ד"ר חיים משגב
ד"ר חיים משגבצילום: עצמי

אין כמו שמחה לאיד. ההנאה היא כמעט בלתי נתפסת. אני יודע שבמקורותינו מקובל לומר שאין משליכים אבן אחר הנופל , אבל אני, לבושתי, לא יכולתי שלא לשמוח , בשבוע שעבר, לאידו של נפתלי בנט.

ראיתי אותו עומד ליד האדם שעומד לתפוס את מקומו בלשכת ראש הממשלה ומנסה להסביר שהוא עושה את מה שהוא עושה, לא מתוך אילוץ, אלא מתוך אלטרואיזם גרידא. קשה היה להזיל דמעה למראה האיש שלדעת רבים מבוחריו הונה אותם.

ההסבר של ראש הממשלה היוצא נשמע פשוט לא אמין. הטענה שהוא פורש בגלל החשש שהחוק הישראלי לא יחול על התושבים ביהודה ובשומרון החל מסוף החודש הזה, אם לא יוכרז על פיזור הכנסת, בוודאי שאין בה כל ממש. פניו של בנט הסגירו, למעשה, את כל מה שהתחולל בנפשו פנימה. הוא ידע, כך הבנתי מנימת דבריו, שאיש לא קונה את הסבריו; ולא רק משום עילגותו של ההסבר. מפלגתו התנפצה לרסיסים. כל העובדים בלשכתו עזבוהו. אנשים שעבדו לצידו במשך שנים רבות ברחו כמו עכברים שנוטשים ספינה טובעת. ביתו-מבצרו ברעננה הפך לאבן ריחיים על צווארה של הממשלה; במיוחד לאחר שיאיר לפיד כבר הודיע שהוא עומד לעבור , בד בבד עם כניסתו ללשכת ראש הממשלה, להתגורר ברחוב בלפור.

לפיד הבין את מה שבנט לעולם כבר לא יבין. הפגיעה בירושלים, משאת נפשו של כל יהודי, אין בזויה ממנה. העתקת המעון הרשמי לרעננה, תוך הפצת השקר שהבית בירושלים שבו התגוררו בעבר כל ראשי הממשלה טעון שיפוץ, ושאיבת עשרות מיליונים מן הקופה הציבורית, פה החלה הנפילה הגדולה של מי שלא היה ראוי, בעיניי, מהרבה בחינות לתפקיד שאותו הוא כפה, בפועל, על שותפיו. אטימותו גרמה בחילה להרבה אנשים.

אבל לא רק ספינתו האישית של בנט היטלטלה בשנה האחרונה כמו כלי שייט שנקלע בלב ים לסופה כשקברניטו אובד עצות. מדינת ישראל כולה נראתה, לטעמי, כמו ספינה טובעת לאחר הפגיעה בקרחון. בנט העדיף לעצום את עיניו. המעמד קסם לו. בשלב מסוים הוא אפילו ביקש לבנות לעצמו תדמית של מנהיג בעל שיעור קומה עולמי; בדומה לקודמו בתפקיד.

כך או אחרת, כל מה שאמרתי עד כה כבר לא רלוונטי. העם היהודי עומד לקבל מנהיג, - לשעה קלה, צריך לקוות - שעלול להצעידו , למיטב הבנתי, לאבדן דרך מטלטל. אין ללפיד את הכישורים , לעניות דעתי, לעמוד בראשה של המדינה היהודית. אין באמתחתו דבר מכל מה שהיה בעבר לאבות המייסדים. אינני יודע כיצד תיגמר האפיזודה הזאת אולם לאור התנהגותו של לפיד בשנה האחרונה אני ממש מודאג. הוא התנהג כמי שאין עליו מוראו של איש. גם המערכת שעמדה, בזמנו, על קוצו של כל מינוי בתקופה שבה בנימין נתניהו כיהן בראש הממשלה , לא הרתיעה אותו.

החרדה אצלי היא רבה - והלוואי שאתבדה. כרגע, זה נראה ממש לא טוב.