זאב אלקין
זאב אלקיןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

פרסום ראשון: הממשלה תאשר בישיבתה החגיגית לציון 55 שנים לשחרור ירושלים, החלטה של שר השיכון, ירושלים ומורשת זאב אלקין להקצות 20 מליוני שקלים להשלמת שיחזור בית הכנסת 'תפארת ישראל' שברובע היהודי, שנחרב במלחמת העצמאות.

בית הכנסת המפואר נפתח לראשונה בשנת 1872 על ידי האדריכל ניסן ב"ק ושימש את הקהילה היהודית ברובע, יחד עם בית הכנסת 'החורבה'. שני בתי הכנסת נהרסו ויצאו מכלל שימוש במהלך מלחמת העצמאות.

לצורך השלמת הבנייה תוך שנה וחצי, משרד ירושלים ומורשת והחברה לפיתוח הרובע שתחתיו, ישקיעו כ-10 מליוני שקלים ועיריית ירושלים יחד עם משרד התרבות והספורט, משרד הדתות ומשרד הנגב הגליל והפריפריה ישקיעו עוד 10 מיליון שקלים.

במהלך השנים האחרונות הושקעו משאבים רבים בשימור הרובע היהודי, כאשר בשבוע שעבר החלו העבודות להקמת מעלית הכותל, שתוביל מהרובע היהודי היישר לרחבת הכותל, ועתידה להיפתח לציבור בעוד כשנתיים.

השר אלקין אמר כי "בית כנסת 'תפארת ישראל' היה אחד מהמבנים המרכזיים ברובע היהודי עד מלחמת העצמאות והיה אחד מסמלי הרובע. בהחלטת ממשלה מיוחדת שהובלתי היום אנחנו מבטיחים את סיום פרויקט השחזור של בית הכנסת ומחזירים אותו להיות אחד מהעוגנים המרכזיים של הרובע היהודי והעיר העתיקה כולה. יש בכך משום צדק היסטורי ש-55 שנים לאחר איחודה של העיר וכ-75 שנים לאחר שהוא נהרס במלחמת העצמאות נחזיר לרובע היהודי את היהלום הזה ונחדש את ימינו כקדם".