אליוט אברהמס
אליוט אברהמסצילום: אלקנה גיטלין

אליוט אברהמס, לשעבר תת מזכיר המדינה לענייני ארגונים בינלאומיים של ארה"ב, השתתף הבוקר (חמישי( בכנס השמרנות בירושלים.

אברהמס ביקש למקד את תשומת הלב הישראלית לשמרנות האמריקנית. "כישראלים, אתם בטח מתעניינים, או דואגים לפוליטיקה בארה"ב. האם ארה"ב נכנסת כעת לתקופה של בידוד משאר העולם, האם ארה"ב תנטוש את המזה"ת. לאור ההיסטוריה האמריקאית, האם התנועה השמרנית והמפלגה הרפובליקנית יתנתקו? וכיצד זה ישפיע על יחסי ארה"ב ישראל? אני מאמין שזה לא ישתנה בקרוב".

הוא הוסיף, "אמריקה לא תנטוש את העולם. המלחמה באוקראינה הבהירה לאמריקאים נגד מה הם נלחמים, ואלו ערכים הם משרתים. סין מתחילה להרחיב את פעילותה בכלכלה העולמית. 16% מהאמריקאים, רוצים שארה"ב תוריד את מעורבותה במזה"ת. הרוב המכריע של האמריקאים רוצים שארה"ב תמשיך לקחת תפקיד משמעותי בעולם, ותלחם נגד הטרור העולמי והפצה של נשק גרעיני".

לדברי אברהמס, "אמריקאים מבינים איפה הסכנה האמיתית - רוב האמריקאים (52%) חושבים שצריך להגן על טיוואן אם סין תפלוש ושאף צריך לשלוח חיילים לשם במקרה של תקיפה. המספר הזה הפתיע אותי. 55% מהאמריקאים אומרים שצריך לעזור לאוקראינה, יותר ממה שעוזרים כעת. זה לא בידוד מהעולם. התגובות הללו אומרות, שהאמריקאים עדיין מזהים (הנתונים מלפני שנה) היכן הסכנות אורבות. כהוכחה לכך שארה"ב לא הולכת להתנתק משאר העולם ולבודד עצמה, ניתן לראות מהגדלת ההשקעות של ארה"ב למען בעלות בריתה".

"נראה שהמצביעים האמריקאים לא עברו לשמאל למרות חילופי השלטון, זה דבר שלא מתבטא בתקשורת ובאליטות של אמריקה אשר רובה יותר מבטא עמדות שמאל. תקופתו של ביידן בשלטון לדעתי לא תאריך לקדנציה נוספת. היא נתפסת חלשה בציבור האמריקאי", סיכם.