הרב רצון ערוסי
הרב רצון ערוסיצילום: יח"צ

מעשה הטרור הרצחניים בעת האחרונה מעוררים לחשבון נפש לאומי בנושא ביטחון וענישה כלפי מעשי אלימות שכאלה, אולם בצד הסיכונים הביטחוניים כיום קיימת סכנה חינוכית מאוד מאוד רצינית שאסור לנו להסיח דעת ממנה.

פורסם השבוע בחדשות שתלמיד בכיתה ו' רדף אחרי מנהל בית הספר שלו נתן לו סתירה והרים עליו סכין והמנהל בורח ממנו. המעשה קרה בבית ספר בעיר מכובדת, לא מדובר בחברה נמוכה ששם יש אולי פוטנציאל לדבר מהסוג הזה.

לצערנו, זאת לא הפעם הראשונה שאנחנו שומעים על מקרי אלימות קשים לא רק בין הילדים - בינם לבין עצמם, אלא אף כנגד מוריהם ועכשיו גם כנגד מנהל בית הספר שלכאורה הוא צריך להיות עם הדמות עם הסמכות הגדולה בבית הספר כלפי התלמידים.

המעשה הזה מצביע חלילה על פשיטת רגל חינוכית ממדרגה ראשונה. לצערנו המעשה הזה מגיע באותה התקופה שמשרד החינוך רוצים שהמקצועות ההומניים יהיו בעלי ערך משני, על אף שזה לא מה שהם מצהירים בכוונותיהם זה מה שיוצא ממעשיהם בפועל, כך יוצא שאנחנו פשוט צועדים לקראת חברה שתגרום לכך שבני הנוער לא יקבלו את החינוך ההולם.

חבל שהחברה החילונית מתנתקת מן השורשים והיהדות בחינוך ילדיהם איננו תופס מקום ראשון.

אצלנו בחינוך היהודי מודגש ערכים משמעותיים ובפרט בנושא בן אדם לחברו כבוד המורים וכבוד ההורים, התורה מלמדת אותנו "כבוד חברך – כמורא רבך, ומורא רבך כמורא שמיים", עד כדי כך.

כלומר בערכים שלנו - ערכי התורה העניין החינוכי שלכבד חברים, לכבד את המורים ולכבד את אבא ואמא הם דברים בסיסים, ולא לתת חס וחלילה לאגואיזם לשלוט בכיפה ללא מיצרים. חברה שהאגואיזם מוביל אותה היא חברה מסוכנת מאוד.

נכון מאוד שבני הנוער בדורנו נשחקים מבחינה חינוכית גם בגלל המכשירים שיש להם, אבל אין להסיח את הדעת מכך שזה גם בגלל ריבוי החופש שנותנים להם. כמובן שלא צריכים חינוך אלים חס ושלום, אבל חינוך לערכים, חינוך לאיפוק וגבולות אלו דברים מאוד חיוניים וחיוביים.

ככול שאין אנחנו מחנכים לערכים, יגדל דור שהוא פחות מחונך ויהיה עם פוטנציאל גבוהה לאלימות חוצפה ואגואיזם, וזה מסוכן מאוד לעם ישראל.

לכן יפה שעה אחת קודם, כמו שדנים בענייני הביטחון - כך צריכים לדון עוד יותר בענייני החינוך כי אם לא נטפח את העניין של החינוך חס וחלילה נגדל כאן דור של פראים אם כל הכבוד לכך שיהיו משכילים במקצועות הריאליים והמדעיים. יצמח כאן דור של אגואיסטים דור שאיננו מבחין מה מותר ומה אסור אלא הכול מותר לו לפי הצרכים שלו.

הידיעות הללו צריכות להדליק נורא אדומה לפני כל קברניטים המדינה לטפל בענייני החינוך לא פחות מענייני הביטחון.