גילוי המצבות
גילוי המצבותאהלי צדיקים

תגלית היסטורית במולדובה לציבור החסידי: לאחר עשרות רבות של שנים, בהן לא נודע לאיש מקום קבורתם של גדולי רבני העיר קישינב בירת מולדובה, נחשפו לראשונה שתי המצבות החשובות של הרב אריה לייבוש מלאנצהוט זצ"ל והרב יהודה לייב צירלסון זצ"ל.

המצבות נחשפו במעמקיה של מערה ארוכה וחשובה הממוקמת מתחת למבנה גדול-ממדים במרכז בית הקברות העתיק בקישינוב, שם נטמנו שני הגאונים זה לצד זה, ועתה נחשף מיקום המצבות לראשונה.

בימים אלו מבקר הרב ישראל מאיר גבאי יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' בקישינב, וכעת התגלו המצבות באורח פלא.

"בקישינב ישנם שני בתי קברות, העתיק נהרס כולו וכיום הוא מגרש משחקים, החדש יותר עומד על תילו ויש בו מאות רבות של מצבות ישנות", מספר הרב ישראל מאיר גבאי.

"במרכז בית הקברות עומד מבנה גבוה וכולם מצביעים עליו כמקום קבורתו של הגאון רבי יהודה לייב צירלסון זצוק"ל, רבה האחרון של קישינב שנהרג בשנת תש"א במהלך המלחמה, אולם אף אחד לא ידע היכן מקום קבורתו המדויק".

בשבוע האחרון, עת הגיע ר' ישראל מאיר לבית הקברות בקישינב, הוא בחן וסובב את המבנה מכל צדדיו, עד שעינו החדה הבחינה בפתח מסוים החסום לגמרי בערימות גבוהות של אשפה ולכלוך.

"ליבי אמר לי שיש כאן דרך המובילה אל המצבה עצמה", הוא מספר בהתרגשות בשיחה עם ערוץ 7, "אבל לא יכלו להיכנס לתוך המקום בגלל הגובה של האשפה והצחנה. ביקשתי מיהודי תושב המקום שייכנס ויבדוק מה יש בפנים, אבל הוא הסביר לי שאין אפשרות להיכנס פנימה בשום אופן.

"החלטתי להיכנס בעצמי והתחלתי לזחול אל תוך המערה כשכולי מתלכלך מאבק רב. בקצה המערה הופתעתי לגלות שתי מצבות זו לצד זו, וכבר ברגע הראשון זיהיתי את המצבה השמאלית של הרב יהודה לייב צירלסון שהכיתוב עליה היה שמור וקריא. לצידה של מצבתו עמדה מצבה נוספת, אותה לא הצלחתי לזהות בשלב הראשון, ולכן בתחילה נטיתי לחשוב שמדובר באחד מבני משפחתו שנטמן לצידו".

הרב צירלסון היה מגדולי הרבנים בדור הקודם ואחד האישים המבריקים ביותר בתקופתו. "היה גאון אדיר בכל מקצועות התורה. חסיד ועובד ה' הקשור בכל נימי נפשו לאדמו"רי חב"ד. היה נואם בחסד עליון, הוגה דעות, משורר ופייטן כליל המעלות ורב האשכולות", מספר גבאי.

בשנת ת"ש כבשו הרוסים את בסרביה וקישינב נכנעה לכיבוש הסובייטי. תוך זמן קצר הרסו הקומוניסטים את חיי הקהילה היהודית של קישינב.

בחודש תמוז תש"א, בעיצומה של מלחמת העולם השניה, כאשר הנאצים יחד עם משתפי הפעולה הרומניים התקרבו לעבר קישינב, הם הפציצו את העיר ללא הרף. אלפי חללים נפלו מאותן פצצות. ביום י"א תמוז, כאשר חזר הגרי"ל צירלסון לביתו מבית הכנסת לאחר תפילת שחרית, נפלה פצצה סמוך לביתו והוא נהרג במקום, הי"ד.

מצבתו הועמדה מתחת לאנדרטה הענקית שהוקמה על קבר האחים של קדושי קישינב, שנטבחו בפוגרום שהיה בעיר בשנת תרס"ג.

לאותה אנדרטה, הנמצאת בבית העלמין של קישינב, הצמידו את מצבת קברו של הרב צירלסון, אלא שבצוק העתים וברבות השנים נחסמה הכניסה לתוך מערת הקבורה ואיש לא ידע את מקום קבורתו המדויק, עד שהוא נחשף בשבוע האחרון על ידי הרב ישראל מאיר גבאי באורח פלא.

הסיפור והתגלית עוד לא הסתיימו: לאחר גילוי 2 המצבות במעמקי המערה החשוכה, ביקש ר' ישראל מאיר אישור מיוחד לפנות את ערימות האשפה המכסות את הפתח, ואכן במשך כמה ימים עמלו פועלים רבים לרוקן את השטח כשהם ממלאים לא פחות מ-50 שקי אשפה גדולים ומפנים אותם משם.

לאחר פינוי האשפה, ר' ישראל מאיר הגיע אל המקום וגילה 10 מדרגות המובילות מטה אל פתח המערה, מדרגות אלו היו חסומות לגמרי עד פינוי האשפה ולא היה ידוע על קיומן.

עם ירידתו אל תוך מעבה המערה, הוא ניגש במרץ אל שתי המצבות והתחיל לנקות אותן משיירי האבק והלכלוך שדבקו בהן במהלך השנים הרבות, ואז צדו את עיניו האותיות שנכתבו על גבי המצבה הימנית.

תוך רגעים ספורים התברר כי הוא עומד למרגלות מצבתו של הרב אריה לייבוש מלאנצהוט זצ"ל, שהיה רבה הראשי של קישינב שנים רבות ושם הסתלק לגנזי מרומים, אלא שמאז הסתלקותו בשנת תקפ"ד, לפני קרוב ל-200 שנה, איש לא ידע את מקום קבורתו עד הלום.

הרב ישראל מאיר גבאי מציין בהתרגשות רבה את התגלית המיוחדת: "אין ספק שמדובר בחשיפה חשובה מאד בעולם התורה והחסידות, עם מציאת שתי המצבות של גדולי הרבנים בקישינב, בפרט שהמקום היה חסום לגמרי ואיש לא העלה על דעתו להיכנס פנימה ולבדוק מה קורה בפנים. ברצוני לציין בזאת את שלש הקהילות היהודיות החשובות בקישינוב, קהילת חב"ד, קהילת אגודת ישראל וקהילת קישינב, הממשיכות בעוז ובגאון את המורשת היהודית על פני העיר הגדולה במולדובה, אשריהם וטוב להם".