הרב דב ליאור
הרב דב ליאור צילום: מינהלת הר הבית

הרב דב ליאור השיב לשאלת תלמידו, ואמר כי ההפסד הכספי שנגרם לחברת שטראוס בעקבות גילוי הסלמונלה במפעל עלית-שטראוס הוא בעקבות פרסומת הלהט"ב לחטיף דוריטוס מקבוצת שטראוס.

כזכור, משפחות להט"ביות מכל הסוגים השתתפו בפרסומת חדשה של מותג החטיפים "דוריטוס" לרגל יום המשפחה. הקמפיין עורר סערה ברשתות החברתיות וגולשים קראו להחרים את מוצרי דוריטוס.

לאחר פרשת הסלמונלה במוצרי שטראוס והריקול הענק של מוצרי החברה, שאל הרב דרור אריה את הרב ליאור האם יש קשר בין הפרסומת לפרשה.

"לאור פרשת הסלמונלה שהתגלתה במוצרי שטראוס ולאור ההפסד הכספי העצום שנגרם לחברה אי אפשר שלא לשים לב לסמיכות של אירוע זה עם הפרסומת המתועבת שאותה חברה קידמה לטובת חטיף 'דוריטוס' שהיא משווקת", כתב הרב אריה. "אמנם איננו יודעים חשבונות שמים, אך לאור המעשה ברב הונא שהחמיצו לו 400 חביות יין שאמרו לו חבריו 'לעיין מר במיליה' (ברכות ה:) - האם לא נכון לומר שגם כאן כדאי לחברת שטראוס לפשפש במעשיה? אם על הפצת נגיף של סלמונלה הציבור מגיב בחריפות, לא כל שכן שהיה ראוי להגיב בחריפות על הפצת נגיף גילוי עריות? האם מותר או אפילו חייבים לעשות חשבון נפש בכיוון הזה?"

"אין ספק שהנך צודק מאד בדבריך", כתב הרב ליאור. "הרי הרמב"ם בהלכות תענית כותב במפורש שעל כל צרה שבאה על הציבור יש להריע ולגזור תענית, והעיקר לפשפש במעשים על שום מה באה הצרה. ואם לא עושים כך וחושבים שהכל במקרה על כך אומרת התורה 'אם תלכו עמי קרי והלכתי עמכם בחמת קרי'".

לדבריו, "לצערנו רוב הציבור אינו מודע לכך וסובר שהכל במקרה וטבעו של עולם, אך אצלנו אין מקרים וחייבים לשאול ולחקור מדוע באה עלינו צרה זו כדי שנתקן את הטעון תיקון ונחזור בתשובה. יישר כוחך על ההתעוררות, ויהי רצון שעם ישראל ישוב בתשובה בכל התחומים ונזכה לראות בקרוב בגאולת עמנו וארצנו כולה בכל תחומי חיינו הציבוריים".