שערי תקווה
שערי תקווהצילום: גור דותן

אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס חתם על הצו לאיחוד היישובים שערי תקווה ועץ אפרים, והם יהפכו למועצה מקומית אחת שתיקרא "שער השומרון". מדובר במהלך שנרקם ב-7 השנים האחרונות בהובלת ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן.

מאז סוף שנות ה-90 לא הוקמה מועצה מקומית חדשה ביהודה ושומרון, והמהלך מתאפשר כעת לאחר שקיבל את תמיכתם ואישורם של שרת הפנים איילת שקד ושר הביטחון בני גנץ.

שרת הפנים שקד קיבלה את המלצת ועדת הגבולות של משרד הפנים וחתמה בתחילת מאי על המלצה לשר הביטחון. גנץ אישר את המתווה ואלוף פיקוד מרכז חתם על הצו להפיכת היישובים למועצה מקומית אחת.

נציין כי המועצה המקומית האחרונה שהוקמה ביהודה ושומרון היתה בית אל, לפני 24 שנה. היישובים שערי תקווה ועץ אפרים היו שייכים עד כה למועצה האזורית שומרון. ועדי היישובים יחד עם ראש המועצה האזורית דגן קידמו את הקמת הרשות החדשה "שער השומרון".

על פי הניסיון המצטבר בהיסטוריה של ההתיישבות, הפיכת ישוב גדול למועצה מקומית תורמת בצורה משמעותית לצמיחת המקום, ועשוי להפוך אותו למרכז עירוני גדול. כך באריאל, שהייתה ישוב של המועצה האזורית שומרון ולאחר שהפכה לרשות נפרדת הקימה אוניברסיטה והפכה לעיר.

בחוות דעת של מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש נכתב כי המצב הנוכחי שבו שני היישובים מתנהלים בנפרד תחת המועצה האזורית שומרון "יוצר קשיים ארגוניים ברורים, הפוגעים בסופו של דבר ברמת השירותים הניתנת לתושבים. ניהול תחת מועצה מקומית חדשה ייתן מענה מוצלח לצרכי התושבים וישפר את איכות החיים ביישובים אלו".

צילום: דוברות
צילום: דוברות

באשר למקור ההכנסה של המועצה המקומית החדשה, מנכ"ל משרד הפנים מציין כי "נכונותה של המועצה האזורית שומרון לחלק מהכנסותיה למועצה החדשה תוכל לסייע בצורך זה, ומלבד זאת יותאמו פתרונות נוספים על מנת לתמוך באיזונה התקציבי של המועצה".

ראש המועצה האזורית שומרון דגן בירך על ההחלטה לאחד את היישובים ואמר: "מדובר בצעד שיחזק בצורה אסטרטגית ומשמעותית את כלל ההתיישבות בשומרון, וייתן מענה מוניציפלי של רמת חיים והשקעות ברמה גבוהה בהרבה לטובת התושבות והתושבים בשומרון".

דגן הודה לשר הביטחון גנץ, לשרת הפנים שקד, לשר הפנים לשעבר אריה דרעי, לוועד המקומי בשערי תקוה בראשותה של ליאורה טושינסקי ולוועד המקומי בעץ אפרים בראשותו של יעקב חרמון. "הדרך למיליון יהודים בשומרון היא יותר יישובים גדולים, שיהפכו למרכזים עירוניים ויביאו את המסות. הניסיון מוכיח כי איחוד רשויות והקמת מועצות מקומיות ביהודה ושומרון תורמים לצמיחה ושגשוג", כך ראש מועצת שומרון.