הפגנה של 'שוברים שתיקה'. ארכיון
הפגנה של 'שוברים שתיקה'. ארכיוןצילום: תומר נאוברג, פלאש 90

הצעת חוק שמוביל ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) ותעלה היום (ראשון) לדיון בועדת השרים לחקיקה, מבקשת להגביל את פעילותם של ארגונים ואזרחי ישראלים המקיימים פעילות וקשרים עם גורמים זרים.

על פי התיקון המוצע לחוק העונשין, יש להתאים את העבירה למאפיינים המתחדשים של הזירה הבינלאומית ולשנות את המונח הקיים בחוק כיום כ"מדינת חוץ" להגדרת "ישות מדינית זרה" כפי שנחקקה בחוק העמותות.

בין החותמים על הצעת החוק בכנסת הקודמת מספר חברי קואליציה: חבר ועדת השרים לחקיקה השר מתן כהנא, וחברי הכנסת צבי האוזר, שרן השכל ואיתן גינזבורג.

על פי התכלית המקורית של החוק, עבירת "מגע עם סוכן חוץ" נועדה לאסור על פעילות של מסירת מידע סודי, או מסירת מידע שעלול לסכן את ביטחון המדינה, לגורמים זרים.

בפועל, על פי פרסומים שונים בתקשורת שנחשפו על ידי ארגון "עד כאן", פרצה זו בחוק הובילה לכך שאזרחי ישראל וארגונים שונים משמשים כסוכנים זרים ופועלים נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל.

על פי הצעת החוק, הגדרת "סוכן חוץ" בנוסחה הנוכחי היא הגדרה ארכאית, שאינה הולמת את מאפייני הזירה הבינלאומית שישראל מתמודדת עמה. הצעת החוק מבקשת לשים סוף לפעילותם של ארגונים ועמותות קיצוניות שדרך פעילות משותפת עם ישויות מדיניות זרות מבקשות לפגוע במדינת ישראל וחיילי צה"ל.

על ההצעה הנוכחית חתמים גם חברי הכנסת יואב קיש, יואב בן צור, מיכאל מלכיאלי, יובל שטייניץ, קרן ברק, אורלי לוי אבקסיס, יעקב אשר ואורית סטרוק

ח"כ דיכטר אמר: "לצערי, אנחנו עדים בשנים האחרונות למקרים בהם אזרחים ישראלים וארגונים שונים, פועלים נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל. אנשים אלה מטילים דופי ומתנגדים לעצם זכותה של מדינת ישראל להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית. הם משמשים כסוכנים זרים, ולעיתים אף מוסרים מידע שעלול לסכן את ביטחון המדינה. מסתבר כי הרשות הפלסטינית אינה ארגון טרור וגם אינה מדינת חוץ, ולכן במצב הקיים, לא ניתן לשפוט ישראלי המקיים עימה קשרים פסולים או מוסר מידע למנגנוני הביטחון של הרש"פ".

"באמצעות הרחבת הגדרת סוכן חוץ, מבקשת הצעת החוק לשים סוף לפעילותם של אזרחים, ארגונים ועמותות קיצוניות, שדרך פעילות משותפת עם ישויות מדיניות זרות, מבקשות לפגוע במדינת ישראל וחיילי צה"ל", הוא מוסיף.

גלעד אך, מנכ"ל ארגון "עד כאן" אשר היה מיוזמי הצעת החוק אמר: "חשיפות ארגון עד כאן לאורך השנים העלו תמונה מדאיגה ולפיה הארגון הרצחני הביטחון המסכל הפלסיטני מפעיל ארגוני שמאל קיצוניים ישראליים לקידום מטרותיו כולל איסוף מודיעין על ישראלים, רצח ועינויים של פלסטינים אשר ניסו למכור קרקעות וליצור קמפיינים בינלאומיים נגד ישראל. הגיע הזמן שהמחוקק יגיד לאותם ארגונים עד כאן. אין פה שאלה של ימין או שמאל אלא שאלה האם מדינת ישראל היא מדינה חפצת חיים. מי שרוצה להמשיך ולפעול נגד ישראל בעזרת ארגוני ביון זרים חייב להיות מוצא מחוץ לחוק".