבוקר, ושריפת החמץ (במדורות קטנות, או רק בהשלכה לפחי הזבל) מסתיימת לקראת 11:15.

יש כמובן משמעות מיוחדת לרגעים האלה של חיפוש החמץ ושל שריפתו, ויש תפילות מיוחדות על החמץ שבתוכנו – הגאווה ושאר המידות הרעות – שגם אותו אנחנו רוצים לבער מהעולם.

4. ביום שישי בערב, ליל שבת – ליל הסדר. אחרי כל ההכנות, נהוג ומומלץ לישון צהריים כדי לאגור כוח ללילה הגדול. בליל הסדר מקיימים לא פחות מ-64 (!) מצוות שונות: קידוש, אכילת כרפס, אכילת מרור, אכילת מצה, ברכת המזון, אפיקומן, המצווה לספר את יציאת מצרים ועוד ועוד ועוד.

5. ולמה עושים את כל זה? מה הטעם בכל פרטי הפרטים האלה? כדי להכניס את הבשורה של יציאת מצרים עמוק ללב ולראש. שמעתי פעם משפט חכם: המטרה של ליל הסדר היא להפוך את ההיסטוריה – לביוגרפיה. בהצלחה.