חילי טרופר
חילי טרופרצילום: חיים טוויטו

הצעת החוק לאיסור אלימות בספורט שמובילים שר התרבות והספורט חילי טרופר, שר המשפטים גדעון סער והשר לביטחון פנים עמר בר לב, עברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

תיקון החוק לאיסור אלימות בספורט כולל מספר צעדים משמעותיים שיובילו לקידום המאבק באלימות במגרשים ובאצטדיונים.

במרכז החוק, אכיפה וענישה ממוקדת על אוהדים מתפרעים ואלימים וככל שניתן בזמן אמת. לראשונה, המשטרה תוכל לתת קנסות מנהליים לנוהגים באלימות, דבר אשר יתרום להרתעת המתפרעים. כמו כן, תורחב משמעותית סמכות ההרחקה מהמגרשים, כשהמטרה הברורה היא יותר הרחקות של אוהדים אלימים ומתפרעים, ולתקופות ממושכות יותר. החוק יאפשר פחות עונשים קולקטיביים וצמצום תהליכים ארוכים בבתי המשפט, ויותר פעולות נקודתיות, כירורגיות ואפקטיביות.

צעד משלים וכחלק מהחוק יהיה החזרת פעילות היחידה המשטרתית הייעודית לטיפול באלימות בספורט בשיתוף פעולה עם המשרד לביטחון פנים. היחידה במבנה החדש שלה תעסוק בעיקר בפעילות מודיעינית. היחידה תתמקד באיסוף מודיעין על אוהדים אלימים, בהתארגנות שלהם ובניסיון להצר את צעדיהם מבעוד מועד.

מדובר בכלים משמעותיים שיקנו לגורמי אכיפת החוק אפשרות להתמודד עם האלימות במגרשים. בשיתוף פעולה ייחודי בין שלושת המשרדים ובהובלת שרי התרבות והספורט, המשפטים וביטחון הפנים יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים, התכנית למיגור האלימות בספורט יוצאת לדרכה. התכנית צפויה להתרחב בהמשך לצעדים נוספים, כל זאת כדי להבטיח מגוון כלים לצמצום האלימות.

שר התרבות והספורט טרופר אמר כי "מדובר בצעד חשוב במאמץ לייצר מרחב בטוח ומוגן עבור אוהדי הספורט. הגדרנו את המאבק באלימות בספורט כאחד ממטרות העל שלנו וכבר חודשים ארוכים שאנו מקיימים עבודת מטה רצינית, כולל מחקר בינלאומי, ובסופו של תהליך עבר היום החוק המתוקן למאבק באלימות בספורט. אין מי שביקר באצטדיונים העונה ולא פגש אלימות. כל מי שיגיד לכם שמדובר בבעיה קטנה – עוצם את עיניו. אסור לעצום עיניים ואחרי אסון חלילה נשאל את עצמנו איפה היינו?

''זה הכדורגל של כולנו וזו האחריות של כולנו'', הדגיש טרופר. ''אני מבקש להודות לשר המשפטים גדעון סער ולשר לביטחון פנים עמר בר לב ולמנכ"לי המשרדים על ההתגייסות ושיתוף הפעולה הפורה".