הרב טאו
הרב טאוצילום: איתן שויבר/TPS

נשיא ישיבת הר המור, הרב צבי ישראל טאו, פרסם מכתב חד משמעי שבו הוא יוצא נגד היהודים שעולים להר הבית ומגבה את עמדתו של הראשון לציון והרב הראשי לישראל יצחק יוסף המתנגד נחרצות לכניסתו יהודים להר.

תחת הכותרת "מה נורא המקום הזה" כותב הרב טאו במכתב לתלמידים: "הנני בא בשורות אלו להצטרף לעמדתם הידועה של כבוד הרבנים הראשיים לישראל שליט"א, בעניין קדושת מקום בית מקדשנו.

"בחסד ד' על עמו, זכינו ושב הר בית ד' לריבונות מדינת ישראל. הר הבית, מקום מקדשנו, מקום היראה, אשר האומה כולה, בכל דורותיה, עומדת בפניו באימה, בהערצה ובחרדת קודש, ודוקא בחמדת מאוייה וכיסופיה אל הקודש, עומדת היא ומביטה אל המקום מרחוק, בדחילו ורחימו, שלא לפגום במשהו מקדושתו העליונה".

הרב טאו מזכיר את גדולי הדור שהתנגדו לעליית יהודים להר: "כבר הלכה פסוקה היא בישראל מדורי דורות, אשר קיבלה משנה תוקף בהדרכת-אזהרתו של מרן הראי"ה קוק זצ"ל, והמשך הוראתו בפסיקת מרנן הרבנים הראשיים לישראל לדורותיהם, ובחזרת פרסום הוראתם ע"י מרנן הרבנים הראשיים שליט"א, אשר עלינו להימנע מלהיכנס לכל שטח ההר, ובכך נזהרים אנו שלא להשפיל את כבודו, ולחלל את קדושתו, שלא תיפגם ח"ו חרדת קדושתו ותוקף הרתיעה מחומרת איסור הכניסה בטומאה לשטחו, מרבים ומיחידים מכלל ישראל".

נשיא ישיבת הר המור מוחה על התפרעויות הערבים בהר הבית ומפנה אצבע מאשימה לממשלה: "לב מי לא יחמץ, בראותו את אויבינו משתוללים בפראות על הר בית ה', כביכול היה זה אחד מרחובות ערי השדה בארצות ערב. יש לדרוש מהממשלה למצות את הדין עם הפורעים ולא לאפשר לאף אחד מאויבינו להתבצר במקום ולפעול משם כנגד ריבונותנו על הר הבית, על ירושלים ועל כל ארצנו הקדושה. ישנם הסבורים כי בשל המצב השלטוני הקיים בהר הבית, ניתן להבין את הרצון לעלות בהר, אך לא כך הם הדברים.

"הר הבית אינו דומה לשאר המקומות בארץ ישראל. העקרון לפיו במקום בו בונים בתים, סוללים כבישים, ומטיילים בו – הריבונות מתחזקת, נכון בשאר הארץ. אבל הר הבית אינו מקום של התיישבות ומגורים. הריבונות בהר הבית תתחזק רק אם נתייחס אליו במדרגתו הראויה".

לדברי הרב טאו, שמירה על קדושת הר הבית ומוראו היא המהות של המקום, "ודווקא היא נותנת לנו את הזכות, השייכות והבעלות על המקום. לכן, עליה להר הבית, לא רק שאינה מחזקת את הריבונות בו, אלא אף מחלישה אותה, ועלולה לגרום חס ושלום שהוא לא יהיה בידינו.

"נתחזק כולנו במצוות 'מורא מקדש', ובהקפדה על האיסור להיכנס לשטח ההר בימינו, שהוא "ף׳ מהאיסורים החמורים, הקיים עד ביאת משיח צדקנו׳ [לשון החלטת מועצת הרבנות הראשית לישראל, שבט תשמ"ו].
רועה ישראל יוליכנו בדרך ישרים סלולה, דרך גאולים ינחנו, אל הר קדשו סלה, ונזכה אז לשמוח עם כל ישראל ולחזות בנועם ד' ולבקר בהיכלו ולעבדו בלבב שלם, במהרה בימינו אמן", כך הרב טאו.

כאמור, הרב הראשי לישראל יצחק יוסף יצא במתקפה חריפה נגד העולים להר הבית. "הרב בינוני התיר את הכניסה להר הבית, מה הוא לא רב? אהבל. כל אחד נקרא גדול בתורה?". שאל הרב יוסף בשיעורו השבועי.

"מי אסר את הכניסה להר הבית? כל גדולי הדור. אותו אחד שמתיר שנתלים בו כל הרבנים של היום, הצעירים האלו. הוא מתקרב לקרסוליהם של גדולי הדור שהיו?".

"כולם אסרו את הכניסה להר הבית, הם מתעקשים. דיברתי עם כמה אחדים. יש אחד קוראים לו בן גביר, נכנס להר הבית בריש גלי, איזה חילול השם לצאת נגד גדולי ישראל".

הרב דיבר על האלו הטוענים: "יש לי גם רב" והמשיך את המתקפה: "תחשוב רגע אחד יא אהבל, הרב שלך הוא כמו כל הרבנים האלו? זה כל גדולי הרבנים שאסרו".

"החתמתי יחד עם הרב לאו את כל הרבנים, גם הכיפות סרוגות, יותר מ-100 רבנים חתמו נגד העליה להר הבית", סיפר הרב יוסף.