אורית סטרוק
אורית סטרוקצילום: Yonatan Sindel/Flash90

נפתלי בנט צריך היה לעצור מיד, לשים ברקס חזק, ברגע ששמע ממנסור עבאס את הביטוי הזה.

מהרגע שיו"ר רע"מ מודיע רשמית, שדרישות ממלכת ירדן בנוגע להר הבית הן גם דרישותיו - הוסרו סופית המסכות, ונאמרו הדברים מפי הסוס עצמו, שהכריז שהוא סוס טרויאני.

זה עוד לפני שנפתח מסמך-הדרישות עצמו. רק עצם הסיטואציה, בה בתוך הקואליציה יושב גורם שמתואם-על-מלא עם מדינה זרה (גם אם היא 100% מדינה ידידותית) בנוגע לדרישות מממשלת ישראל - זה כשלעצמו מצב של איבוד-ריבונות, שמחייב להוציא את הגורם הזר הזה מתוך הקואליציה.

לעניין הזה, לגמרי לא משנה אם רע"מ מתואמת עם חמאס, עם אבו מאזן, עם ירדן, או עם אוקראינה או רוסיה בדרישותיה מישראל, ולגמרי לא משנה מהן הדרישות. זה מצב שאף מדינה ריבונית לא היתה מסכימה לו. נקודה.

אם נפתלי בנט לא מבין את המשמעות החמורה של הביטוי "דרישותיהם-דרישותינו" זה רק משום שהכסא שלו נשען על הכתפיים של מנסור עבאס, וההישענות הקריטית הזו עוצמת את עיניו לרווחה ואוטמת את אוזניו.

ועכשויו למסמך הדרישות עצמו: הוא לא פחות מדרישה לביטול ריבונות ישראל על הר הבית. דרישות מחוצפות בנוגע למעמד הוואקף, מעמד משטרת ישראל, והיתרי הביקור ליהודים. בכוונה אני לא נכנסת לפרטים, כי כמו בכל משא ומתן, הם צפויים להשתנות, רוב ה"עיזים" יוצאו וכולם יוכלו לנשום לרווחה. ולכן לא הפרטים חשובים, אלא המעמד: מדינת ישראל הריבונית נכנסת למו"מ עם מדינת ירדן על חלוקת הריבונות בין שתיהן בהר הבית!

וכל זאת, כשבתוך הקואליציה וכתנאי-לקיומה ויציבותה, יושבת מפלגה שמתואמת על-מלא עם ירדן.
זה לא הזוי, זה אסור בתכלית האיסור!

ואני לא שואלת למה נפתלי לא עוצר את זה. למה הוא לא אומר: לא יתקיים שום מו"מ, שום מפגש, שום שיח ישיר או עקיף על הדרישות האלה, למה הוא לא דורש מכל אחד מחברי הכנסת של רע"מ להצהיר מיד על מחוייבות מלאה לעמדות מדינת ישראל ועל ניתוק מלא מדרישות ירדן.

לצערי אני כבר לא שואלת את השאלה הזו. בחלומותי הפרועים ביותר לא האמנתי שנפתלי, שותפי-לדרך לאורך שנים יגיע למצב הזה, אבל זהו. זה קרה.

אני כן שואלת איפה שאר השותפים בקואליציה: איפה זאב אלקין? איפה שרן השכל? איפה צביקה האוזר? איפה גדעון סער? איפה איילת שקד? איפה ניר אורבך? איפה יום טוב כלפון?

בחודש התקומה הזה שאנו בפתחו, בחודש אייר הבא עלינו ועל כל ישראל לטובה, אף אחד מכם לא מסוגל לשים ברקס חזק ולעצור את הרכבת הדוהרת לתהום? אתם באמת לא מבינים שכל ההישגים שלכם לא שווים כלום אם אנחנו מאבדים כך את הריבונות הישראלית בכלל, ובהר הבית בפרט? אתם לא מסוגלים לצעוק: עד כאן? או שטחו עיניכם מראות?

עיצרו! שימו הכל בצד. הכל. הכנסתם סוס טרויאני לתוך ממשלת ישראל, והוא-עצמו מודיע לכם על כך ללא שום בושה. זה הרגע לומר: טעינו. זה הרגע לומר: גם לנו יש גבול. זה הרגע להודיע לנפתלי: זה או אני, או המו"מ עם ירדן ורע"מ. אם המו"מ יתקיים - איבדת אותי. יש לכל אחד ואחת מכם כח לעצור את האסון הזה. תשתמשו בו.

יהי החודש הזה סוף וקץ לכל צרותינו, תחילה וראש לפדיון נפשנו.