שר החוץ יאיר לפיד
שר החוץ יאיר לפידצילום: סיון שחור ענבה, לע"מ

שר החוץ הישראלי

בראיון של שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד לעיתונאי עמית סגל ביום רביעי, ענה השר בהתייחסו לשאלה האם "מפלגת בל"ד והמשותפת עדיפים על בן גביר?" בזו הלשון ומבלי להתבלבל פעמיים ברצף: "הסכנה הכי גדולה למדינת ישראל זה ממשלת בן גביר - ביבי מפני שהם מאיימים על הרעיון שישראל היא דמוקרטיה".

ראש הממשלה החלופי של מדינת ישראל, שמינה עצמו באופן דיקטטורי לראשות מפלגתו, רואה במנהיגים יהודים של מפלגות ציוניות ודמוקרטיות, להן יותר מצביעים מאשר למפלגתו שלו - סכנה גדולה למדינת ישראל כי הם מאיימים על הדמוקרטיה.

ראש הממשלה החלופי של מדינת ישראל ושר החוץ, רואה בממשלה של יהודים ציונים את הסכנה הכי גדולה למדינת ישראל כי הם מאיימים על הרעיון של מדינה דמוקרטית. אך אין הוא רואה במפלגות ערביות, המונהגות על ידי תומכי ארגוני טרור השוללים את עצם קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית - סכנה גדולה יותר.

במהלך הריאיון עם עמית סגל לא הצליח שר החוץ לענות כהלכה לאף שאלה מהותית ולא הצליח ליישב לוגית את הסתירות הברורות בדבריו השונים שנאמרו טרם כניסתו לממשלה הנכחית.

יבואו המלעיזים ממפלגות "רק לא ביבי" ויסיטו את השיחה באמצעות הפתיח הבא: "אבל ביבי....". זאת במקום להתייחס לגופו של ראיון ולעמדותיו של השר לפיד המיועד לראשות הממשלה, שממנה עצמו לראש וטוען לדרך חדשה אמינה ונקייה.

כמה ראיונות, כמה התבטאויות וכמה מחדלים, הנובעים מחוסר דוגמא אישית ומנהיגות לקויה, צריכים אזרחי מדינת ישראל לספוג בכדי להבין שאם יש לפיד – אז אין עתיד?!

שר החוץ הירדני

ביום שלישי, יום קודם לראיון של שר החוץ הישראלי, התבטא בריאיון לערוץ "אל-ממלכה" שר החוץ הירדני, איימן סאפאדי, נגד דברי ראש הממשלה נפתלי בנט בנושא הר הבית באומרו: "אין ריבונות ישראלית במקומות הקדושים בירושלים - זו אדמה פלסטינית כבושה. לישראל אין ריבונות במסגד אל-אקצא - זה מקום פולחן מוסלמי, רק לווקף הירדני יש את הסמכות המלאה על ניהול המתחם".

בנוסף האשים השר הירדני את מדינת ישראל בכך שהיא "מקשה על כל הצעדים של הווקף לשמור על הביטחון במסגד אל-אקצא ומפריעה לאנשי הווקף לבצע את תפקידם. משרד הווקף מינה עשרות עובדים חדשים במתחם מסגד אל-אקצא אבל ישראל מציבה מכשולים בפני עבודתם".

שר החוץ הירדני כנראה שכח שצה"ל שיחרר את הר הבית מהכיבוש הירדני לפני 55 שנה. אילו היה זוכר פרט היסטורי זה כנראה שלא היה מעלה טענה שמדובר באדמה פלסטינית כבושה, שהרי הם מעולם לא היו בעליה ובוודאי לא היו עם.

שר החוץ הירדני הטוען שלישראל אין ריבונות במסגד אל אקצא משום שזהו מקום פולחן מוסלמי כנראה לא מבין ערבית. הרי גם בשפת אמו נשמרו כינויים המשמרים את הכינוי "בית המקדש" שעמד על תילו לפני שעבדאללה א-תל, מפקד הלגיון הערבי בירושלים במלחמת העצמאות, כבש את העיר העתיקה, פוצץ בתי כנסת ברובע היהודי וחיסל נוכחות יהודית רציפה למשך 19 שנה.

יש להבהיר לשר החוץ הירדני כי מדינת ישראל תמשיך "להפריע" ולהציב מכשולים בפני אנשי הווקף המוסלמים. אלו שבמקום לשמור על קדושת המקום מועלים בתפקידם ומסייעים למחבלים ולפורעים ערבים להציב מכשולים כנגד עליית יהודים וכוחות הביטחון, נותנים ידם לביזוי, לחילול ולשפיכות דמים במקום.

השר הירדני דורש להגדיל את היקף אנשי הווקף בהר הבית ולמעשה לוחץ על ממשלת ישראל והשר הלחיץ לביטחון פנים לאשר קיומה של מיליציה עוינת בסדר גודל של גדוד על ההר. השר הירדני כנראה התרגל לעובדה שממשלת ישראל לגלגוליה נענית לדרישות הגדלת המכסות לירדן בתחומים שונים, כאילו מדובר היה במבצעי 1.90 ₪ בדלפקי השירות של רשת מזון מהיר. הירדנים התרגלו כי מדינת ישראל תגדיל לבקשתם את מכסות המים, למרות שאלו כבר חרגו מזמן מההיקף שנקבע מלכתחילה בהסכם השלום, זאת למרות שהם טרחו לסיים את הסכם הקצאת השטחים החקלאים במובלעות צופר ונהריים למרות בקשת ישראל.

הירדנים צורכים גז המוזרם להם מישראל במחיר הנמוך מהמחיר שאזרחי ישראל משלמים בעבורו, נהנים מאפשרויות תעסוקה ומעבר נוח לעבודה בישראל וזוכים לשיתוף פעולה בטחוני ארוך שנים שמבטיח בין היתר גם את יציבות הממלכה הירדנית, שרובה פלסטינית הלכה למעשה.

לאור זאת ועוד יש להבהיר לשר החוץ הירדני, שאולי אינו משחק באש אבל בהחלט משחק במים ושואף גז בזול, שיתעסק בענייני הממלכה הקסומה שבחטא המנדט הבריטי נולדה. ממלכה היושבת על אדמה שהופקעה מתחומה של ארץ ישראל לפני 122 שנה ומאוכלסת עתה על ידי רוב ערבי "פלסטיני" מוחץ, המתמחה בהחרבת כל חלקה טובה בה הוא נמצא ועל כן יהיה הוא בסופו של דבר לאדון הממלכה.

לסיכום

ישראל וירדן, שתי שכנות שהתברכו בשני שרי חוץ יהירים, שלא בדיוק שולטים בפרטים ובכל זאת מברברים בראיונות ומסתבכים בהתבטאויות מיותרות.

בעוד שבירדן אין סכנה כי שר החוץ יהפוך למלכה, בישראל ישנה סכנה חמורה לקיומה של המדינה, באם ימשיך שר החוץ בדרכו וימלא באופן קבוע (ולא כממלא מקום) את תפקיד ראש הממשלה בעזרת תומכי ארגוני טרור כפת"ח, חמאס וחיזבאללה, חס וחלילה.