בנט ולפיד עם מנסור עבאס
בנט ולפיד עם מנסור עבאסצילום: נוואף אל-נבארי, פלאש 90

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עורכת הדין כרמית יוליס שיגרה היום (חמישי) מכתב למנכ"לית משרד הרווחה סיגל מורן, בו הבהירה כי יש לבצע אכיפה נגד בנייה בלתי חוקית בנגב.

היא התייחסה לסיכומים בין מפלגת 'יש עתיד' למפלגת 'רע"מ' שהתגבשו למסמך "עדכון מדיניות האכיפה של עבירות תכנון ובניה בחברה הבדואית בנגב והמלצות בתחום התכנון". היא הבהירה כי אין הכוונה שבנייה בדואית בלתי חוקית תאושרר.

"האמור במסמך זה משמעותו כי בניה מסוג מסוים, בתנאים המפורטים במסמך זה ובמסמך המדיניות משנת 2016, תתועדף בסדר עדיפות נמוך לאכיפה", כתבה יוליס. "יש להדגיש, כי מדיניות האכיפה נועדה לקבוע סדרי עדיפויות, ואין בה כדי למנוע אכיפה במקרים שאינם בראש סדר העדיפויות, כאשר כל מקרה יישקל בהתאם לכלל נסיבות העניין. עוד יובהר, כי גם סדר עדיפות נמוך לאכיפה אין משמעותו כי הבנייה כאמור אינה מהוה עבירה, ואין משמעותו כי לא ניתן לבצע אכיפה נגד עבירות מסוג זה. בוודאי שלא עולה מהמסמך עידוד לביצוע בניה שאיננה חוקית".

לדבריה, "הצורך בקביעת סדרי עדיפויות באכיפה מתחדד מקום בו מדובר בבניה בלתי חוקית בהיקף משמעותי. כך, ביחס לבניה הבלתי חוקית בנגב, ניתן להתייחס למשל לבניה על תשתיות לאומיות, בניה חדשה המסכלת תכנון ובניה בשטחים פתוחים בין מקבצים".

"מהאמור עולה, כי מדובר בהנחיה לגורמי האכיפה, על מנת להביא לייעול עבודתם, בפרט כאשר ידוע כי באזור האמור קיימת בניה בלתי חוקית בהיקפים משמעותיים, ואין מדובר על הנחיה לציבור לבנות באופן לא חוקי", הדגישה. "מכל מקום, יובהר כי שיקול הדעת בנושא האכיפה מסור לגורמי האכיפה בלבד".

כזכור, רע''מ דיווחה ביום ראשון על שינוי במדיניות הממשלה שמאפשר להרחיב את המבנים הקיימים עד ל-70 מטר, ולהקים מבנה נוסף באותו שטח בתיאום עם הגורמים המוסמכים. לדברי רע"מ, הדבר פותח את הדרך לזוגות צעירים לבנות בית מבלי לחשוש מפני הריסה או הפרה של החוק.

בנוסף, השינוי במדיניות הממשלה יאסור על הריסות תוספות קיימות למבנים, יאפשר תחזוקה של הבתים הקיימים ושינוי הגגות שלהם.

רע"מ ציינה בהודעתה שיתאפשר לתושבים שבתיהם סמוכים למקום בו מבוצעים פרויקטי תשתית כדוגמת כבישים ומסילת ברזל להעתיק את מקום מגוריהם באופן זמני ולקבל חיבור לתשתיות עד לחזרתם למקום המגורים המקורי.

חבר הכנסת וליד טאהא מרע"מ אמר בשבוע שעבר, כי "בימים הקרובים מאוד" ניתן יהיה לראות את ההישגים שחילצה רע"מ בשיחות שניהלה עם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד במסגרת התנאים שהציבה להישארותה בקואליציה.

לדברי טאהא, ההישגים הגדולים שחילצה רע"מ בשיחות עם לפיד ילמדו כי הממשלה הפנימה את כללי המשחק החדשים עם החברה הערבית.

גורם בקואליציה הגיב להודעת רע"מ ואמר: ''הממשלה הקודמת קבעה מדיניות אכיפה של אי הריסה של מבנה עד 50 מטר. בעקבות פנייה של שר הרווחה זה הוגדל לאי הריסה המבנה עד 70 מטר''.

בליכוד תקפו בחריפות את ההסכמות עם רע"ם: "כדי לשמור על כסאו בנט ממשיך במכירת החיסול של המדינה למועצת השורא. משמעות ההחלטה לאפשר ולהכשיר בנייה בלתי חוקית בלתי מוגבלת היא מסירה סופית של הנגב".

יו"ר מפלגת נעם ח"כ אבי מעוז הגיב ''בנט וימינה משחקים בונקר ובמקביל בנט מכשיר בנייה לא חוקית בכפרי הנגב ובפועל מחלק את הארץ''.