פרופ' יובל אלבשן
פרופ' יובל אלבשןצילום: חזקי ברוך

גורמים שונים מנסים באמצעות כלי התקשורת ביממה האחרונה לחבל במינויו של הפרופ' יובל אלבשן לתפקיד מנכ"ל הביטוח הלאומי.

מינויו של אלבשן הועבר לאישורה של הוועדה לבדיקת מינויים בשירות הציבור (ועדת גילאור).

הגורמים ששוחחו עם חדשות 12 טענו כי וועדת המינויים המליצה חד משמעית על מועמד אחר וציינו כי לאלבשן אין את הניסיון הניהולי הנדרש, והוא לא עומד בתנאי הסף שנקבעו מראש.

שר הרווחה מאיר כהן דחה את הביקורת "פרופ' אלבשן נבחר פה אחד על ידי ועדת איתור להיות מועמד למנכ"ל הביטוח הלאומי. ועדת המינויים, שחברים בה נציגי מועצת הביטוח הלאומי, הינה גורם נוסף שממליץ לשר, והיו בה חילוקי דעות על ההמלצה.

אלבשן הציג בפני הוועדה והשר משנה חברתית וכלכלית סדורה שבבסיסה העצמה של כלל האוכלוסיות המוחלשות בישראל והרחבת עצמאותו הכלכלית של המוסד לביטוח לאומי לשנים הבאות. השר בחר מבין המועמדים בפרופ' אלבשן המוכר בעמדותיו החברתיות. אלבשן מועמד ראוי להמשיך ולהעמיק את תהליך ההנגשה של המוסד לאוכלוסיות המוחלשות בישראל, וליצירת תכניות כלכליות חדשניות שיעצימו את אוכלוסיות הרווחה החיות בישראל. כל זאת בכפוף להחלטת ועדת גלאור".

אלבשן מונה לפני חצי שנה ליו"ר הוועדה הציבורית לבחינת תנאי השכר של חברי הכנסת. הוא ניהל את מרכזי הזכויות של עמותת "ידיד" והיה ממייסדיה. עוד הוא חבר בפורום המשפטנים שהקים היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט, לליווי תיקי נתניהו.

על פרופ' אלבשן המליצה ועדת איתור מקצועית לאחר שהונחתה על ידי השר כהן למצוא מנכ"ל שיצליח להפוך את הביטוח הלאומי למחולל השינוי החברתי של ישראל. השר הבהיר לוועדה שלפי תפיסתו הביטוח הלאומי אינו מסלקה של האוצר שצריכה מנהל פיננסי אלא בדיוק להפך, והקורונה לדבריו הוכיחה זאת. לכן ביקש שיאתרו מנכ"ל עם ניסיון מוכח מהתחום החברתי.

יובל אלבשן הוא בעל ניסיון של שלושים שנים בתחום הביטחון החברתי ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל ואף בעולם. הוא ייסד וניהל ארגונים חברתיים רבים שסייעו למאות אלפים להגן על זכויותיהם החברתיות, כתב ספרים ומאמרים רבים בנושא שנלמדים בבתי הספר למשפטים ולעבודה בישראל ובעולם ואף ליווה כיועץ מטעם ארגונים בינ"ל הקמת מערכי ביטחון סוציאלי במדינות מתחדשות במזרח אירופה ובאסיה. בישראל אלבשן אחראי לקידום חוקים חברתיים רבים בישראל ובהם חוק הקופאיות הידוע.

בשנים האחרונות ניהל אלבשן את הפקולטה למשפטים בקריה האקדמית אונו שהיא הפקולטה הגדולה בישראל, אותה הפך לכלי לשינוי חברתי עם הנגשתה לחרדים, ערביי מזרח ירושלים ויוצאי אתיופיה.

הפעיל החברתי עו"ד אלדד יניב ציין בטוויטר כי יובל אלבשן "הכי תקווה שהביטוח הלאומי יחזור להיות מה שבן גוריון חלם שהקים אותו כשקמה המדינה. קופת חיסכון לכל אזרח בעת צרה. בלי בירוקרטיה ורשעות וטפסים אינסופיים שכל ישראלי שפעם היה צריך יודע בדיוק על מה אני מדבר. מה שכל 'המנהלים' הדגולים בעלי 'הכישורים הניהוליים' לא הבינו מעולם".