בנט: מצפים שלא יעודדו אלימות נגדנולע"מ

ראש הממשלה נפתלי בנט פרסם הערב (שני) התייחסות מרומזת לגינויים הנרחבים בירדן נגד ישראל בעקבות העימותים בהר הבית.

"בשבוע האחרון מתנהל נגדנו מסע הסתה פרוע בהכוונת חמאס. הנה האמת: ישראל עושה הכל כדי שכולם כתמיד יוכלו לחגוג את החגים בבטחה, יהודים, מוסלמים ונוצרים".

"אנחנו מצפים מכולם שלא להצטרף לשקרים ובטח לא לעודד אלימות כנגד יהודים. מדינת ישראל תמשיך לשמור על בירתנו ירושלים פתוחה לכל", כתב בנט בטוויטר.

בהמשך פרסם הודעה תקיפה יותר, אך גם בה לא הזכיר מפורשות את הירדנים. "אני רואה בחומרה את ההתבטאויות המאשימות את ישראל באלימות המופנית אלינו, ויש מי שמעודד לזרוק אבנים, ולהפעיל אלימות כנגד אזרחי מדינת ישראל. הדבר הזה לא מקובל עלינו. זה מהווה פרס למסיתים, ובראשם חמאס שמנסים להצית פה אלימות בירושלים. אנחנו לא ניתן לזה לקרות".

"מדינת ישראל תמשיך להעניק ולשמור על כבודם של כולם, לאפשר לכולם לחגוג בירושלים, ובראש ובראשונה - כוחותינו ימשיכו להעניק ביטחון לאזרחי מדינת ישראל", דברי בנט.

במשרד החוץ הגיבו למהלכים הירדניים ואמרו כי "זימונו של סגן השגריר למשרד החוץ הירדני והודעת דובר משרד החוץ הירדני בעקבות הפגישה פוגעים במאמצים להשכין שקט בירושלים ונותנים רוח גבית לאלו שפוגעים בקדושת החגים ונוקטים אלימות המסכנת חיי אזרחים מוסלמים ויהודים כאחד. אנו קוראים לכולם לסייע לישראל במאמצים להשכין שקט בירושלים ולאפשר חופש פולחן בהר הבית".

"מדינת ישראל מחוייבת ופועלת ללא לאות להבטחת חופש הדת והפולחן ליהודים, למוסלמים ולנוצרים בירושלים בימי חול וחג כאחד, בוודאי שבתקופה זו בה מתלכדים הפסח, הרמדאן והפסחא. התנהלותה האחראית של ישראל בהר הבית בשבועות האחרונים מבטאת מדיניות עקבית זו ואת הנחישות ליישמה", הוסיפו.

עוד ציינו במשרד החוץ כי "משטרת ישראל נהגה בשבועות האחרונים באחריות, בריסון ובשיקול דעת אל מול עשרות רבות של פורעים, שחיללו במעשיהם את ערכי האסלאם ואת קדושת ההר. פעולתה של משטרת ישראל, כולל ביום ששי האחרון, היא זו שאיפשרה את קיום התפילות לעשרות אלפי מאמינים מוסלמים. פעולה זו באה רק לאחר שמוצו כל האמצעים האחרים, כולל שיח אינטנסיבי עם הווקף".

במשרד החוץ ציינו כי "כל שותף אחראי צריך להכיר בכך ולא לקחת חלק בהפצת ידיעות שקריות לחלוטין, שרק מתסיסות את האווירה. הצהרות תמיכה במעשי אלימות, כולל ידוי אבנים, הן בלתי נתפשות ותורמות להסלמה. ישראל שומרת על הסטטוס-קוו ומצפה מכל שותפותיה לגנות את הקיצונים העוסקים בהסתה ובאלימות".

בתוך כך, בישראל שוקלים תגובות אפשריות להתנהלות שר החוץ הירדני שזימן לשיחת הבהרה את נציג ישראל בירדן.

גורמים מדיניים טוענים כי ההתנהלות של ירדן בימים האחרונים מעודדת את המתיחות בירושלים ונותנת גיבוי להתפרעויות של ערבים.

בירושלים מזכירים כי בעוד ישראל נתנה הקלות מפליגות באופן יחסי למוסלמים במהלך כל חודש הרמדאן, הן נוצלו לאגירת אבנים שהושלכו על כוחות הביטחון ולהתפרעויות.

נזכיר כי ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד טענו לאורך החודשים האחרונים כי חלה התחממות משמעותית ביחסי ישראל וירדן ובאחרונה ממש נפגשו עם המלך עבדאללה שר הביטחון בני גנץ ונשיא המדינה יצחק הרצוג.

מוקדם יותר מתח ראש ממשלת ירדן בישאר אל-חסונה ביקורת על ההתנהלות של כוחות הביטחון הישראליים בהר הבית.

בישיבת פרלמנט שהתקיימה הבוקר (שני) בה אמר אל חסונה: "אני מברך כל פלסטיני ואת כל עובדי הווקף האסלאמי הירדני שעומדים בצורה נעלה כמו צריח ואלה שמשליכים אבנים על הפרו ציוניים המטמאים את מסגד אל-אקצא באבטחת ממשלת הכיבוש הישראלי".

עוד אמר ראש ממשלת ירדן כי נבלם ניסיון של ישראל לחלק את מסגד אל-אקצא לפי קריטריונים של מקום וזמני תפילה והם ימשיכו לבלום זאת: "לא נאפשר זאת".

במקביל, הפרלמנט הירדני הגיש לממשלה מזכר שנחתם בידי 87 חברים שדורש לגרש את השגריר הישראלי מירדן במחאה על מה שכונה "התקיפות הישראליות במסגד אל-אקצא".

עוד קודם לכן הודיע שר החוץ איימן א-ספדי כי ממלא מקום השגריר הישראלי בירדן יזומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ הירדני ותימסר לו איגרת מחאה ברקע האירועים האחרונים בהר הבית. א-ספדי אמר כי "לא ניתן לדלג מעל הסוגיה הפלסטינית כדי להשיג שלום צודק וכולל. ההגנה על המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות נמצאת בסדר העדיפויות של ירדן והמלך עבדאללה נוקט בכל האמצעים כדי לשמור עליהם".